alternatief voor brokken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

carola1

alternatief voor brokken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-05 19:22

ik heb een anders paard gekocht, maar volgens de eigenaar reageerd deze pony (fjord) niet goed op brok.
zij voeren nu muslie.
is er een goed alternatief voor brokken waar dus ook alles in zit?

Antheman

Re: alternatief voor brokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 19:30

Er zijn verschillende alternatieven voor brokken.

Helemaal geen brok en bijv olie voeren, muesli, granenmengels, aurakoeken etc.

Het lijkt me belangrijk om te weten waarom de pony niet goed reageert op brok. Je kunt dan wel zomaar iets anders gaan proberen, maar dan weet je toch niet of dat helpt??

Kusia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 19:31

Mijn verzorgshet krijgt Le Brick van de paardendrogist als vervanging voor biks omdat er medicijnen doorheen moeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 20:17

Een gezonde fjord zou het prima moeten kunnen doen op alleen ruwvoer of gras, eventueel een liksteen en af en toe een worteltje als je hem toch iets wil geven.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 20:27

mijn pony kan niet tegen brok, vraag me niet hoe t zit, maar er schijnt in brok een extra stof te zitten die niet in muesli zit.
mijn pony krijgt van brok altijd overal schilfers.
hij krijgt nu structuurmix en dat gaat prima.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 20:48

Ik heb een fjord gehad. Die een eiwittenallergie had. Ik gaf dan biks met een heel laag eiwit gehalyte en dat ging goed. Van voer met een te hoog eiwitgehalte kreeg hij kale plekken.

vivanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 21:07

[***] schreef:
Een gezonde fjord zou het prima moeten kunnen doen op alleen ruwvoer of gras, eventueel een liksteen en af en toe een worteltje als je hem toch iets wil geven.

Nou, daar ben ik het niet helemaal mee eens!
Het ligt er ook maar net aan hoe je hem rijdt en hoe vaak!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 21:26

Mijn paard krijgt stimix van pavo.

carola1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-05 21:41

nou, de fjord zou erg reageren op de brok.
ze zou daar feller van worden.
en aangezien ik niet zo gek veel rijd....

maar een paadje houden op alleen ruwvoer en gras? dat kan toch nooit voldoende voedingsstoffen geven?
of zie ik dat verkeerd?

Kusia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 21:44

Volgens mij ligt het er dan ook aan of je sportbrok of basisbrok geeft. Van sportbrok worden ze namelijk wat feller Knipoog

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 00:44

Ik voer mijn paarden tegenwoordig Balance structuurmuesli van Hartog. Is echt superfijn spul Ja

Kreeg ze op sportbrok niet zo fijn in conditie en de jonge dieren werden me van al dat brok te heet. Met de structuurmuesli gaat het prima Ja

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 08:23

In brok zit kopersulfaat, jakkie bah, bovendien krijg je dan sneller de milieupolitie op je dak ivm koper in je mesthoop.

Ik voer granen en wortelen bij.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 08:34

carola1 schreef:
nou, de fjord zou erg reageren op de brok.
ze zou daar feller van worden.
en aangezien ik niet zo gek veel rijd....

maar een paadje houden op alleen ruwvoer en gras? dat kan toch nooit voldoende voedingsstoffen geven?
of zie ik dat verkeerd?

Ik zou dan als ik jouw was als je toch perse wilt voeren een eiwitarm voer geven. Een paardje alleen op ruwvoer en gras, jazeker kan dat! Ik heb er hier 7 staan die zo gehouden worden, allemaal ontzettend gezond en veel lol in het leven.
Ik rij ook niet echt veel dus dan is het geen probleem, als je dan toch iets wil geven kan je wortelen en eventueel muesli (eiwitarm) o.i.d. bijvoeren maar op alleen gras en hooi doen ze het erg goed hoor (heb ik het natuurlijk niet over paarden die dagelijks moeten werken)

carola1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 09:20

hoi t@nj@,
maar ik vraag me dan dus af of ze dan niks te kort komen?
voer jij ze geen vitaminen bij ofzo?
en idd, ik rijd ook niet veel en als ik rijd, dan is het een bosritje.

maar ik heb ook nog een drachtige merrie, die eet nu merrie brok.
met die merrie wordt niks gedaan, kan zij ook zonder brokken dan?
ik vindt het zo vreemd.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 09:27

Mijn paard staat ook op kuil en mais en tussen de middag hooi. Hij krijgt voor het idee 'sochtends wat brok met handje haver. Hij loopt ook niet zwaar in training, gewoon lekker relaxt. Hij doet het er super goed op hoor! Liksteen erbij en hij heeft alles wat een paard nodig heeft. Maar hooi moet je zeker voeren, zonder hooi gaan ze dood. En een Fjord heeft niet veel nodig als je hem niet rijdt. Die moet je in de gaten houden omdat ze erg gevoelig zijn voor teveel eiwit. Daarom moet je hem eigelijk meer hooi dan kuil geven, Kuil is meer eiwitrijk.

carola1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 09:29

ze krijgt van mij een half pak hooi (10 kg ongeveer) per dag.
en ze hebben een mineralen liksteen.
dus dat zou in principe genoeg zijn?

en als ze drachtig zijn?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 09:46

carola1 schreef:
ze krijgt van mij een half pak hooi (10 kg ongeveer) per dag.
en ze hebben een mineralen liksteen.
dus dat zou in principe genoeg zijn?

en als ze drachtig zijn?

Ja ik kan dat niet beoordelen vanaf de computer, maar als ze in het land staan en 10 kg hooi... voer je dat in 1x of over verschillende tijdstippen? Je moet het zelf een beetje in de gaten houden. Als ze wat invalt voer je haar wat extra bij. Een fjord die ik gereden heb kreeg helemaal niets extra's tijdens haar zwangerschap, stond in de wei met hooi. Alleen daar na,even extra vitaminen en mineralen toedienen. Toen ik haar ging rijden kreeg ze wel 1kg per dag biks.

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 09:58

Mijn paard krijgt al jaren alleen maar muesli. Kijk maar eens op deze site, Equisanum heeft heel veel verschillende soorten muesli, waar echt alles in zit voor alle soorten paarden www.equisanum.nl

Mijn paard krijgt Equisanum Puur Natuur (alleen zie ik dat die er op de site niet bij staat...)

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 10:27

carola1 schreef:
hoi t@nj@,
maar ik vraag me dan dus af of ze dan niks te kort komen?
voer jij ze geen vitaminen bij ofzo?
en idd, ik rijd ook niet veel en als ik rijd, dan is het een bosritje.

maar ik heb ook nog een drachtige merrie, die eet nu merrie brok.
met die merrie wordt niks gedaan, kan zij ook zonder brokken dan?
ik vindt het zo vreemd.

In principe voer ik ze niets bij.
Tussen de 7 staan 2 Kwpn-ers die af en toe wel aan het werk gaan (lees, ik een beetje knolhobbelen, niet echt werk te noemen maar voor de paarden al heel wat Haha! ) en die krijgen dan na het werk een halve kilo muesli en basisbrok (gemixt) van subli. Ik voerde vroeger ook muesli van Equisanum, geweldig goed spul! Helaas kan ik het hier in de buurt niet krijgen, vandaar de overschakeling naar subli.

Ik voer ze geen vitamines bij, alleen als ze in het voorjaar niet goed door de vacht komen geef ik ze nog wel eens een vitamine stoot maar dat komt sporadisch voor.
Wat ik wel doe is voor de winter en in het vroege voorjaar een groene leem kuur van een week of 2 geven, zodat alle verzamelde troep het lichaam uit kan en ze schoon van binnen de winter of de zomer ingaan.

Mijn drachtige merrie vorig jaar heb ik wel muesli bijgevoerd, slechts een kwart kilo per dag (dan gaat het om een Welsh A tje) en toen ze haar laatste 3 maanden in ging ben ik merriebrok bij gaan voeren, drachtige merries moet je wel wat extra's geven vind ik maar echt de merrie brok pas in de laatste 3 maanden, dan begint het veulen pas goed te groeien.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 10:32

Joh, Mexx, wat is dat voor een vreemde site van Equisanum? Ik krijg wel de hoofdpagina maar als ik dan op paardenmuesli's klik dan ga ik naar openswf.org, heb jij dat ook?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 15:57

Als mijn KWPNers zonder brok kunnen, kan een fjord dat helemaal. Als hij heet wordt van brok zegt dat ook al genoeg, dat heeft mijn shet ook, dan heeft ie het gewoon niet nodig. Brok wordt nogal overschat. Mijn 3 jarige KWPNer en shetlander krijgen geen brok, alleen een handje QI van equiral als ze gewerkt hebben. Mijn 19 jarige drachtige merrie krijgt nu in de laatste maanden van de dracht 2 x per dag 1/2 kg equiralbrok met mare care supplement en als ze gereden heeft een schep QI. Net voor het veulenen en de eerste maand krijgt ze hooguit 2 kg brok per dag. Tussen de middag krijgen ze allemaal voederwortels en ze hebben altijd hooi. Mijn paarden zijn fit en niet te mager. Ik heb wel zo'n 10 kg vitaminenliksteen in de wei staan.

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 09:23

T@nj@ schreef:
Joh, Mexx, wat is dat voor een vreemde site van Equisanum? Ik krijg wel de hoofdpagina maar als ik dan op paardenmuesli's klik dan ga ik naar openswf.org, heb jij dat ook?

Je hebt gelijk, die site doet wel heel raar! Probeer deze link eens, volgens mij zit je dan gelijk goed http://www.equisanum.nl/samenstelling.htm

carola1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 10:50

nou, ik heb de subli gemailt (zit nog op antwoord van de pavo te wachten) en die vertelden me dat ik het beste pony brokkon voeren.
zowel voor de drachtige merrie als voor die andere merrie die liever geen brok mag hebben.
ze vertelden me dat er in pony brok het dubbele aan vitaminen e.d. zat en dat dat dus ook goed was voor de drachtige merrie.
als die drachtige merrie er toch niet voldoende aan heeft, moet ik alsnog merrie brok geven.
maar als er voldoende gras was en hooi, moest het gewoon kunnen

iris17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 10:53

Ik heb een tijdje speciale koeken gehad, als je pony iedere dag op de wei staat dan hebben ze aan 1 tot 1,5 koek per dag genoeg. toen had ik nl een ijslander die niet teveel eiwitten mocht hebben en dat werkte perfect, ook m'n merens deed het er goed op.

Naepir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 11:18

iris17, bedoel je Aurakoeken van Pavo?
Daar heb ik veel goede verhalen over gehoord, maar ik heb er zelf geen ervaring mee.
Hier staat meer info: http://www.pavo.net/nl/ijs.htm#aura1