Hoe hoort een dressuursingel te zitten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Michelle_

Hoe hoort een dressuursingel te zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-05 19:47

Dat zat ik me net dus ineens af te vragen Tong uitsteken Hoort ie op een bepaalde manier te zitten of maakt het niet uit? Die van mij zit aan beide kanten tegen het shabrak aan, ik wil nu een kortere omdat ik het onhandig vind en het mn shabrakken een beetje beschadigt. Hoor je aan beide kanten ongeveer een X aantal centimeters te hebben voordat het shabrak begint?

Oscar
Forumcoördinator

Re: Hoe hoort een dressuursingel te zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 20:07

Heb je een dressuurzadel met lange of korte singelstoten?
De meeste dressuurzadels hebben tegenwoordig lange singelstoten.
Als de singel tegen je shabrak aan komt, dan lijkt mij de singel echt te lang.
Ik kan niet precies aangeven hoeveel ruimte er tussen singel / shabrak moet zitten, ik heb het nooit opgemeten Knipoog
Maar als je singel aan beide kanten ongeveer halverwege de singelstoten vast maakt, dan heb je ongeveer de goede lengte singel te pakken.
Bij singelstoten met bijv. 10 gaatjes maak je de singel op ongeveer het 5e gaatje vast (aan beide kanten) en dan zit het over het algemeen wel goed Knipoog

_Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-05 20:17

Ik weet niet of die lange of korte singelstoten heeft Bloos Ik heb die singel ook niet zelf uitgezocht, ging naar de zadelmaker voor een dressuurzadel en daar kreeg ik die singel bij. Hij heeft mijn paard gezien en pakte er dus een singel bij van 65 cm. Ik weet niet hoeveel gaatjes er in de stoten zitten maar ik weet wel zeker dat ik hem over de helft aan singel! Zal het morgen eens nakijken.

Pasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 20:28

volgens mij is idd je singel te lang.
Ik heb in iedergeval nog nooit een dressuurzadel gezien met lange stoten waarbij de singel dan tot aan het dekje komt..
Klopt het dat je dan als je de singel vast hebt.. ook een heel stuk stoot overhoudt die je in de singel stopt?

Ik had bij Pasha een tijdje een dressuur zadel waarbij de singel netjes onder de buik lag en dan nog aan bijde kante 10 cm omhoog.. dat je dus 2 singel stoten ziet..

Afbeelding

volgens mij niet heel duidelijk, maar je ziet dus tussen dekje en singel nog de stoten zitten..

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 20:44

Ik heb ook een dressuurzadel. Maar die van mij heeft naar mijn idee lange stoten. Ik heb een paard van 1.63 en heb een singel van 45 cm. En die zit echt tegen het dekje aan. Ik vind het zelf onpraktisch en minder mooi.

Maar zijn er wel kortere singels dan 45cm?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 20:53

Divoza heeft in ieder geval 1 dressuursingel die 40 cm is, het lijkt er niet echt op alsof dat een standaard maat is, maar je zou zeggen dat je wel kortere singels moet hebben...
Ik zou zeggen even vragen bij je ruitershop..

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 21:35

Hmm mijn singel komt ook helemaal tegen/over het sjabrak heen.. En ik heb ook al een vrij korte singel Verward

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 21:37

bij ons is er toch ook heel wat plaats tussen shabrak en singel... vind het ook wel wat netter staan zo.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 23:04

ik rij op 2 paarden op mijn tinker heb ik een singel van 40 cm en dan heb ik wel wat ruimte over tussen shabrak en singel. en op het andere paard heb ik een singel van 65 cm en daar komt hij wel bijna tegen het shabrak aan heb geen kleinere singel (40 cm is te klein) en ga dat ook niet aanschaffen omdat ze er echt geen last van heeft.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 23:05

Sanet schreef:
Divoza heeft in ieder geval 1 dressuursingel die 40 cm is, het lijkt er niet echt op alsof dat een standaard maat is, maar je zou zeggen dat je wel kortere singels moet hebben...
Ik zou zeggen even vragen bij je ruitershop..

Bedankt dan ga ik daar eens voor kijken. Scheelt weer 5 cm.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 00:04

Ik heb ook een singel van 40 cm en 1 van 45 cm (heb 2 pony's, 1 is er wat steviger gebouwd) Knipoog
En er zit ruimte over tussen het shabrak en de singel, dat is veel practischer, zo gaan je dekjes ook minder snel stuk, bovendien is het makkelijker aansingelen.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 00:09

Afbeelding

Zo zit de mijne nu (had toevallig nog een foto van mn nieuwe zadel en daar is het goed op te zien) maar moet nog een bruine singel aan schaffen bij mijn nieuwe zadel en die neem ik denk ik 5 cm korter