Meelopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

__Marije__

Meelopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-05 21:52

Jaaa k vraag wat af maar deze keer in opdracht van mn moeder Tong uitsteken

Onze prom loopt btje lastig mee uit de wei (btje boel Tong uitsteken)
Tis ook wel een einde lopen(Kwartier door de modder) maargoed dat moet geen reden zijn... ze wil omdraaien, komt omhoog, enz enz enz
ze wil dus totaal niet mee ... T is een tijdje goed gegaan..maar nu weer niet.. ze is dus hartstikke sterk...

Als er een andere pony meeloopt is ze hartstikke lief.. sjokt ze achter je aan.. maar zodra ze alleen moet ist een enorme bitch Knipoog

Iemand tips om dit er uti te krijgen? K heb laatst ook al een trap gehad dus t moet echt over zijn nu

Groetjess

jen_loves

Re: Meelopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 22:05

misschien meot je er een heel ervaren iemand bij halen of iemand die dat al eerder heeft meegemaakt. of je zet er altijd een andere pony bij .. of je koopt een geitje en zet die erbij!! dat hebben we bij vp van mij gedaan

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-05 22:06

whahahah nou t probleem is.. zodra er iemadn is waarvan prom dondersgoed weet dat ze t daarbij niet moet flikken (omdat die promiss gewoon goed kan houden en dr ervaren mee is enz)
dan doet ze t niet.. of 1 keer en dan geeft ze t op

jen_loves

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 22:07

ohh .. mss dat geitje dan ? ( of schaap of Koe )

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-05 22:08

Nouja k heb een pensionstalling dus kan dr denk ik moeilijk met een geit aankomen Vork

jen_loves

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 22:09

ooh jah .. beetje lastig Tong uitsteken kan je niet iets met andere eigenaren afspreken dat die pony bij die van jou in de wei mag ?

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-05 22:11

Ze staan met zn 7en in een mega groot weiland.. maar ik moet ook zonder een andere pony prom mee kunnen krijgen.. (en mn moeder vooral Clown ) Nu ben ik afhankelijk van anderen.. wanneer de anderen gaan...

jen_loves

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 22:12

ooh balen!!

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-05 22:13

tsja iemadn misschien een opvoedcursus meelopen? Clown

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 22:21

Zweepje mee?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 22:28

longeer zweep meenemen, dan kun je haar vrij makkelijk zelf achter aantikken zodat ze door moet lopen.
daarna wel goed belonen!

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-05 22:34

Ik heb met zweepje al geprobeerd, ze blijft het flikken, en zodra ze merkt dat ik dr een mep wil geven vliegt ze vooruit en draait vervolgens de andere kant op... (omdat ik dus langs een groot open veld moet lopen kan ze dit makkelijk doen.. ruimte zat)

showteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 23:15

Volgens mij moet ze eens goed weten wat wel en niet mag !! Als ze het elke keer flikt heeft ze jullie flink onder controle zeg maar Vork

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 23:22

Gebruik es een slipketting, deze laat je gewoon los hangen maar zodra ze weer vervelend gaat doen trek je hem eens stevig aan.

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-05 23:35

Ehmz... en die slipketting.. net zown ding als bij een hond? Knipoog \
En waar doe je die aan? is dat niet t zelfde effect als een hengstenketting?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 23:39

Wat een etterbal.. Haha!
Mijn moeder had het niet meer gedaan, dus allereerst: Toppie mamma van MissPromiss Haha!
Ik zou ook voor hengstenketting gaan. Loopt ze anders ook gewoon met je mee? Als je naar de bak loopt of weet ik veel? Misschien moet je daar een heel erg op gaan oefenen, dat ze bij je blijft, en dan extreem belonen, misschien moet je dat ook doen als ze uit de wei moet.

Spikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 09:57

Wil ze echt niet meekomen uit de wei? Of gewoon vanaf dat je haar halster hebt aangedaan dat ze gewoon niet vooruit wil lopen?
Als je ze gewoon niet kan vangen zou ik ze lokken met een appel ofzo, en dan krijgt ze in het begin een stukje appel en als jullie uit de wei zijn ook een stuk Lachen.

angelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 13:19

Dus bij een ervaren persoon doet ze het niet? Kan je moeder haar dan niet eens proberen uit de wei te halen (of iemand anders) terwijl er iemand met een lange zweep achter gaat? Dat ze weet dat ze het niet moet flikken?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 15:25

hoe houd je haar vast dan? strak of geef je de ruimte.
missch vind het paard het wel fijner om rustig achter je aan te sjokken...
vaak werkt dat wel, gewoon touw lang laten en voor het paard uit lopen en verder niet te veel aandacht aan besteden.

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-05 15:27

Nou... ze heeft een tijdje gehad dat ze ook t halster niet om wil.. maar dat gaat wel goed.. daarna blijft ze stokstijf staan.. of loopt mee en blijft maar drammen.. dan heeft ze er echt gewoon lol in... Bij een ervaren iemadn blijft ze ook wel klooien, maar die hebben dr wat meer ervaring in, en t lukt ze uiteindelijk wel...
met een zweep erachter lopen werkt ook niet, dan sjeest ze m gewoon voor weg..
Ik heb haar wel gewoon met lange lijn achter me aan sjokken, maar ze blijft gewoon stokstijf staan...

Vandaag was ze heel erg lief, maargoed er liep wel weer iemand mee...
Wat doet een hengstenketting precies? en welk voordeel heeft een slipketting vergeleken met een hengstenketting?
Groetjess

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 21:02

Ik zou eigenlijks niet weten of een hengstenketting en een slipketting nou hetzelfde zijn. Bloos
Ik noem het altijd een slipketting.

Maar goed, de ketting haal je door de zijkant van het halster, achter zijn kin langs en dan aan de andere zijkant van het halster vastmaken.
Als het dan nog niet wil, kan je ook proberen om de ketting niet achter zijn kin langs te doen maar door zijn mond.
Dan heb je het idee van een bit.

Ik hoop dat je de uitleg een beetje snapt, anders moet je het maar zeggen dan probeer ik wel ff foto's te maken.

Evenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 22:33

Het is meer dat ze liever bij de andere paarden blijft en jou niet leuk genoeg vind om mee te gaan. Je moet het voor haar leuk maken, door bijvoorbeeld elke keer iets te geven bij het hek van de wei. Met een zweep aankomen of een strakke ketting omdoen maakt het voor haar absoluut niet leuker en zal waarschijnlijk averechts werken. Tuurlijk moet je paardje weten dat jij haar leider bent, maar dan moet je dat ook wel echt zijn!
Ik zou zeggen, volg eens een NH cursus en ga leuke spelletjes met je paardje doen
Mijn pony heeft dit ook gehad (minder erg, ze bleef alleen maar stil staan) Wij doen veel aan NH en dat werkt perfect, daar leer je een leider voor je paard te zijn en het paard leert jou te vertrouwen. Ook je moeder zou hier dan mee aan de gang moeten gaan als ze ook op een normale manier de wei uit wil. Het gaat vooral om de omscholing van de persoon!

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 23:05

Ipv aan te komen met harde maatregelen zoals een hengstenketting ed, zou je het ook op een positieve manier kunnen oplossen. Probeer het eens met belonen (clickertraining).
Telkens als je pony uitzichzelf een stapje in de goede richting zet, beloon je haar gedrag met wat lekkers. Ze weet dan dat dát gewenst gedrag is. Negeer negatief gedrag (stilstaan, omhoog komen, omdraaien). Als elke stap voorwaarts goed gaat, beloon je haar pas als ze een paar stapjes voorwaarts doet ipv één stap. En zo bouw je dat op!

Heb zelf erg goede ervaringen met deze methode en ben pas nét begonnen met deze training!

Succes!