Paard bang voor water! Alle hulp is welkom...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IngLio

Paard bang voor water! Alle hulp is welkom...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-05 22:58

Hoi allemaal,

Mijn merrie is bang voor water.
Ze is 3,5 jaar en word gek als ik met water aan kom zetten.
Een emmer met een spons wordt niet gewaardeerd en een tuinslang al helemaal niet.

Een poosje terug had ze een zwelling op haar buik die ik van de DA moest koelen met koud water. Dat ging dus helemaal niet. Ze staat te draaien aan het hek en ik kan haar nergens aan 2 touwen vastzetten.
Met de tuinslang ging het echt niet. Ze werd knetter. Met een spons ging het een beetje, maar ze duwt me constant aan de kant. Natuurlijk ook geen pretje koud water, maar zelfs op haar benen accepteerde ze het niet. Toen maar de hele emmer tegen die zwelling aan gegoeid (het moest toch gekoeld worden...) waardoor ze bokkend aan het hek stond en met 4 benen de lucht in ging. Geen succes!

Het wassen van haar staart gaat moeizaam, zelfs met warm water. Ik probeer haar staartwortel niet te raken, maar ow wat staat ze te draaien, te schrapen met haar voorbenen en boos te doen.

Als er op de weg of op het erf plassen liggen, gaat ze er niet doorheen. Al moet ze dicht langs het hek dan doet ze dat. Ik moet het haar voordoen door er zelf doorheen te lopen en haar dan kort aan het touw nemen en er praktisch doorheen sleuren.

Nu heeft ze een hoefzweer die inmiddels open is, maar toch in de Biotex moet om te ontsmetten. In een emmer blijft ze niet staan. Aaaah water aan mijn voeten! Daarbij trok ze het halstertouw kapot.
Een zak om haar voeten kostte me bijna een 2e touw. (Waarom heb ik geen paniekhaak?).
Hoef optillen en met een spons het water erop doen, gaat ook niet. Ze trekt net zo lang haar been weg totdat ik haar niet meer hou. En die Biotex maakt het ook zo glibberig.
In de stal met 2 man sterk gaat ook niet. Ze gooit haar hele lijf in de strijd!

* Diepe zucht *

Met een dosis flinke stress ging Lio weer haar stal in. Helemaal boos heeft ze haar hele stal overhoop gehaald. Na een uur rust nog eens geprobeerd met de spons met alleen sop (geen water wat druppelt).
Geen succes. Flink met haar voorbeen richting staldeur uithalen.
De staleigenaar zou het vanavond nog eens proberen, maar dat zal ook wel geen succes geweest zijn. Dat hoor ik morgen wel, maar...

Nu is mijn vraag aan jullie:

Hoe ga ik mijn moppie laten wennen aan water?

(Biotex moet ik dus 3 dagen volhouden 2 keer per dag 10 minuten.)

Chrissetje

Re: Paard bang voor water! Alle hulp is welkom...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 23:11

wij hadden vroeger een welsh,en die begon te steigeren en te trekken...

toen heb ik die pony vastgehouden en gewoon met de slang erover gegaan totdat ze kalm werd Bloos

dit is niet de juiste manier maar ik was nog klein Nagelbijten / Gniffelen

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 23:28

Ik heb altijd geleerd, eerst de hoeven. En zodra ze rustig blijft staan, haar belonen alsof ze een piaffe doet.. Helemaal de hemel in prijzen.
Zodra ze doorheeft dat dat niet eng is, dan kun je verder omhoog gaan het been omhoog..
Het nadeel is nu wel dat je het gewoon MOET doen. Ik zou toch proberen of ze niet rustiger wordt op de bovenstaande manier. Anders zou ik zorgen in ieder geval dat er iemand bij is.
Zou je het niet kunnen doen als ze aan het eten is ofzo? Misschien dat ze dan rustiger blijft staan..

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 23:54

Nu zou ik even voor je eigen veiligheid twee keer op een dag een praam opzetten om die voet normaal te kunnen behandelen.

Daadwerkelijk benen afspuiten en wassen leer ik ze trouwens een beetje op een harde manier maar eigenlijk heb ik er nooit problemen mee gehad. Ik houd ze gewoon vast en zet de straal op de hoeven. Als ze heel sterk/groot etc. zijn mag mijn broer ze vasthouden Haha! ... Vervolgens gaat heel geleidelijk de slang erop van onder naar boven. Met een beetje geluk leren ze tegelijk nog piaff ook Clown Om bij de achterbenen en staart wat te kunnen doen pak ik meestal de staart goed vast en houd daar druk op. Op die manier kunnen ze minder slag maken met de achterbenen. Zelf goed blijven uitkijken dat je niet binnen bereik staat! Gewoon dom door blijven gaan met afspuiten hoe gek het paard ook doet. Jij doet normaal door ookal gaat ie bij wijze van spreken op zijn rug liggen. Geen geschreeuw, geschop, slaan of wat dan ook, gewoon net doen of je gek bent. Alleen als het paard schopt zelf terug schoppen maar er verder geen woorden aan vuil maken. Niet teveel richting hoofd spuiten.

De meeste paarden geven zich na 5 minuten helemaal over en dan is het ook klaar. De volgende keer kan ik ze negen van de tien keer alleen wassen terwijl ze gewoon vast staan.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 09:09

Allereerst je paard idd niet vastbinden! Hou je paard vast, zo kun je beter inspelen op wat ze gaat doen. Verder kan ik alleen maar meegaan met de mensen voor me.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 09:29

mijn vorige paard was ook bang voor water, vastzetten idd niet doen, de mijne trok alles kapot en sloeg achetrover, toen was water helemaal een ramp.

het hielp wel als het heel warm was in de zomer en ik dan heel voorzichtig toch met wat water op zijn zweetplekken ging.. dat vond hij dan toch wel lekker.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 10:07

Ik heb Milka eraan laten wennen door gewoon door te gaan terwijl ze helemaal gek word. Niet vastbinden zelf vasthouden en gewoon de slang erover blijven houden tot ze stilstaat. Gewoon door blijven gaan met nat maken. Wel warm water gebruiken.
Die van mij vind water nu heerlijk!

Le0nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 10:09

Ik zou gewoon water op m'n handen doen( lauw water) en op die manier een beetje over de pony verspreidene nz.. en dan dat met een borstel doen, en later met een droge spons, daarna met een natte spons, dan de spons wat uitknijpen.. en ga zo maar door, gewoon heeeel langzaam.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 12:33

Milkaatjuh schreef:
Ik heb Milka eraan laten wennen door gewoon door te gaan terwijl ze helemaal gek word. Niet vastbinden zelf vasthouden en gewoon de slang erover blijven houden tot ze stilstaat. Gewoon door blijven gaan met nat maken. Wel warm water gebruiken.

ow dus dan was mijn vroegere methode wel juist Clown

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 12:41

Ja het klinkt misschin hard, maar het werkt wel Knipoog

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 12:45

goh dan was ik vroeger toch nog slim Vork

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 12:54

Vraag iemand anders je paard vast te houden en begin inderdaad bij de benen met afspuiten. Daarna kun je langzaam omhoog gaan. Laat haar maar bokken en gek doen, als jij maar niet stopt.

Goed belonen, en morgen weer van voor af aan beginnen. Je zal zien dat ze er aan gaat wennen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 14:14

Iemand hem vast laten houden en hem tegen een muur parkeren met zijn zijkant, dan kan hij al weinig doen. Tenzij hij zo brutaal is om over iedereen heen te lopen.
Dan inderdaad rustig met benen beginnen en goed belonen.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 14:37

Die van ons vinden het ook alles behalve leuk... Bij de benen beginnen zorgt voor een hoop stampij. Ik heb nu een nieuwe manier, en die werkt super... Ik begin met de slang direct in de hals, de hals zo hoog mogelijk achter het hoofd en in rap tempo naar de borst, schouder en schoft. Zodra de hals nat is blijven ze wonderbaarlijk genoeg superbraaf stilstaan.... Daarna kan ik ze dan overal natmaken, dan maakt het niet meer uit, ik kan ze dan inzepen en daarna weer afspoelen enzo...

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 08:42

Bedankt voor al jullie tips! Zeker nuttig!
Gisterochtend heb ik haar hoefzweer samen met een stalgenootje behandeld. Ik hield haar vast bij haar halster om tegen haar te kunnen fluisteren dat ze braaf is en mijn stalgenootje hield haar hoef omhoog (voorbeen) en heeft het met een biotex-sopje helemaal schoongemaakt.
Ze heeft 3x geprobeerd haar voorbeen terug te trekken en vooruit te slaan (niet gemeen, maar zo van: ik wil gewoon niet en het doet zeer). Ik was er op bedacht dus ze heeft me niet geraakt. Daarna ging ze idd proberen te dansen op 3 benen waarbij ze bijna over mijn stalgenootje heenliep. We zijn gewoon doorgegaan en hebben haar op haar plaats gehouden. Na een tijdje werd ze rustig en probeerde ze alleen nog haar gewicht te verplaatsen.

Gisteravond heb ik het samen met een familielid van de staleigenaar gedaan. Hij hield haar vast bij het halster en ik nam haar hoef onder handen. Met een spons een halve emmer water leeggekregen. Ze trok haar been maar 1x terug en ik kon m niet vasthouden want de biotex maakt alles zo glibberig. Ze heeft erg haar best gedaan en ze heeft het zeker 10min netjes volgehouden. Daarna was ze het echt zat om op 3 benen te staan met ook nog een kleine in haar buik (het is zo zwaar!)

Vanochtend heeft de staleigenaar het voor me geprobeerd, aangezien ik nu op mijn werk zit. Ik ben benieuwd hoe het ging. Hij kent haar ook heel goed, aangezien het eerst zijn merrie was. Vanavond ga ik het weer proberen. Dan gaan we haar voet ook volproppen met watten om de zweer droog te houden.

Als het van het weekend weer zulk lekker weer is en haar kleine is er al, dan zal ik het eens verder met haar andere benen proberen, gewoon met een spons. Kan ik ze misschien gelijk schoonmaken vanwege het vruchtwater wat er wel langs zal lopen Haha!

Nogmaals bedankt allemaal. Het heeft me zeker geholpen. In zo'n situatie sta je ineens met je handen in het haar. Mijn verzorgpaarden bleven altijd keurig staan maar die waren ook al wat ouder en wisten wat er komen ging; een lekker bad!
Lio zal dat ook nog wel door gaan krijgen...

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 10:46

Mijn paard is ook zo bang van water, door plassen gaat hij wel, maar de tuinslang of water met een spons is ook not done! Bij ons op stal laten we de paarden wennen aan het water door ze gewoon goed vast te zetten en een grote bak voer voor hun neus te hangen.
Vervolgens met de waterslang helemaal natmaken, bij de benen beginnen en dan vrij snel omhoog naar de borst en hals en daarna de rest van het lijf. Zodra ze doorweekt zijn blijven ze ineens staan en maakt het niet zoveel meer uit. Met het voer erbij is het ook nog best leuk dan Clown
Met mijn paardje ga ik nog even wachten hiermee tot het lekker warm is want we hebben wel alleen koud water Knipoog En nog 1 ding, hou het water altijd op het lichaam, ook al gaat ze alle kanten opdraaien. Zodra jij stopt met spuiten om haar te kalmeren oid, dan wordt ze dus beloond voor haar draaigedrag. En zorg voor een sterk halstertouw!

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 15:31

Par was er ook zogezegt bang voor, zelfde verhaal, draaien, weglopen, piafje tussendoor Haha!

Ik heb hetzelfde gedaan als bovenstaand en dus ook als jou, gewoon net gedaan of ik gek was en niets merkte Haha!

1 iemand hield haar vast, of ik hield haar vast en de tweede spuit haar benen af.
Echt hard vind ik deze oplossing ook niet, ze moet toch doorkrijgen dat water gewoon water is en geen paardetend slijmerig monster Knipoog

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 17:24

die van mij vond het eerst ook niks, jammer dat je nu moet, anders zou ik wachten op een warme dag, lekker in het zweet rijden en daarna rustig afspuiten, eerst een heel dun staaltje tegen dr hoef aan, en als ze dat accepteerd steeds hoger.
voordeel met warm weer is een douche heerlijk na gezweet te hebben, ken meerdere paarden die op deze manier zoiets kregen van lekker zeg.
die van mij staat nu doodstil met afspuiten, draait zich hoogstens naar de kraan toe Haha! en vindt het allemaal prima.
en daarna belonen, gaan ze t vanzelf het einde vinden.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 19:32

Milkaatjuh schreef:

idd zo heb ik het ook gedaan

mijn 1,5 jarige(nu bijna 2) had haar been open liggen, wilde ik afspuiten, maar ik had haar pas 2 maandjes en ze kende dus niets
aspuiten werd als een idioot tegen de grond slaan, dus ja poging 2 heb k haar zelf vastgehouden en ze ging rondjes om me heen lopen, terwijl ik haar achtyerbenen afspot
geen gedram en getrapt, alleen maar stappen om me heen, na 3 rondjes stond ze stil en kon ik haar zo afspuiten!

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 09:24

Ik heb het gisteravond weer geprobeerd. Maar mevrouw denderde al over me heen toen ze de emmer met sop zag. Helemaal histerisch. Staleigenaar erbij gehaald en het enige wat die er van kon maken was; "zet maar op stal. Ik verzorg haar voet morgenochtend wel."

Ja ik hoop gauw op lekker weer zodat ik haar een douche kan geven. Ze moet er gewoon een keer helemaal doorheen. Elke keer alleen die voet is niks. Dan went ze nooit. Helaas is het nu even niet anders.
De hoefzweer schijnt er al wel beter uit te zien volgens de staleigenaar.
Opluchting.

Ik ben benieuwd wat er vanavond gaat gebeuren. Diep ademhalen en gewoon blijven proberen!

In het zweet rijden gaat me voorlopig nog niet lukken. Ze is pas 8 keer onder het zadel geweest en staat op het punt te bevallen. Van de zomer zal dat wel goed gaan komen.

alies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 12:23

ik had altijd een pony die mishandeld was..
die was daar dus ook bang voor!
het beste wat je kon doen was...
eerst je handen nat maken en over de neus heen gaan
dan het hoofd
en daarna de rest van het lijf!
toen ik dat minimaal 1 keer per dag deed elke keer ging ik er met een DROGE spons overheen
daarna een klein beetje nat
en dat bouw je telkens op
op een gegevenmoment kon ik gewoon met een drijfnatte spons over zijn lichaam heen
veel succes Ach gut

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 14:36

@Alies: En hoe lang heb je dat volgehouden dan? voordat je zijn hele lijf kon doen?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 14:46

Vind de tip van Alies wel bruikbaar, ook voor de veiligheid van paard en mens. Zou haar eerder vastzetten. Puur omdat ik me dan geen zorgen hoefde te maken over de vasthouder maar me kon concentreren op mezelf en de benen van het paard.

De wat-hardere-manier:

Heb je 2-paards trailer? Probeer haar dan eens in de trailer te zetten en in de trailer af te spuiten. Zo kan ze niet over je heen draaien en wel aan 2 kanten vastzetten. Je kunt zo goed bij haar buik komen. Zorg wel dat je hem goed vastzet (of laat de auto ervoor) en de klep van achter dicht. Wat je ook kan doen (als het echt te erg wordt) om haar benen met een touw aan elkaar te knopen. Dit moet je niet buiten de trailer doen omdat dan de kans op vallen te groot is. In de trailer is dit vooral voor het schrapen en slaan met voorbenen wel handig... Nogmaals, bedenk en organiseer deze acties goed...maar zo hoef je minder op je paard te letten... en ik vind het gevaar wat mensen lopen gevaarlijker als ze een paard vasthouden dan een paard even klem zetten. Het moet gewoon even een gewenning worden.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 17:57

In een trailer lijkt mij geen goed plan.... Als een paard echt gek gaat doen is een trailer daar ook niet tegen bestand. Heb op concours ook eens iemand zo in actie gezien. Dat paard was ook bang voor water; paard in de trailer, klep dicht en vervolgens met een natte spons uit laten druipen op de kont terwijl de eigenares op het steuntje op de laadklep stond. Gevolg: paard flipte trok halster kapot en steigerde door de polyesterkap en sloeg dusdanig hard dat de stang en de achterklep eruit geslagen werden. Eigenares moest met een ambulance naar het ziekenhuis worden afgevoerd. (het was een trailer van nog geen half jaar oud, helemaal aan gort)

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 18:26

Als je je paard bang wilt hebben voor de trailer dan moet je dat doen...