Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
waldisney schreef:Ga hem vooral niet opjagen!
Als je wilt dat hij beweging krijgt pak hem dan aan de longe ofzo.
Maar ga hem vooral niet opjagen met zweep o.i.d.
Als je je paard regelmatig opjaagd, komt hij straks niet meer naar je toe, en een paard hoor je niet achterna te lopen, maar die moet naar je toe komen.
En als je paard eenmaal weet dat je achter hem aan gaat lopen, dan krijg je er dat heel erg moeilijk uit.
Ik heb dit meegemaakt met mijn eigen pony, en nu staat er bij mij een paard om zadelmak te maken, en die hebben ze ook altijd opgejaagd, eer dat ik dat vertrouwen had, dat duurde gewoon veel langer. En ik heb absoluut geen zin om een uur achter een paard aan te hollen voordat ik hem te pakken heb![]()
Dus als het paard niets anders doet dan stilstaan en rollen, maakt dat toch niet uit? Als hij echt te veel energie heeft gaat ie heus wel rennen hoor!
Smookey schreef:Naar mijn idee is het dominantie. Hij bepaald wat hij doet. Wat dat opjagen betreft wat waldisney das kolder. Ik jaag mijn pony geregeld op, maar als ik hem roep komt ie ook naar mij toe. Ben me aan het verdiepen in natural horsemanship en ik weet wel dat jij bepaald, dus als jij hem opjaagd hoort hij gewoon weer terug te komen, want jij bent de leider!! De leider in de kudde jaagd toch ook weleens een paard uit de kudde en bepaalt weer wanneer hij erin mag? Gewoon een dominantie spelletje!!