vocht in het achterbeen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

evita_

vocht in het achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-05 19:43

Mijn paard heeft mok gehad en kreeg hierdoor een dik achterbeen. De mok is altijd wel onder controle geweest en was weg op het moment dat ze verkocht werd wegens omstandigheden aan mijn kant. Het been was iets dikker maar niet noemenswaardig, er zat weer haar op en geen plekjes. Dit heeft bijna drie jaar geduurt.
De mensen naar wie ze ging hebben haar in een blubber weiland gezet en toen ze mok kreeg die niet behandeld. Dus sloeg de bacterie naar binnen en kreeg ze een ontsteking in haar kogel. Dit leidde tot bloedvergiftiging (2x) en het was kantje boord. Ik heb haar teruggekocht.

Er zijn zes verschillende dierenartsen bij geweest en die zeggen allemaal wat anders. Het begon met de diagnose dat ze een dik been had omdat ze allergisch was voor zaagsel, daarna nooit meer zaagsel gebruikt.

Ik heb het behandeld met jodiumscrub en hydrocortiderm en de mok is weer helemaal weg. Het been ziet er goed gezond uit en is schoon zonder plekken. Maar dat vocht rond de kogel blijft zitten. Het is duidelijk te voelen vocht aan de achterkant bij de pees en zo langs de kogel naar beneden. Het voelt koud aan en ze loopt gewoon op dit been, altijd al gedaan, ze is alleen kreupel ervan geweest bij die vorige mensen.
Nou is mijn vraag: wie weet er iets tegen dit vocht, kan ik haar iets voeren of erop leggen. Wat werkt tegen koud vocht in een been en is niet honderden euro's. Als ik afspoel met water is het zo goed als weg, de volgende dag is het er weer. Beweging krijgt ze genoeg. Thanks

Pally

Re: vocht in het achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 19:52

Dat probleem heb ik dus ook met mijn paard en je paard moet toch meer gaan bewegen.

Zolang mijn paard maar buiten staat en loopt valt het wel mee, maar 's nachts gaat ie op stal en de volgende ochtend heeft hij dan weer een dik been.

Het beste zou zijn om hem 24/7 op de wei te zetten maar helaas heb ik hier de mogelijkheid niet voor.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 21:03

In mijn ervaring werkt antiphlogistine zalf (een soort klei) heel goed bij vocht in de benen (bijv. bij peesklap o.i.d. heb het ook gebruikt toen mijn schim een dik been kreeg met haar gebroken griffelbeentje)

ouderwets, maar wel een goed werkend middel.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-05 21:05

ik weet dat beweging helpt want dat werkt nu al jaren. Ze kan helaas niet snachts buiten, het weiland is al zo nat. Beweging weet ik, maar meer dan dat ze dat nu al doet kan niet. Dus daarom zoek ik naar andere manieren...
wel goed om te weten dat er nog meer paarden zijn met dit (mok) probleem.

waar kan ik dat vinden, antiphlogistine zalf?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 22:25

evitatinkle schreef:
ik weet dat beweging helpt want dat werkt nu al jaren. Ze kan helaas niet snachts buiten, het weiland is al zo nat. Beweging weet ik, maar meer dan dat ze dat nu al doet kan niet. Dus daarom zoek ik naar andere manieren...
wel goed om te weten dat er nog meer paarden zijn met dit (mok) probleem.

waar kan ik dat vinden, antiphlogistine zalf?

Sommige ruitersportzaken hebben het....raar maar waar....zelfs hypodrama heeft het Knipoog

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 10:11

Een tijdje geleden had mijn pony ook z'on vochtzakje op haar knie; toen kreeg ik de tip van iemand om er groene leem dik op te smeren, krant eromheen, daarna bandage eromheen. Dit deed ik s'avonds als ze de stal op ging, s'ochtends waste ik de leem eraf en deed er Leovet's Coldpack op en de masseerde ik naar het hart toe. Daarna nog een dun laagje aanbrengen en het land in. Binnen 3 dagen was het weg! Groene leem mag wel nooit op wonden aangebracht worden, want dan zorg je ervoor dat de ontsteking naar binnen toe slaat.
Succes ermee!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 10:28

bestel bij je dierenarts een pakje diurizone.
je geeft een paar dagen een zakje en het is weg,komt het terug is het een kwestie van bij houden door dan weer eens een zakje te geven.
bij jou was bloedvergifteging de oorzaak dat betekend dat de lymphe klieren zijn aangetast.
daar kom je nooit meer echt vanaf maar met beweging[veel] en in ergere tijden dit middel zal je er verder weinig last van hebben.
succes.

p.s. het been met wisselbaden behandelen voor de doorbloeding doet erg veel voor de tempratuur in dat been!

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 11:45

Mijn merrie had ook last van vocht in haar been en ik kreeg de volgende tips:

- groene leem er op smeren (onttrekt vocht uit het lichaam)
- bleekselderij voeren (ga je veel van plassen)
- af en toe een biertje (bij voorkeur oudbruin) geven (ga je veel van plassen)

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-05 19:30

op dit moment heeft ze een sneetje vlakbij haar kogel omdat ze getrapt is door een ander paard dus dan is groene klei geen goed idee? Als er een korstje op zit kan het wel of echt wachten tot wondje genezen is?

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 19:41

Groene leem mag idd niet op open wonden gebruikt worden, wel erom heen! Je mag de wond dus niet dicht smeren.

LiekeLieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 19:50

idd je moet er niet teveel probere op te smeren.. beweging en afspuiten idd zijn de beste oplossingen.. probeer hem als je niet met hem werkt hem in de wei te zetten of aan een stapmolen maar hier moet je natuurlijk wel de mogelijk voor hebben...
succes