zomaar een vraagje wie er nog op een shet rijd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

zomaar een vraagje wie er nog op een shet rijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-05 15:07

hoi, ik lees steeds vaker hier dat bijvoorbeeld best grote kinderen nog op shetties rijden, en dat de shetties gelongeerd en getraind worden, en zelfs dat er soms nog volwassenen op rijden.
ik las ook ergens op dit forum een opmerking dat een shet nog wel kon maar een a pony niet...
ik weet wel dat shetties sterk zijn en het meeste wel kunnen hebben...
maar is het ineens normaal en algemeen geaccepteerd om er op te rijden, hoe het ook lijkt voor het plaatje??

in de tijd dat ik verzorgpony's had vond iedereen altijd alles zielig!
ik zat ook wel eens op een verzorg shet, maar niet serieus of zo!!

ben gewoon even nieuwschierig dus vertel vertel!!

Faniek

Re: zomaar een vraagje wie er nog op een shet rijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 15:22

Ik zelf rij niet op shetlanders, maar zolang je niet te zwaar bent en je de pony niet in de weg zit vind ik dat dit kan.
Er rijd iemand op bokt (volwassen) op een shetlander wedstrijden.. ze is niet zo groot niet te zwaar en rijd netjs. Wat nogal vaak bij shetlanders rijden word vergeten is de benen. Heel veel mensen belemeren de benen tijdens het op een shetlander rijden.
Voor de rest vind ik best dat je op een shet kunt rijden mits je hem/haar niet in de weg zit en geen 100en kilo's weegt.
En natuurlijk niet op een te kleine shet Knipoog

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 18:16

loveblacky schreef:
maar is het ineens normaal en algemeen geaccepteerd om er op te rijden

Of het nu geaccepteerd wordt of niet, ik rij ook nog steeds op mn shetter. Bloos
Ik ben zelf 1.67 en mn shet ruim 1 metertje.
Ik trek me weinig aan van hetgeen wat anderen ervan vinden, zolang me paardje en ik maar plezier hebben. Rijd ook niet iedere dag hoor.
Maar vind het zonde om haar alleen gras te laten maaien. Voor een shet werk tie best veel. Ook aan de longe, onder het zadel, voor de kar, etc!

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 18:19

Ook ik rijd sinds kort op een flinke shet. (is sinds kort 3 jaar)
Ze vind het geweldig, heeft plezier, en ze kan flink bokken, dus zo zwaar ben ik niet Haha!

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 18:20

ik rijdt ook op mijn shetje, gewoon alleen buiten in het bos, lekker relaxen en wat galop racen Tong uitsteken.. mijn shet is 1 meter, en ik ben zelf 1,58 M en weeg ong 44 kg. dus.. zo erg zal het niet zijn
en soms 'spring' ik ook met hem, zolang we het leuk vinden toch ?
wat andere vinden moeten zij weten, wij hebben er plezier mee

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-05 23:06

he luitjes, kom op!
er zijn er vast veel meer!!!

daarom haal ik em ff weer naar boven!

nog meer shetland crossers?

(toch blijf ik het appart vinden dat die pony's ook helemaal dekentjes en bandage enzo omkrijgen haha, staat wel heeeel lief hoor daar niet van)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 23:32

Hoezo apart?
De pony's die bij mij in de winter doorgetraint worden en dus op stal komen worden zelfs 2x geschoren!
En ja dan gaan er 2 dekens op als het koud is, het spul wat buiten blijft niet maar als ze op stal komen gaat het haar eraf.
Die van mij lopen voor de kar en 2 onder het zadel (niet met mij)

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 00:26

ja oke, dat is dan weer heel anders, als je ermee ment is het heel gewoon om ze ook te behandelen als een paard, dus ook scheren en zo, dat begrijp ik, dus ik bedoelde het niet op die manier.

maar je ziet gewoon steeds meer dat grote meisjes een hele kleine pony hebben en die helemaal opzadelen en bandages omdoen en alles helemaal serieus, om er vervolgens echt op te gaan rijden.
ik weet echt wel dat een shet het hebben kan.
maar nouja zoals ik al zei,
dat was eerder in elk geval echt raar hoor!!

maar ik weet hoe leuk het is om te crossen met zo'n mega sterk beertje haha!! dat wel.
klom eerder gewoon op de rug van pony merrie die waarscheinlijk niet eens beleerd was, maar het maakte haar niks uit en als je valt lig je in het gras en that's it.

en nee, dat is niet zielig maar gewoon grappig, was een super lieve fok merrie van 1 bij 1 haha. die vond het wel leuk allemaal al die aandacht.

groetjes loveblacky

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 07:50

Ik rijd ook nog steeds op shetten

Bacardie is 1, 17, en ze heeft er veel plezier in Knipoog

Bertus_Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 11:29

ik zit ook nog wel eens op me shet
gewoon af en toe voor de lol en dan bokt en race die..dus als die dat kan dan kan die mij wel houde...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 11:41

Vroeger wel gedaan... een shet van 1 meter., toen was ik zelf 1.58m (wel 2 hele centimeters gegroeid sindsdien) en woog 45 kilo ofzo. En ze kon mooi lopen! Netjes aan de teugel enzo.

Dat is ondertussen als weer bijna 15 jaar geleden, aangezien ik bang was voor de eigenaar... niet zo sympathiek.

Maar dat er echt gereden wordt op shets is dus niet echt iets van de laatste tijd hoor. Ik leste samen met iemand anders die het ook deed!

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 11:43

loveblacky schreef:
maar is het ineens normaal en algemeen geaccepteerd om er op te rijden

Waarom niet?? Een shet is en blijft een pony, geen grasmaaier..

Er zijn er op bokt zat die actief zijn met shetlanders:

Dennis fokt ermee en rijd ze ook in.. (Ook voor andere mensen)
Cloverdale is L1 met haar (geweldige) shet..
Ukkiepuk rijdt ook wedstrijden met haar shet.. (weet niet hoe ver ze is, maar hij kent behoorlijk wat oefeningen)

En zo zijn er nog veel meer..

Ik vind het geweldig als mensen zoiets doen.. Het is een behoorlijke uitdaging.. Ja
Een shet is meer dan een eigenwijs opdondertje alleen.. Haha!

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 12:02

Ik denk dat de tijden veranderd zijn, en daarmee ook het beeld van wat wel en niet geaccepteerd wordt.

Vroeger (ja, dan heb ik het over een jaar of 20 geleden *LOL*) was het allemaal vrij eenvoudig:
Je eerste pony was meestal een A/B/C-ponietje, zodra je mee kon lopen dan werd er een wat grotere versie aangeschaft *LOL*
Als je 18 werd dan ging je over naar de paarden en werd de pony verkocht, of er werd een andere 'oplossing' voor de pony gevonden (pensioen, verkoop, bijrijder etc.).

Het dilemma van met een pony bij de paarden starten of op een shetlaner (blijven) rijden was er helemaal niet.
Althans: ik kende niemand die dat ook maar ooit overwogen (laat staan gedaan) heeft, dat deed je gewoon niet.

Ik ben nog van de oude stempel en blijf het een vreemd gezicht vinden om zo'n lange slungel op een shetlander te zien rijden.
Waarmee ik niet wil zeggen dat het niet mag of niet kan, daar heb ik geen verstand van Knipoog
Ik denk dat mijn beeld van wat 'normaal' is en wat niet, een beetje achterhaald is Knipoog

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 13:10

"Vroegah"werd je ook voor gek verklaard als je een knalroze dekje op een knol plantte, toen had je blauw,zwart,rood en groen en dat was het, veel maffe knalkleuren, dat is nu ook normaal Knipoog

Ik vind het juist wel goed dat shetlanders tegenwoordig meer als paard gezien worden dan als veredelde grasmaaier.
Mijn shetlander is een heus trainingspaard, hem ontkomt niets en hij werkt even hard als mijn vorige paard ( misschien nog wel harder )

Zelf 'rijd' ik er niet op, maar ik kan het soms niet laten er even op te gaan zitten en van de wei naar stal te hobbelen, ik ben 20 jaar, 1.70 m en 65 kilo, die paar keer in het jaar voelt hij niks van.
Serieus rijden doe ik niet, omdat ik te groot en te zwaar ben, maar ik zie niet in waarom een kleine lichte 14-15 jarige niet op een shet kan hobbelen, het plaatje ziet er misschien niet zo mooi uit, maar ik vind een klein iel mensje op een paard van 1.80 ook geen kijk

lovekandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 13:22

mijn shetje is 1m en ben zelf 1.67 en weeg 49kg.. vind ik zelf niet ze zwaar.. Knipoog

mijn vriendin heb een shet die is 90cm en die weegt net zoveel als mij en is wel iets groter,,

maar we rijden ook maar 2x in de week minder soms of gaan naar t strand bos voor de rest laten we er kleine kinderen op!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 13:42

Liesjuh schreef:
Ukkiepuk rijdt ook wedstrijden met haar shet.. (weet niet hoe ver ze is, maar hij kent behoorlijk wat oefeningen)

Ukkiepuk rijd nu L1 bij de paarden met Zorro. Hier foto's van haar:
viewtopic.php?f=10&t=310713&hilit=

Ik zelf rijd ze, men met ze, fok met ze, fiets met ze, longeer ze, geef lesjes met ze, ga lekker met ze het bos in, ga naar keuringen enz enz enz.
Ik rijd ze ook voor andere in.

En ja, ik ga ook op wedstrijd starten als ze er aan toe zijn. Dresuur iig. Misschien ook nog wel een klasse I endurance of voor de wagen.

Angel(107 cm) 2 weekjes geleden, nu een maandje of 4 onder het zadel.
viewtopic.php?f=10&t=380856&hilit=
Angel een week of 3 geleden.
viewtopic.php?f=10&t=375060&hilit=

Roosje(100cm), een half jaartje onder het zadel. Dit was de laatste les voor ze met zwangerschaps verlof ging.
viewtopic.php?f=10&t=364825&hilit=
Roosje een paar maandjes geleden.
viewtopic.php?f=10&t=311131&hilit=

En ik nog eventjes op Dennis (Dennis is 94 cm).
viewtopic.php?f=10&t=306491&hilit=

Ik ben zelf nu 20 en ong 160 lang(kort Tong uitsteken).

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 13:47

Wow, als ik al die foto's zie, geweldig zeg!

Ff wat kilo's afvallen en ik kan ook Haha!

Bertus_Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 21:36

Dennis schreef:
Liesjuh schreef:

Ukkiepuk rijd nu L1 bij de paarden met Zorro. Hier foto's van haar:
viewtopic.php?f=10&t=310713&hilit=

Ik zelf rijd ze, men met ze, fok met ze, fiets met ze, longeer ze, geef lesjes met ze, ga lekker met ze het bos in, ga naar keuringen enz enz enz.
Ik rijd ze ook voor andere in.

En ja, ik ga ook op wedstrijd starten als ze er aan toe zijn. Dresuur iig. Misschien ook nog wel een klasse I endurance of voor de wagen.

Angel(107 cm) 2 weekjes geleden, nu een maandje of 4 onder het zadel.
viewtopic.php?f=10&t=380856&hilit=
Angel een week of 3 geleden.
viewtopic.php?f=10&t=375060&hilit=

Roosje(100cm), een half jaartje onder het zadel. Dit was de laatste les voor ze met zwangerschaps verlof ging.
viewtopic.php?f=10&t=364825&hilit=
Roosje een paar maandjes geleden.
viewtopic.php?f=10&t=311131&hilit=

En ik nog eventjes op Dennis (Dennis is 94 cm).
viewtopic.php?f=10&t=306491&hilit=

Ik ben zelf nu 20 en ong 160 lang(kort Tong uitsteken).

zo gek ziet het er trouwens niet uit hoor..
Afbeelding