Weideonderhoud

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Faas

Weideonderhoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 18:02

Is er hier iemand die mij van advies kan voorzien voor mijn weiden? Mijn paarden lopen alle dagen op de wei. Op dit moment is de wei wat gelig. Ik wil het uiteraard graag weer groen hebben zonder al teveel mijn paarden eraf te moeten houden.

Hoe doen jullie dat met weide onderhoud?

Bedankt alvast voor de moeite.

Amulet

Re: Weideonderhoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 18:32

Bij ons ziet het er nu ook NIET uit. Toch groeit het altijd weer bij *in elk geval de laatste 9 jaar Clown * en gewoon uitzichzelf. Wel wordt af en toe de mest over de wei uitgereden (paardenmest) en als het écht te erg wordt dan komt er kunstmest op (dan mogen de paarden er tijdelijk niet op).

Maar het verschil is wel dat wij hier alleen maar sobere rassen hebben lopen die eigenlijk nauwelijks iets nodig hebben (shetlanders, haflinger en een ijslander). Voor ons hoeft er dus eigenlijk nauwelijks iets op te staan (wij hebben zelf ook een hooiland op stal en dat is nu te mager om er goed hooi uit te krijgen, maar omdat dat beschermt gebied is mogen we er niet teveel aan doen, hooi kopen we nu dus weer gewoon bij iemand anders).

Goed, oke....heel veel heb je er niet aan, maar meer doen wij gewoon niet aan het land. Knipoog

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 18:41

Er word binnenkort mest uit de gierput op het weiland gedaan (word in de grond gespoten o.i.d.)
Maar dan mogen de paarden er nog niet op...eerst moet het dan flink regenen, weer opdrogen en daarna mogen ze er dan op.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 18:56

Ha wij hebben dit weekend juist de wei in tweeen verdeeld.
Zo kan de ene kant groeien en kunnen ze op de andere kant nog op de wei Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 19:00

Ik heb 3 weilanden tot m'n beschikking. Ik heb ze nu achter in een weiland staan die ze wel kaal mogen lopen en liggen de andere 2 weilanden op rust die lekker kunnen groeien...en wissel ik van de zomer met die 2 weides af

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 19:57

Wij hebben op zich ook genoeg weilanden. Maar als ze er even niet op staan groeit het ook niet echt mooi bij. Vraag me af hoe dat dan komt. Het blijft zeg maar zo gelig.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 20:27

Ineke2 schreef:
Er word binnenkort mest uit de gierput op het weiland gedaan (word in de grond gespoten o.i.d.)
Maar dan mogen de paarden er nog niet op...eerst moet het dan flink regenen, weer opdrogen en daarna mogen ze er dan op.

Vandaag is de gierwagen er bij ons over gegaan. En dat stink.. echt niet uit te houden. Maar het gras word dan weer lekker groen Haha!

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 20:46

Maar is de mest uit die wagen dan altijd van jullie? Want met drie paarden produceren wij helemaal niet zoveel mest Verdrietig. Of kan ik dat bv. met een boer regelen of zo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 20:49

Dat kun je meestal wel bij een boer regelen.
Morgen komen ze bij ons injecteren, met de mest van de buurman zijn varkensbedrijf.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 21:15

Ik zag van het weekend de boeren alweer de weides slepen Fasel. Dan gaat er denk ik kunstmest op en kan het groeien tot mei. De wei waar ik nu op sta was en is ook geel. De eigenaar heeft hem vorig jaar niet gemaaid noch mest erover gestrooid. Dus een flutwei. Je kan het beste je wei voor een groot deel afsluiten, en door een boer laten slepen etc. Op het andere deel kun je je paarden zolang laten en bijvoeren dan maar.
Ik heb zelf 2 pachtweides die al helemaal groen zijn. Die worden niet bemest noch gesleept maar 1 is er vorige zomer flink begraasd en de ander heb ik laten maaien in augustus. Vraag advies aan een boer!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 22:21

De wei bij mij is op 1 februari al geinjecteerd en vorige week gesleept!

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 03:34

Oh dan ga ik eerst het stuk laten doen wat nog niet omheind is. Dan kunnen ze op hun eigen weide nog blijven grazen.

Bedankt voor de tips. Zal van de week even langs de boer lopen.

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 08:07

Boeren zijn over het algemeen erg blij als ze hun mest bij jou kwijt kunnen.