ijslanderzadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vivanes

ijslanderzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 10:28

Misschien een hele stomme vraag, maar ijslanderzadels hebben van die 'ribbels' op het zitvlak. Waarvoor dienen die? En waarom juist voor een ijslander en niet voor een ander paard?

groetjes Marieke

Naepir

Re: ijslanderzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 11:11

Is niet gewoon bedoeld voor de ruiter, zodat die wat lekkerder zit?
Ik heb er eigenlijk nog nooit over nagedacht, maar ik vind de zadels met ribzit meestal wel fijner zitten. Knipoog

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 11:13

Wat is eigenlijk het verschil tussen een ijslanderzadel en een 'gewoon' zadel?

Ik heb trouwens weleens endurance zadels gezien met ook zo'n ribzit, dus ze bestaan wel hoor!

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 11:19

Een IJslander is een gangenpaard. Het zadel is dan ook gemaakt zodat je alle gangen kan rijden. Dit houdt met name in dat de lepel niet zo hoog is, dat je niet in je zadel kunt bewegen. Verder zijn de zweetbladen zo gesneden dat het paard veel ruimte heeft in de schouder voor de tolt.

Ribzit is er voor de langere afstanden tegen doorrijden. Vroeger, en plekken in het binnenland nog steeds, waren paarden het enige transportmiddel op IJsland. Dit hield in dat ruiters dagen in het zadel doorbrachten (steeds wisselend van paard) om ergens te komen. Een ribzit is dan wel prettig.

Persoonlijk vind ik voor training en wedstrijden zadels met een gladde zit fijner, omdat je dan toch beter je paard voelt onder je. Je hebt dus zowel ribzit als gladde zit Ijslanderzadels.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 11:28

Helemaal duidelijk!

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 18:36

Ik heb een ijslanderzadel op mijn draver liggen:
Afbeelding

De ribzit is inderdaad erg comfortabel. Ik rij veel lange ritten, endurance, en dan wil je na 20 km nog wel lekker kunnen zitten. De eerste keer dat ik erop zat, had ik het idee dat ik op een kussen ging zitten, zo zacht voelde het aan.

vivanes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 19:48

Dankjulliewel voor de reactie's. Ik snap nu waarom het dus zo is, maar toch vind ik het een beetje vreemd...