heeft een paard amandelen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

carine8460

heeft een paard amandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-05 21:10

Hai,dit zou wel eens een rare vraag kunnen zijn, maar ik heb er al om gesurft maar heb het antwoord nog niet gevonden via het internet. ...Heeft een paard amandelen? Ik zou niet weten waarom niet? Maar toch had ik hier graag een antwoord op gekregen. De vraag is gekomen omdat ik vorige week een paard aan het borstelen was in de manege en vond dat ik een 'bobbel' voelde vooraan de keel. Toen dacht ik hier plots aan..zou een paard ook amandelen hebben? Ik heb via het internet al verschillende opzoekingen geprobeerd.. anatomie? inwendige organen.. maar kan het niet vinden. Indien ik via dit forum geen antwoord vind? zal ik me richten tot een dierenarts.. die zou het toch moeten weten..
groetjes
carine
Laatst bijgewerkt door Karin op 21-03-05 07:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel iets duidelijker gemaakt

Guinevere

Re: een rare vraag??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 01:25

Volgens mij wel, maar ik weet het niet zeker en zo'n bult kan natuurlijk van alles zijn. Hoe is het paard verder? Laat het anders eerst aan de manege eigenaar zeggen en kijk wat die er van vindt.

HippoLogic

Re: een rare vraag??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 07:20

Een paard heeft net als de mens, lymfeklieren onder de kaak. Die kunnen verdikt zijn als het dier ergens een ontsteking heeft. Maar het kan ook zijn dat je de speekselklieren gevoeld hebt. Die zitten onder het oor, achter de kaak.
Of een paard amandelen heeft, weet ik niet. Bloos

carine8460

Re: heeft een paard amandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 21:27

Bedankt voor de info!!
Kun je mij bovendien misschien ook zeggen waar de info over de lymfeklieren vandaan komt? Ik heb namelijk ook al in die richting gezocht op internet en daar niets over gevonden bij paarden.
Thanks!! Knipoog
Carine

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 08:07

carine8460 schreef:
Bedankt voor de info!!
Kun je mij bovendien misschien ook zeggen waar de info over de lymfeklieren vandaan komt? Ik heb namelijk ook al in die richting gezocht op internet en daar niets over gevonden bij paarden.
Thanks!! Knipoog
Carine

Van de dierenarts.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 11:11

Da's heel waarschijnlijk de schildklier geweest die zit daar ongeveer je kan het niet altijd voelen maar het hoort daar wel te zitten. Ze zijn erg beweegelijk en het lijkt een soort van bal. Toevallig heb ik het vorige week aan mijn DA gevraagd want ik kon die bobbel ook even zo snel niet plaatsen