even een paar vraagjes over shets

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lovekandy

even een paar vraagjes over shets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-05 19:30

hey..

vinden jullie dat ik me shet te veel beweging geef?..
3á4x in de week longeren en 1á2x in de week rijden waarvan we haar 1x of met slof of gewoon zo door de nek rijden.

en is het zielig om een shet door de nek te rijden?..
ze kan ook heel erg goed stelling en buiging heb ik haar allemaal geleerd want je had haar is moeten zien toen ik haar ging doen ze sleurde je overal mee naar toe en ze kon geen eens normaal lang een vrachtauto en maar stijgeren en stijgeren is er helemaal uit..

en ik wil me shetje wat meer voor me gaan laten werken!!
me vriendin rtouwens ook(haar shetje dan)..
we willen nu een longeer singel kopen en dan die shetjes met touwtjes longeren maar wat vinden jullie zielig of niet?!?
ik vind niet van eht want dan ontspannen ze hun rug tog en gebruiken die beestjes hun spieren teminste nog is..

en wat vinden jullie van springen..
ze vinden het heel erg leuk om te doen mij shet is 1m en kan ook 1 m springen..
doie van me vriendin is 90cm en kan dan ook ong 90cm springen,,
we doen het niet te vaak(wel er gewoon naast)zo 1x in de week..
wij doen eigenlijk van alles wat in de week die beestjes zullen nooit iedere dag rijden ofzo..

dan over het voer..
wij geven ze 1x in de week een kwartje biks en 2handjes muesli er door heen..
en dan voor de rest van de week gewoon een appel of andere vitamine..

vinden jullie dat we te veel met onze shetten doen of juist genoeg?!!?

kusz..

laura2span

Re: even een paar vraagjes over shets

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 19:52

ik vind dat je juist goed bezig bent! lekker werken met je shet!! alleen die slof zou je van mij weg mogen laten. maar dat is een persoonlijke mening.

mijn shetten train ik in het seizoen ook zo'n 4 keer per week. en dan daarna nog een marathon.

je voert ook goed vind ik. brok is nergens voor nodig bij een shet en mijn pony's krijgen het alleen een week voor de wedstrijd omdat die te zwaar zijn om zonder extra voer te rijden. verder krijgen ze ook af en toe een handje naar het trainen en verder elke dag hooi en penen.

mijn bijrijdstertje springt ook soms met mijn pony's. vinden ze hardstikke leuk en het is weer een afwisseling.

ik zou zeggen ga zo door!

lovekandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-05 20:04

slof doe ik niej vaak hoor doe ik alleen als ze niet echt oplet enz..

maar voor de rest bedankt!! Knipoog

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 20:42

zou beginnen om de slof thuis te laten , waarom gebruik je deze?
is daar geen andere oplossing voor ?

met dat voeren kun je niet gewoon elke keer NA het werken (longeren of rijden ) een handje geven ipv alles in een keer

als ze goed ruw voer hebben of gras is dat ook meer dan genoeg

voor de rest mits de conditie goed is , want die moet je langzaam op bouwen kunnen shetten best wel werken hoor , zekers met rijk gras is dat GEEN over bodige luxe Knipoog

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 19:39

ik vind dat je wel goed bezig bent, jou shet moet tenminste echt aan het werk! OK dan!
alleen zou ik ook geen slof gebruiken. Als ze zonder ook goed loopt, waarom dan een slof eraan?
En met touwtjes longeren vind ik absoluut niet zielig, ik longeer mijn shet ook altijd met touwtjes/pessoa. Dan doen ze tenminste iets meer dan alleen wat doelloos rondrennen Tong uitsteken
En springen is ook leuk voor de afwisseling. Ja

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 19:41

Ziet er redelijk goed uit !!
Tjah die slof...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 19:53

Gewoon lekker mee werken. Mijn pony's werken ook allemaal pittig Lachen.

Ik voer ze enkel hooi (of gras als ze weer op het land staan). En alleen al ze gewerkt hebben krijgen ze een beetje biks er bij. Dennis krijgt zomers als hij dekt wel wat extra bij gevoerd, maar dekken is eigenlijk topsport, 10 minuutjes dekken en hij is net zo moe als dat we een uur fanatiek gereden hebben.

_Rebec

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 20:02

idd lekker meewerken.
hier zet ik ze elke dag aan het werk. zal ook wel moeten we doen dalijk weer mee met ritten van 35 a 40 km. heel de winter door al elke dag trainen en afentoe natuurlijk ook een dagje rust.

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 20:08

Prima dat je lekker met je pony bezig bent!
Ik zou alleen die slof en bijzet (touwtjes) weglaten. Slof omdat het me onnodig lijkt, en die bijzet omdat ik het idee krijg dat je niet helemaal weet wat dat inhoudt. Vergeef me als ik het mis heb Knipoog maar dat gevoel krijg ik.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 20:13

mijn shet kan ook gelongeerd worden doe het nu met bijzets, wel vrij los, maar het is net genoeg, als je haar daarna rijd in het voorwaarts neerwaarts rijden niet heel moeilijk meer. Door onbekende rede is de ontspanning alleen de laatste tijd een beetje weg, maarja komt wel weer goed. Het is namelijk niet lichamelijk, het komt door rukkende en plukkende kinderen.

longeren doe ik tegenwoordig veel los, vind ze geweldig. Daarnaast loopt ze aan de lange lijnen ook geweldig.

Eigenlijk zal ze iedere dag moeten lopen, is namelijk altijd super vrolijk en voorwaarts. Zolang je het maar afwisseld.

los in de bak
vrijspringen
longeren
grondwerk
rijden
a la fleche
wandelen
lange lijnen
vrijheidsdressuur

ik ben zelf niet zo voor een slof. Of je moet weten waarom en hoe je hem moet gebruiken. En niet omdat je graag wilt dat je pony in de krul loopt, met een slof kan ik mijn oma pony ook in de krul trekken, maar ontspannen nee hoor ho maar! Ze heeft namelijk al een aardig holle rug en ontspannen onder het zadel is moeilijk voor haar en ze is nog steeds niet echt ontspannen, alleen met lange teugels. Dus vandaar dat ze veel met lange teugels loopt. Ze is ook al 2x vreselijk hoefbevangen geweest dus heel veel kun je er toch niet meer van verwachten. Maar zaterdag was ze op hol geslagen en pas aan het einde van de weg weer gestopt Tong uitsteken die weg is gelukkig maar 2/3 kilometers ofzo

nouja werken is goed hoor ook voor een shet, waarom niet? misschien alleen wat meer afwisseling, merk dat dat bij de ponys hier erg goed werkt.

lovekandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 20:48

jah die slof laten we nu ook zitten,,
maar we longeren gewoon wel een beetje met touwtjes.. trke dr niet naar benden maar als ze zelf wil..
maar zodra ik erop zit hoef ik nog maar paar kneepjes te geven en ze loopt door de nek en wel ontspannen..
ze wil wel graag door de nek lopen dat merkt ze zelf ook dat dat makkelijker is voor dr,,
en wij moeten nu wel veel bewegen want we willen eerdaags weer paar uurtjes naar t strand we waren er vorige keer voor het eerst geweest nou ze waren braaf joh..
echt eerst durfden ze niej hard te gaan en later kregen ze de smaak te pakken,,
dus daarom nu zoveel training en na t strand krijgt ze altijd dagje rust en dna pakken we het weer op!!

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 23:37

Ik heb ook een shet die net zo hard werken moet als een 'gewoon' paard.
Hij wordt gelongeerd, mee gesprongen, gefietst, gewandeld, vrijheidsdressuur, men en rij training...

En ook met touwtjes, wil hem graag net zo fijn over de rug zien lopen als een 'gewoon' paard, ook shetlanders hebben spieren die losgewerkt moeten worden, waardoor ze fijner lopen.

Hier foto's van mijn shet aan het werk, longe met touwtjes en springen

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zorg echter wel dat je het longeren met touwtjes langzaam opbouwt, en je de juiste instelling van de touwtjes kent!

lovekandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 09:36

jah die touwtjes weten we nog niet helemaal maar dat vragen we aan een meisje op de manege die daar bij de shetten een veulen heb staan en die heb zelf ook nog een groot paard dus die kan t wel en die helpt me ook een beetje met nog beter door de nek te rijden enz..
maar mijn shetlander is maar 1m volgens mij is die van jullie veel groter..
maar ik rij er af en toe ook op vinden jullie dat zielig want ik ben 1.67 en weeg ong. 49kg..
maar ze heb er geen moeite mee want zelf met mij erop stijgerd ze onwijs hoog dat ik aan de achterkant eraf vlieg..
en op strand gaat ze met me ervan door..

maar nog bedankt,, Haha!

lovekandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 09:56

ik fiets soms ook met kandy..
maar dan gaat me vriendin achterop zitten en ik fiets en dan zo over de satelietbaan daar is het op zondag altijd heel rustig en dan gaat zo ook in middendraf over de straat..
dat is heel leuk om te zien ik zal even aan me vriendin (lovedunc) hier vragen of ze een filmpje van kandy aan de longe neerzet.. Tong uitsteken

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 13:26

Met jouw gewicht is het niet erg om af en toe te rijden, niet dagelijks heel lang natuurlijk. Let wel op je lengte, met name je benen kunnen je shet belemmeren in zn gangen.
Vind je overigens wel erg licht voor je lengte....

Mijn shet is 1.10, een grote idd

lovekandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 19:43

whaha, jah weet het maar begin nu ook rond de 50kg te komen,, Bloos wil liever licht zijn dan zwaar..
kan eten wat ik wil kom bijna niet aan maar ik ren ook heel veel met me shet dus het is er ook zo weer vanaf Haha!

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 20:13

Goed hoor dat je lekker aan het werk gaat met je shet.
Er wordt nog te vaak gedacht dat een shet geen volwaardig paard is, maar dat zijn ze wel hoor alleen een beetje kleiner. Shetten hebben ook gewoon beweging enzo nodig net als een "gewoon" paard.
Je kan straks trots zijn op je getrainde shet, een van de weinige die niet te dik is, lekker gespierd en wat conditie heeft straks.

lovekandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 20:35

jah en ik wil me shetje niet op de wei laten staan en allen maar gebruiken om mee te knuffelen enz..
ze heeft al een aantal keren tegen hoefbevangen aan gezeten dus wil het niet nog een keer mee maken..
ben er al 2 aan kwijt geraakt..
dus daarom nu zulke harde training maar daar blijf ik nu mee doorgaan hoor.. Knipoog
ze vind het ook erg leuk om te doen.. Haha!

LoveDunc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 13:17

Mijn shet is 90 cm.. Ik ben 1.70 m en weeg 49 kg.. ik rijd er heeel soms op, en dan gewoon een beetje rond hobbelen op de wei.. is dat zielig..??

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 11:11

Ik vind het goed hoor als je lekker veel doet met een shetlander. Ze hebben toch ook beweging nodig.
Ga maar lekker door met het longeren enzo.

Maarre Kandy is toch niet van jou???

lovekandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 08:31

jah weet het maar de eigennaar komt nooit..
maarre dan zeg ik meestal me eigen pony..
en ik mag echt alles met haar doen wat ik wil.. Knipoog

Joolanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 08:42

Wij hebben zins kort ook 2 shetten die zijn nu alleen drachtig en over 3 weekjes ongeveer komen de veulentjes, als die er zijn gaan we met ze leren mennen en zo. ze vinden het ook leuk om met de fiets mee te lopen.