vertrouwen helemaal kwijt.....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ebony2

vertrouwen helemaal kwijt.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 13:19

Ik zit met een groot dillema.Sinds november heb ik een paard in bruikleen voor onbepaalde tijd.De eigenaresse is echt een schat van een meid en heeft heel veel vertrouwen in mij.Haar paard was al een half jaar niet bereden door een veulen wat ze had gekregen en nu was de eigenaresse zwanger.Doordat ze drie paarden had heeft ze haar merrie aan mij in bruikleen gegeven omdat ze zelf zwanger was en drie paarden te veel werd.Omdat ze zo gek is op het dier wilde ze hem niet verkopen en zijn we tot een overeenkomst gekomen dat ik haar paard mag gebruiken(staat ook bij ons op stal).

De eerste maand ging het super, maar daarna kwamen de problemen.Bokken steigeren, net zo lang tot ik er af lag.Ik heb het paard door de DA laten onder zoeken om te kijken of het geen medische oorzaak had.Paard bleek prima gezond!Ook heb ik er een fisio bij gehad om alles uit te sluiten maar niets aan de hand.Waarschijnlijk is het paard de eerste maand diep onder de indruk geweest en toen hij op zijn plaats was(gewent enzo) kwam haar echte karakter naar boven.Nu heb ik gisteren zo'n allemachtige smak gemaakt(ik ben echt helemaal beurs en blauw)dat mijn vertrouwen helemaal tot het nulpunt is gezakt.De staleigenaar die stond te kijken zei dat ik er niet meer op moest stappen, omdat ik nog zou verongelukken met dit paard en eerdaags nog mijn nek zou breken.Zo gemeen ging ze tekeer.
Omdat ik op mijn borst ben gevallen was alle lucht uit mijn longen en duurde het een kwartier voor ik weer op adem was.Ik ben helemaal niet bang uitgevallen maar dit is echt niet te doen.Ze liet zich ook niet vangen en begon gericht te trappen naar iedereen die in haar beurt kwam.Pas na een half uur hadden we haar met voer weten te lokken en stond ze weer op stal.
Nu is mijn probleem dat ik voor mijn eige heb besloten dat ik met dit paard niet verder kan, wil en durf.De eigenaresse van het paard is alleen net van de week bevallen en ik vind het zo moeilijk om haar nu op dit moment, nu ze net moeder is geworden en natuurlijk van haar kraamtijd moet genieten, lastig moet vallen met dit probleem.Anders had ik nog wel een paar weken willen wachten, maar eind van de week is de maand weer om en moet er weer een volle maand stalgeld worden voldaan.(ik sta in volpension dus dit gaat niet even over vijftig euro ofzo).Wat vinden jullie, is het egoistisch om het paard deze week terug te brengen of zouden jullie nog een maand wachten tot de eigenaresse uit haar kraamtijd is.
Sorry dat het zo lang is geworden, maar ik vind het zo moeilijk....Er komt natuurlijk ook nog bij dat ik me enorm aan dit paard ben gaan hechten en ik het ook als een soort falen zie.Alle reacties welkom....

tiggeriedoo

Re: vertrouwen helemaal kwijt.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 13:46

Dat je je vertrouwen kwijt bent vind ik niet zo vreemd als ik je verhaal zo lees? Het paard is helemaal gezond, maar doet alles om je eraf te gooien. En als het paard zoooo gemeen tekeer gaat dat mensen je afraden verder te gaan.....ik zou het wel weten.

Hoe moeilijk het ook is, hoe erg je je aan het paard bent gaan hechten en hoe vervelend het voor de eigenaresse is...met gevaar voor eigen leven op een paard stappen zou ik persoonlijk niet doen. Er kan altijd wat gebeuren, maar je stapt nu waarschijnlijk zonder vertrouwen en met angst op. Het paard voelt dit direct en maakt daar ook nog eens misbruik van.

Heb je nog plezier zo? Voel jij je er prettig bij? Heb je het risico van een ongeluk ervoor over?? Indien je hierop ja antwoord, ga vooral door. Indien de antwoorden nee zijn.....dan weet je wat je moet doen.

Erg veel sterkte met welke keuze je ook maakt. En doe rustig aan met die blauwe plekken!! Ach gut

ebony2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 14:00

Ik heb ook wel besloten om er niet meer op te stappen.Het gaat er alleen om of ik de eigenaresse met het nu terug brengen van het paard mag belasten(omdat ze net een paar dagen terug moeder is geworden).Of dat ik nog een maandje moet wachten, maar hiervoor wel een maand stalhuur(volpension) moet betalen, terwijl ik niet meer met het paard ga rijden.
Simpel gezegd, is het egoistisch van me om haar voor het einde van de maand(dus deze week)terug te brengen of moet ik wachten en de eigenaresse de kans geven om nog even niet met andere problemen te worden belast zodat ze onbezorgt kan genieten van haar kraamtijd.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 15:23

Pfoe wat een dillemma....

Praat met de eigenaresse, ze kan heus wel praten al is ze net moeder Knipoog
En overleg over wat jullie nu gaan doen, misschien kan je afspreken ieder de helft van het stalgeld te betalen, en misschien vind ze het wel helemaal niet erg dat hij weer terug komt.Maar blijf hier niet mee zitten en tegen je zin die maand extra betalen.

Er op stappen zou ik sowieso idd niet meer doen, klinkt niet echt als een geweldig leuk paard...vooral dat natrappen en uithalen achteraf.

ebony2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 15:32

Ik weet zeker dat de eigenaresse het niet erg vind als het paard naar huis komt.Dat heeft ze ook altijd gezegd.Als er iets was kon ik haar altijd terug brengen.Maar ik voelme zo schuldig...Drie paarden is een hele belasting als je net bevallen bent.De andere twee zijn nog niet beleerd dus die hoeft ze alleen te verzorgen, maar dit paard zal wel gereden moeten worden en ik wil niet dat ze zich daar druk om maakt.Al zou ik niemand aanraden er op te stappen, maar dat is een ander verhaal.

Waarschijnlijk zit ik gewoon mutsig te doen en zal de eigenaresse het geen probleem vinden als ik haar terug breng.Maar de stap om de telefoon te pakken is me nog net even te zwaar Help!!!

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 15:38

Ze kent het paard toch zelf ook goed genoeg om te weten dat die zo moeilijk is?
Of is die dat niet bij haar?

Ze zal er denk sowieso niet opstappen zo vlak na de bevalling, zomer komt eraan, dus kan die lekker het land op, niets om je rot over te voelen toch?

En als ze dit verhaal achteraf hoort zal ze ws behoorlijk schrikken en gewild hebben dat je er eerder mee kwam, zodat je je niet zo druk hoefde te maken.

ebony2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 16:49

Volgens haar heeft ze nog nooit gebokt en gesteigerd.Wel is het een heet hoofd heeft ze verteld.
Ze doet het niet alleen bij mij maar ook bij anndere ruiters hier op stal en dat zijn mensen die echt wel verstand van paarden hebben.
Nu is het problem dat ze zelf geen land heeft. Paarden staan daar 24 uur per dag in de box. en dat begroot me best wel, want bij mij is ze inmiddels weidegang gewent.Maar goed het is niet mijn probleem alleen zegt mijn gevoel helaas iets anders....

saskia23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 16:53

hey, ik snap jouw geschuldgevoel wel maar aan de andere kant .. babietje en 3 paarden is haar keus ook al heb jij er een in bruikleen!
Succes

ebony2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 17:01

sassie22 schreef:
hey, ik snap jouw geschuldgevoel wel maar aan de andere kant .. babietje en 3 paarden is haar keus ook al heb jij er een in bruikleen!
Succes

Ik weet het Huilen

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 17:12

Ik zou toch maar met de eigenaresse gaan praten. Lijkt me niet zo'n probleem.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 17:26

't Is natuurlijk rot voor het paard als ze terug moet in een box, aan de andere kant heeft ze het er naar gemaakt om van jou even wat minder begrip te krijgen Ach gut
Als ik het goed begrijp heeft het paard voor jij ermee bezig ging ook een half jaar niet gewerkt, dus dat de eigenaresse er niet mee kan werken lijkt me ook niet echt een probleem.
Praat met haar en breng dat paard gewoon voor het eind van de maand terug. Als die merrie nog tot 1 april bij jou op stal staat heeft ze toch nog even wat kraamtijd (is tenslotte formeel 10 dagen Cool )
Je kunt niet het leed van de wereld op je nemen, zeker niet als het zo duidelijk ten koste van jouzelf (je veiligheid) gaat.

luvvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 17:28

gewoon eerlijk aan haar vertellen. ze zal het erger vinden als je eerst een maand wacht en het daarna pas verteld....

ebony2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 18:05

bedankt allemaal!!!!.Ik weet als ik mijn verstand laat spreken dat ik haar zo snel mogelijk terug moet brengen.Helaas zegt mijn gevoel anders.Maar aangezien jullie er ook allemaal zo over denken zal ik haar bellen.
Toch raar dat verstand en gevoel zo tegenstrijdig kunnen zijn.Het voelt als opgeven(falen) al weet ik ook wel dat ik er in die vier maanden alles aan heb gedaan om het te laten slagen, maar helaas.Het is niet gelukt en zal ook niet meer gaan lukken.
Ik heb vanochtend met trillende knieen op het braafste paard van stal gezeten om wat vertrouwen te krijgen, al was het vertrouwen ver te zoeken.Toch ga ik morgen weer rijden, al wens ik op dit moment dat dammen of schaken mijn favorite sport is Tong uitsteken

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 19:58

Inderdaad falen, dat is volgens mij waar je het, het meest moeilijk mee hebt. Het kan zijn dat het paard je niet past, dat kan zich snel of wat later uiten. Jij hebt het diverse malen geprobeerd en nu is het tijd de knoop door te hakken.

Neem contact op met de eigenaresse, leg je probleem voor en kom samen tot een tijdstip waar het paard terug kan. In de tussentijd ga jij je lekker toeleggen op longeren, zo komt het paard toch in goede conditie terug (of is longeren ook een probleem?).

Werk verder aan je vertrouwen, erg belangrijk, neem hier ook gewoon lekker de tijd voor, heel veel succes en kop op.. Ach gut

ebony2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 20:56

Ja natuurlijk longeer ik haar ook en dat blijf ik ook doen tot de dag dat ze weggaat.Ze is nu in super conditie (waarschijnlijk te!!) en ze gaat ook in super conditie weg!In de omgang is ze wel wat dominant, maar als ik daar rekening mee houd kan ik lezen en schrijven met haar.Maar in die vier maanden heb ik een goede band met haar opgebouwd. In het begin was ze alleen te hanteren met een hengstenketting, maar tegen woordig loopt ze aan een los touwtje keurig met me mee.Daarom vind ik het ook zo erg.In de omgang klik ik goed met haar alleen tijdens het rijden(als je het zo mag noemen als je niet langer als vijf minuten op haar kan blijven zitten)veranderd ze in een duiveltje. Het rijden op haar zal ik zeer zeker niet missen, daarvoor is er te veel gebeurd, maar ik heb even goed het gevoel dat ik mijn maatje in de steek laat.....
Paarden.....grrrr Tong uitsteken

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 21:12

ga voorlopig eens lekker aan het serieuse werk aan de dubbele longe met die merrie..
dadelijk komt de weide periode en zal ze zeker makkelijker te hanteren zijn met dag en nacht in de weide.

ebony2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 21:20

casanova schreef:
ga voorlopig eens lekker aan het serieuse werk aan de dubbele longe met die merrie..
dadelijk komt de weide periode en zal ze zeker makkelijker te hanteren zijn met dag en nacht in de weide.

Ik werk al vier maanden met haar aan de dubbele longe, afgewisseld met rijden. Overdag staat ze buiten, weer of geen weer, onder een dik waterdicht dek.Het paard loopt zes keer in de week.Dus geloof me de aankomende zomer afwachten is echt geen optie.Ik heb echt alles geprobeerd hoor en ga niet over een nacht ijs.

tiggeriedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 10:28

Aan de longe loopt ze wel goed? Zonder gebok en gesteiger?
Gebruik je hetzelfde bit als je longeert dan als je rijdt?
Geen nieuwe dingen aangeschaft in het gebruik de laatste tijd?

Ik weet het niet, maar wellicht heeft ze toch last van het tuig ofzo? Da heeft ernaar gekeken zeg je. Ook tanden gecheckt en alles? helemaal binnenste buiten gekeerd? Fysio is ook langsgeweest...pfff. Ik vind het zo vreemd dat een paard ineens die omslag maakt. Als ze dominant is, ok, daar kun je aan werken. Als de band in principe goed is, lijkt het mij dus meer dat ze gewoon onder het werk uit wilt komen.

Ik snap je dilemma. Echter zou ik wanneer ik alles had uitgepluist en er niets uit zou komen, kiezen voor mezelf! hoe moeilijk dat ook is.

ebony2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 12:55

tiggeriedoo schreef:
Aan de longe loopt ze wel goed? Zonder gebok en gesteiger?
Gebruik je hetzelfde bit als je longeert dan als je rijdt?
Geen nieuwe dingen aangeschaft in het gebruik de laatste tijd?

Ik weet het niet, maar wellicht heeft ze toch last van het tuig ofzo? Da heeft ernaar gekeken zeg je. Ook tanden gecheckt en alles? helemaal binnenste buiten gekeerd? Fysio is ook langsgeweest...pfff. Ik vind het zo vreemd dat een paard ineens die omslag maakt. Als ze dominant is, ok, daar kun je aan werken. Als de band in principe goed is, lijkt het mij dus meer dat ze gewoon onder het werk uit wilt komen.

Ik snap je dilemma. Echter zou ik wanneer ik alles had uitgepluist en er niets uit zou komen, kiezen voor mezelf! hoe moeilijk dat ook is.

Longeren is te doen mits ik de longeerzweep gebruik om mijn eigen gebied af te schermen.Als ik dat niet doe staat ze binnen de korste keren steigerend tegen over me. Ook bokken doet ze gewoon aan de longeerlijn.Hoofdstel en zadel zijn altijd van het paard geweest en mag ik gebruiken van de eigenaresse. ook heb ik het recent na laten kijken. een maand terug is de tandarts langs geweest dus ook het gebit kan het niet zijn.ik ben er ook van overtuigd dat bze het doet om onder het werk uit te komen, en helaas voor mij heeft ze dat nu gewonnen omdat ik mijn leven niet op het spel wil zetten.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 13:23

Moeilijk, helemaal omdat je verder een goed band met het paardje hebt.
Komt me wel bekend voor, mijn eerste pony was ook mn beste maatje aan de hand, knuffelen, volgen etc. Met rijden was het een duvel, ervandoor vliegen, steigeren, de weg op schieten, niet te houden... Ik werd ook bang, ik stapte nog wel steeds op, maar het ging elke keer raarder. Ik reed vooral buitenritten en daar was ze niet geschikt voor, ze moest pittig dressuur lopen en daar was ik niet geschikt voor.
Uiteindelijk heb ik haar verkocht en staat ze nu op Ameland, loopt dresuurwedstrijden en is daarmee helemaal in dr element.
Ik heb het er heel moeilijk mee gehad, maar als ik nu zie hoe goed het met haar gaat dan heb ik de juiste keuze gemaakt, ik maakte het er ook niet beter op met mn angst tijdens het rijden.

Ik denk dat je de eigenaresse best erover vertellen kan, misschien kun je het paard nog een maand bij jou laten staan, beweging geven aan de longe zodat de eigenaresse dr handen vrij heeft, maar dat zij wel de stalkosten betaald. Lijkt me een fijne deal

Wel vertellen, ik zeg altijd tegen onze verzorgster: "Als er iets is, je bent bang, wil iets niet... zeg het dan" Ik heb liever dat ze het niet doet en het gewoon zegt, dan dat ze het met angst en tegenzin doet, daar komen namelijk de grootste ongelukken van, en dan zou ik me erg schuldig voelen als het door mijn paard kwam

ebony2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 15:19

SANEX schreef:
Moeilijk, helemaal omdat je verder een goed band met het paardje hebt.
Komt me wel bekend voor, mijn eerste pony was ook mn beste maatje aan de hand, knuffelen, volgen etc. Met rijden was het een duvel, ervandoor vliegen, steigeren, de weg op schieten, niet te houden... Ik werd ook bang, ik stapte nog wel steeds op, maar het ging elke keer raarder. Ik reed vooral buitenritten en daar was ze niet geschikt voor, ze moest pittig dressuur lopen en daar was ik niet geschikt voor.
Uiteindelijk heb ik haar verkocht en staat ze nu op Ameland, loopt dresuurwedstrijden en is daarmee helemaal in dr element.
Ik heb het er heel moeilijk mee gehad, maar als ik nu zie hoe goed het met haar gaat dan heb ik de juiste keuze gemaakt, ik maakte het er ook niet beter op met mn angst tijdens het rijden.

Ik denk dat je de eigenaresse best erover vertellen kan, misschien kun je het paard nog een maand bij jou laten staan, beweging geven aan de longe zodat de eigenaresse dr handen vrij heeft, maar dat zij wel de stalkosten betaald. Lijkt me een fijne deal

Wel vertellen, ik zeg altijd tegen onze verzorgster: "Als er iets is, je bent bang, wil iets niet... zeg het dan" Ik heb liever dat ze het niet doet en het gewoon zegt, dan dat ze het met angst en tegenzin doet, daar komen namelijk de grootste ongelukken van, en dan zou ik me erg schuldig voelen als het door mijn paard kwam

je hebt helemaal gelijk

Quissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 15:49

Ik heb niet alle antwoorden helemaal doorgelezen maar heb je natural horsemanship geprobeert? Wat ik zo lees is niet normaal, een paard zou nooit zo uit zichzelf worden. Hij heeft waarschijnelijk wat meegemaakt en niks geen vertrouwen in mensen, hij ziet ze als roofdieren. Probeer het vertrouwen op deze manier terug te winnen en zorg dat hij je gaat zien als een leider niet als een roofdier.
Het ziet er gek uit maar het verricht wonderen... T is echt het proberen waard, geloof me! OK dan! Maar dit kun je niet alleen, je zal er iemand (gediplomeerd) bij moeten halen. Er zijn een aantal personen hier op bokt, waarvan iemand mij ook super heeft geholpen met mijn paard door een paar simpele oefeningen...
PB me maar als je meer wilt weten Vork

ebony2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 16:46

Ik heb je een pb gestuurd

ebony2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 17:00

Iedereen hartelijk dank voor de reacties. Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en de eigenaresse gebeld. Zoals jullie wel verwachten vatte ze het heel goed op en heb ik er spijt van dat ik haar niet eerder heb gebeld Tong uitsteken
Ze vond het alleen maar heel vervelend voor mij.Ook wilde ze hem komen halen als ik dat wilde omdat volgens haar paardrijden wel leuk moet blijven en dat was het voor mij duidelijk niet meer.Samen hebben we nu besloten om het paard toch eerst eens naar een proffessionele ruiter te brengen om te kijken dat als ze gereden word door iemand die totaal niet bang is en haar aan weet te pakken of het probleem dan minder wordt of het liefst verdwijnt.Ook ziet ze nu in dat het hebben van drie paarden toch wel erg veel word met een baby erbij.Ze wil haar daarom toch maar gaan verkopen(alleen zal ik dat helaas niet zijn, daar voor ben ik mijn vertrouwen teveel kwijt).Het zou een ideaal paard zijn voor een ervaren wedstrijdruiter die heel consequent is, want ze heeft talent genoeg M2+8, maar helaas klikt het niet met mij(qua rijden dan).Nogmaals bedankt en als jullie iemand weten die deze merrie eens op haar nummer wil zetten hoor ik dat graag!!!!!!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 17:10

Probeer Gert v/d Hof eens Ja