Mensen die hun paard niet geschoren hebben..help!!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elady

Mensen die hun paard niet geschoren hebben..help!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 17:13

Hi,

Lady is niet geschoren en staat sinds een weekje zonder deken, maar na het rijden krijg ik haar heel moeilijk droog en ben bang dat ze dan kouvat door die wind die er nog staat.

Als ik gereden heb, stap ik een kwartier 'droog', dan wrijf ik de natte plekken met een handdoek droog, zweetdekentje erop. Beentjes afspuiten, droog stappen, deken af, borsteltje eroverheen en nog is ze dan vrij warm/vochtig.

Hoe doen jullie het? Of ben ik dan gewoon te mutserig.

luvvel

Re: Mensen die hun paard niet geschoren hebben..help!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 17:18

minder intensief rijde Tong uitsteken

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 17:19

Uitstappen, zweetdeken erop, kekker op stal met een pluk hooi, als hij droog is dunne deken er weer op. en klaar.

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 17:33

Je moet hem ook nog niet afhalen! Nog iets te vroeg.

Maar.... Heb je idd een zweetdeken, dan zou je die een tijdje op moeten doen. Of met sto droogvegen.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 17:55

love_sander schreef:
Je moet hem ook nog niet afhalen! Nog iets te vroeg.

Te vroeg? Het is boven de 15 graden, hier is het zelfs al 20 graden geweest! Mijn paard zweet zich te pleures onder een deken.

Ivanka heeft dat idd ook. Ik doe er meestal ook een zweetdeken op, ligt eraan hoeveel ze zweet. Tegen de tijd dat ik klaar ben met prullen bij haar, gaat de deken af, mag ze nog even de wei in, rolt ze en na een kwartier gaat ze op stal.
Als ze echt heel erg nat is, dan zet ik haar met zweetdeken en al op stal.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 18:09

Uitstappen zoals normaal, 5 minuutjes.
Als hij heeft gezweten slang er over, dan het zweetmes, liniment erop, zweetdeken erop. En 's avonds het zweetdeken er weer af, dan is hij wel weer droog.

Enne voortaan mag je wel roepen als je me tegenkomt hoor Tong uitsteken

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 18:20

Als ze echt nat is, dan stap ik soms wel een half uur uit. Dan staat ze nog ff met een zweetdeken op (in de trailer) en als ze dan nog vochtig (niet warm) meer is dan zet ik haar uit de wind, in de schuilstal. Ze is nog nooit ziek geweest,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 18:23

ik heb nu een regendeken op liggen en daaronder heb ik nog geen zweet ontdekt.

Na het rijden zet ik hem op stal met een zomerdekentje en hij gaat niet naar buiten tot hij de normale temeratuur weer heeft.

daarom rij ik meestal net voordat hij toch naar binnen zou gaan Lachen

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 19:09

Lady zweet snel onder een deken en het was in de schaduw hier 18 graden...zo'n 22 graden in de zon dus.

Ik heb idd een zweetdeken en die krijgt ze gewoon op. Meestal rijd ik rond 4 a 5 uur en dan gaat ze ook gelijk op stal voor de nacht.

Sjonniej: Ik zie heel zachtjes hoi idd, zal volgende keer even iets harder roepen Knipoog

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 19:22

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 19:26

Al vaker gezegt
leuke site, met veel waarheden.
Maar dat onder werp daar vind ik echt kwats.
Toevallig hebben de mensen van die site nog nooit een ziek paard gekregen door ze nat in de wei te gooien, helaas kan niet iedereen dat met hun delen.

theelichtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 19:51

uitstappen, en dan met zweetdeken op stal

pff... wil volgend jaar een geschoren paard Vork

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 19:54

Die van mij staat altijd zonder deken. Nu het wat warmer wordt is hij behoorlijk nat na het rijden. As het waait zet ik hem even binnen. Anders laat ik hem gewoon buiten staan.

Pinoarabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 20:22

Mijn paard is niet geschoren! Maar dat ben ik volgende winter wel van plan! Haha! Geen idee eigenlijk!

Siegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 22:38

Niks doen!
Hoe langzamer een paard opdroogd hoe beter!
De gigantische fout die iedereen maakt is het vergelijken van een paard met een mens.. Frusty
Een paardenvacht werkt als een zweetdeken, de druppeltjes zweet gaan op de puntjes van de haren zitten en drogen zo op.
De huid is kurkdroog..
www.paardnatuurlijk.nl zoek maar op...
Heel erg goed dat je advies vraagt! Knipoog

Succes Siegrid

Edit: ik zie net dat je je paard deze winter al een deken om hebt gehad.... Frusty

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 22:51

Gewoon zweetdeken op doen na het rijden en er een paar uur op laten liggen totdat ze echt helemaal droog is. Doe ik ook altijd en de staleigenaresse haalt dan 's avonds bij het afvoeren de deken eraf. Als ze zo nat is dat de zweetdeken ook helemaal nat is....legt ze er een andere zweetdeken op net zolang tot ze helemaal droog is.

lizjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 22:52

mijn verzprgpaard heeft nooit een deken op.
ik stap hem goed uit, en dan issie lichamelijk afgekoeld, daarmee bedoel ik dat alleen de haartjes nog wat nat zijn maar hij niet meer heet is.
Hij gaat lekker naar stal ik doe er een borstel overheen en dan heeft ie nergens last van...
In de zomer krijgt ie een lekkere douche Lachen

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 22:53

Vergeet niet dat ze al ruim 8 maanden drachtig is. Ze draagt extra gewicht mee. Doe een flinke stap terug, niet meer galoperen.
Je moet nu echt wel beginnen met langzaam af te bouwen. Ineens stil zetten is niet goed. Over een tijdje wil ze echt niet meer lopen i.v.m. de dikke buik die in de weg zit.

Mijn paarden zijn ook niet geschoren en zijn nu al bijna klaar met verharen. Vergeet niet dat zwart warmte aan trekt, dus friezen hebben het dus al snel warm. Onze fries had vandaag ook niet veel zin om te lopen. Vergeet ook niet dat 2 weken geleden het 's nachts -15 was. De paarden moeten ook omschakkelen naar warm weer. Dit kost ook energie en ook het veulen in haar buik kost veel energie.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 23:01

Ik stap mijn paard uit na het rijden, zadel hem af, poets hem even en zet hem op stal zonder deken. Als je nu nog een zweetdeken op gaat doen gaat hij juist zweten omdat je nog een deken op doet met dit weer. Trek zelf je winterjas maar eens aan na het rijden, wedden dat je na een half uur harder zweet dan tijdens het rijden. Het is warm zat om hem zonder deken te laten staan, let natuurlijk wel op tocht en wind! Een paard kan meer hebben als een mens hoor, mijn paard staat nu overdag al zonder deken in de wei zonder problemen!
Als hij zo'n beetje opgedroogd is krijgt hij nu een regendeken op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 23:06

Waarom stap je je paard niet droog na het rijden? 10 minuten uitstappen is toch normaal en dan heb je toch een droog paard?

Mijn paard is ook niet geschoren, rijd in een buitenbak, maar tegen de tijd dat hij op stal staat is hij droog, ook al was hij kleddernat.

Trouwens waarom geen dunnere deken op de wei? Gewoon afbouwen?

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 23:32

russel schreef:
Waarom stap je je paard niet droog na het rijden? 10 minuten uitstappen is toch normaal en dan heb je toch een droog paard?

Maar niet vanzelfsprekend. Mijn paard is iig niet droog te stappen. Ik heb het weleens geprobeerd: met resultaat dat ik 1 uur gestapt had en nog een nat paard! Het hangt erg af van hoe een paard zijn wintervacht ontwikkeld. Kijk maar naar de wintervacht van bijvoorbeeld een KWPN'er of een haflinger. Wedden dat de haflinger langere haren heeft!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 23:36

ik heb nu 's nachts nog een staldeken op...denk 150 / 200 grams en overdag (op stal en/of op wei) geen deken meer op met dit warme weer.
Heb ik gereden / gewerkt....lang uitstappen minimaal 15 minuten, afhankelijk van hoe warm / nat ze is.
Dan de zweetdeken (met hals) erop en deze gaat er pas vanaf als ze opgedroogd is...eerder niet, want dan heeft het weinig zin Ach gut

sandra1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 00:37

Stap die van mij een minuut of 10 uit, als hij dan nog erg natjes is dan gaat de zweetdeken er nog even op. Heb hem niet geschoren maar die van mij komt niet zo heel erg dik in de vacht te zitten. Ligt nu een 250gr deken op, begin April gaat de canvas er denk ik alweer op....

Ben wel blij dat die van mij niet zoveel haar aanmaakt....hoef ik niet te scheren en als je hem onder dek houdt valt het met de wintervacht ook heel erg mee....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 07:50

Huisvrouw schreef:
russel schreef:
Wedden dat de haflinger langere haren heeft!

Absoluut. Misschien als je dan toch met dekens werkt, een iets dikkere en eerder een deken op doen, dan ontwikkelt hij niet zo een dikke vacht.

Als ik mijn KWPN-er zo nat rijd dat hij na ong. 10 nog niet droog is gestapt, dan is zijn conditie pet en dan heb ik hem te lang doorgepakt. Ik stap tussendoor weer even om hem weer iets op te laten drogen. Een heel rustig tempo draf wil ook wel eens helpen. Eigenbelang, minder werk, maar voor het paard lijkt het mij ook niet zo fijn.

Ik probeer nl mijn paard niet zo vreselijk nat re rijden. Soms zie ik kleddernatte paarden, hoe krijgen ze het voor elkaar, nat bij de aanlegplaatsen staan in de bossen.

Is het niet zo dat een natte haflinger het beter aankan dan een natte KWPN-er. Heb mij dat nl wel eens afgevraagd, omdat ze een andere wintervacht hebben. Dikkere haren, met zachtere haren onderin.Echt zo'n een wolletje als ik mijn vingers erin leg. Ik heb nl het idee dat dat sterkere paarden zijn, ook omdat ze niet zo doorgefokt zijn.

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 08:03

Citaat:
Edit: ik zie net dat je je paard deze winter al een deken om hebt gehad....
Dit was om verschillende redenen en op advies van de DA. Normaal staat ze zonder in de winter. Ze was heel erg ziek geweest (40 graden koorts etc etc) en was vatbaarder voor verkoudheid wat ze net even niet kon gebruiken.

Citaat:
Lady stap ik 10 minuten a kwartiertje uit en nog is ze nat. Het is inderdaad per paardje verschillend hoe lang je moet stappen voordat hij/zij droog is.

Citaat:
Vergeet niet dat ze al ruim 8 maanden drachtig is. Ze draagt extra gewicht mee. Doe een flinke stap terug, niet meer galoperen.
Je moet nu echt wel beginnen met langzaam af te bouwen. Ineens stil zetten is niet goed. Over een tijdje wil ze echt niet meer lopen i.v.m. de dikke buik die in de weg zit.

Ik ben al heel hard aan het afbouwen, maar Lady zweet al na 10 minuten. Galoperen doe ik niet meer, hoogstens als ze uitzichzelf gaat op een buitenritje, maar dan geeft ze zelf aan dat ze het nog kan.
Ik reed altijd 3 kwartier/50 minuten, ben nu terug gegaan naar 20 minuten, waarvan vrij veel stap. Dus afbouwen zijn we zeker mee bezig. Stilzetten ben ik niet van plan. Gewoon doorrijden en een maandje van te voren (als dat nog gaat natuurlijk) lekker wandelen etc.