Wanneer scheren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Deau

Wanneer scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 20:20

Omdat Mupske oud begint te worden. En elk jaar nog half juli met haar winterwacht loopt. Gaan we haar dit jaar scheren. Maar wanneer kan ik nou het beste scheren? het moet natuurlijk ook niet te laat worden. Anders gaat de zomervacht eraan.
Iemand ervaring?

Sjonniej

Re: Wanneer scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 20:23

Ik zou het even aankijken of dit weer nog lang volhoudt, anders zou je haar binnenkort al kunnen scheren lijkt mij.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 20:27

Ik heb diverse keren gelezen dat je je paard rond deze tijd beter niet meer kan scheren omdat ie anders zo raar in de zomervacht komt.

Mijn idee is: scheer je paard aan het begin van de wintervacht, zo half oktober, lekker een dekentje op. Maar ja, dat moet wel in je straatje passen. Als je geen dek op hebt, dan wordt 't anders.

Heb je al eens lijnzaadolie geprobeerd? Dat schijnt ook positief mee te werken aan het verharen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 20:29

porscherider schreef:
Heb je al eens lijnzaadolie geprobeerd? Dat schijnt ook positief mee te werken aan het verharen.

Bij een oud paard helpt ook dat niet meer Lachen

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 20:43

porscherider schreef:
Mijn idee is: scheer je paard aan het begin van de wintervacht, zo half oktober, lekker een dekentje op. Maar ja, dat moet wel in je straatje passen. Als je geen dek op hebt, dan wordt 't anders.

Het is een shetje. Word niet meer mee bereden. En om dan een winterdeken om te doen. Nee niet mijn manier.
Maar lijnzaad olie werkt niet. Vorig jaar ben ik echt uren bezig geweest om haar wintervacht er af te krijgen. En altijd zat ik zelf helemaal onder de haren. Sommige haren kreeg je er ook met geen mogelijkheid vanaf. Vooral onder de buik en tussen de schouders. Ze zweet snel en met die wintervacht al helemaal. Het is gewoon sneu, om haar in juni nog met een dikken wintervacht te zien lopen.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 20:48

De lelijke zomervacht van het late scheren komt omdat de toppen van de ondervacht meegeschoren worden. De toppen zorgen voor de glans.
Maar een lekker luchtig velletje lijkt me belangrijker dan een glans bij zo'n oudje, dus mochten de dagen aanhouden zoals ze nu zijn kun je best scheren gaan.

Ik heb Bas ( ook shet ) vorig jaar in juni geschoren, dit was omdat hij luizen had maar het kwam me ook wel uit omdat hij door slechte verzorging moeilijk van zn vacht afkwam. Hij is de hele zomer dofgrijs als een muis geweest, maar dat maakte mij niet uit.

Hij haart nu goed uit dus ik verwacht aankomende zomer wel een glanspony met mooi vachtje

Mocht er al een koude periode weer aankomen kun je desnoods snachts nog even een dun dekkie op doen, als je haar geschoren hebt

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 21:06

Als ik zo bovenstaande reacties lees, dan lijkt scheren idd nog de enige optie.
Misschien kun je de messen iets anders afstellen zodat ze het haar niet zo kort afscheren? Of met de haarrichting meescheren?
Ik ben niet een expert met scheren maar ik ben dit weekend m'n paard te lijf gegaan want die had me toch een rare bontvacht onder d'r buik hangen. Ik heb bewust met de haarrichting meegeschoren zodat 't niet al te kort werd, en het resultaat was heel netjes, vond ik zelf.
Succes ermee!

kita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 23:38

ik heb toevallig vandaag ook mn shet geschoren!! hij had zon jeuk en zo verschikkelijk dikke vacht .
wel heb ik met de haar richting meegeschoren zodaat niet al het haar
weg is!
ik zie wel hoe het eruit gaat zien maar moetzeggen hij was na het scheren een stuk vrolijker!! Haha!
daar gaat t toch om?? met dit weer staat tie te zweten en gelijk buiten adem met losgooien enz dus dit was een betere oplossing.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 23:40

ik zou er wel rekening mee houden dat als je nu al scheert er wel nog maart / april flink vies weer kan komen.
Als de mooiheid van de vacht (zomervacht) niet van belang is, zou ik pas eind april / begin mei scheren, als je het op zeker wilt spelen Knipoog

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 09:19

Ja, ik was ook van plan om pas eind april te scheren. Omdat het nou nog soms erg koud kan worden. Dat de zomervacht niet glazend word. Dat kan mij niks schelen, liever een dun vachtje in de zomer Haha!