Gaat een mesthoop aan huis erg stinken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Linda86

Gaat een mesthoop aan huis erg stinken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-05 19:29

Hoi,

Omdat ik 2 paarden aan huis krijg te staan, gaan we een mesthoop laten maken. Nou vroeg ik me af of dit erg gaat stinken. Ik zal elke dag mesten en er dus nieuwe mest bij gooien.
Waar ik nu op stal sta, ruik je de mesthoop wel goed, maar daar staan ook een stuk of 15 paarden die elke dag gemest worden. Ik neem aan dat 15 paarden of 2 paarden wel verschil maakt..?

Iemand ervaring?

Groetjes Linda.

Pally

Re: Gaat een mesthoop aan huis erg stinken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 19:39

Hoi,

Ik heb mijn paarden (3) ook bij huis staan en heb dus ook een mestbult aan huis.
Op zich hebben we er geen last van en ruiken we hem ook niet.
Die van mij wordt 2x per jaar opgehaald door een boer.

Houd er wel rekening mee dat je met allerlei milieu eisen kojmt te zitten als je de mestbult aan huis wilt.

Succes

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 19:40

Dat ga je zeker ruiken! Jij misschien niet, maar de mensen (buren) die niet aan die geur gewend zijn ruiken het nog veel sterker. Het ligt eraan hoe ver de hoop van het terras/tuin afligt en welke richting t.o.v. de wind heeft....

Wat mogelijk erger is, zijn de vliegen die een mesthoop aantrekt! Als je geen maatregelen neemt heb je binnen een jaar een grote vliegenplaag die heel moeilijk te bestrijden is!!!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 19:42

Ik weet niet waar je woont? Maar je moet wel hele lieve buren hebben als die dit toestaan! Denk maar eens, zoals hierboven, aan al die vliegen en de stank 's zomers.... Die mensen willen in de tuin zitten om van de bloemen- en zomergeur te genieten, dan zijn ze niet blij met een mestlucht.

Linda86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-05 19:45

Sjonniej schreef:
Ik weet niet waar je woont? Maar je moet wel hele lieve buren hebben als die dit toestaan! Denk maar eens, zoals hierboven, aan al die vliegen en de stank 's zomers.... Die mensen willen in de tuin zitten om van de bloemen- en zomergeur te genieten, dan zijn ze niet blij met een mestlucht.

Hoi Sjonniej,

Ik ga naast een boerenbedrijf wonen, dus die mensen zijn er wel aan gewend. Wij zullen wel even aan die koeienlucht moeten wennen, hahaha Knipoog .

Groetjes Linda.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 19:48

Niemand hier in de buurt heeft last van mijn mestbult, niemand ruikt hem ondanks dat hij maar 2x per jaar wordt opgehaald.

En de vliegen?........... daar hebben wij ook absoluut geen last van.
Produceren mijn paarden zeker mest met bloemetjes geur Clown

Maaikelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 20:21

Linda86 schreef:
Ik ga naast een boerenbedrijf wonen, dus die mensen zijn er wel aan gewend. Wij zullen wel even aan die koeienlucht moeten wennen, hahaha Knipoog .

Groetjes Linda.

Dan is het niet zo erg denk ik als je de mesthoop zou ruiken Haha! haha, succes met het wennen aan de koeienlucht!!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 21:01

Ik heb een 2onder1kap huis, met 3 paardenstallen, en ook buren aan de andere kant. Mijn mest doe ik op een aanhangwagen die ik 1x per week wegbreng. Daar ligt in de zomer een zeil over, waar ik anti-vliegenspray onder spray Haha!

Niet zozeer de stank, waar je bezorgd over moet zijn, maar wel de vliegen in mijn ervaring. Regelmatig Golden Mandrin (boerenbond) in de stal en over de mesthoop etc. scheelt een hoop. Ik heb weinig last van vliegen (maar doe daar ook veel aan.......als je buren eenmaal beginnen met klagen is het einde zoek)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 21:16

Mist schreef:
Ik heb een 2onder1kap huis, met 3 paardenstallen, en ook buren aan de andere kant. Mijn mest doe ik op een aanhangwagen die ik 1x per week wegbreng. Daar ligt in de zomer een zeil over, waar ik anti-vliegenspray onder spray Haha!

Niet zozeer de stank, waar je bezorgd over moet zijn, maar wel de vliegen in mijn ervaring. Regelmatig Golden Mandrin (boerenbond) in de stal en over de mesthoop etc. scheelt een hoop. Ik heb weinig last van vliegen (maar doe daar ook veel aan.......als je buren eenmaal beginnen met klagen is het einde zoek)

Wij hebben hetzelfde. Ook 2-onder-1-kap. Wij hebben dan alleen zaagsel in de stallen en we doen de mest in de lege zaagselzakken en die brengen we dan ook iedere week weer weg.

gesina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 21:41

Ligt eraan.
Bij ons wordt het elke week weggebracht enstinkt dus niet echt

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 22:49

Je kan ook overgaan op vlas. Minder mestafval en vliegen. Onze paarden stonden op stro en de mestput (16 m3) werd 1 x per maand geleegd. Nu ze op vlas staan is het om de 3/4 maanden. Ik merk wel dat er geen vliegen meer in de mestbak zitten. De ammoniak en mestlucht ruik je ook niet meer, volgens de buren!.

Linda86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-05 00:42

Mist schreef:

Gaat de mest onder dat zeil dan niet broeien in de zomer? Golden Mandrin, ik neem aan dat dat een anti-vliegenmiddel is?

Linda86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-05 00:43

Allemaal in ieder geval alvast heel erg bedankt voor de reacties, ik kan hier zeker wat mee OK dan! !

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 09:33

Bij mijn opa staat mijn paard een haar stalmaatje en je ruikt het eigenlijk niet, alleen in een straal van een paar meter. Wij hebben zo'n container voor bijv. bouwafval ed. die om de twee maanden wordt opgehaald. Nog nooit klachten gehad terwijl er aan de overkant van de straat gewone woonhuizen staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 09:45

Ik woon in een agrarische omgeving. Ik heb tot een paar jaar geleden een paard thuis op stal gehad. Overdag kon ze dan spelen met haar vriendjes in de wei. De mesthoop was zo´n 300 meter verwijderd van het huis. Maar je rook het toch echt. Ik had mijn paard op vlas staan. De buren klaagden niet, dit omdat die een heel eind bij ons vandaan wonen. Maar een mesthoop in een woonwijk, is volgens mij niet te doen. Dan zou de mest bijv. opgeslagen moeten worden in een container, en vaak geleegd moeten worden.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 09:54

Ik woon middenin het dorp, wel vrijstaand huis, maar zat dus ook met mestprobleem.
Mijn vader heeft een opslagcontainertje gekocht waar ik de mest in doe en die brengt hij zo'n 1 keer in de 2 á 3 weken weg naar een boer hier in de buurt.
De container heeft een klep dus is afgesloten, absoluut geen last van vliegen of stank, echt ideaal!

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 10:18

Ik woon midden in een woonwijk, en heb drie paarden aan huis staan. Ons huis is zeg maar het einde van de wijk, maar nog wel omringd door vrijstaande huizen. Je ruikt het wel degelijk, zeker in de zomer, maar van te voren zijn er goede afspraken gemaakt.

De hele straat vond het geen probleem dat de paarden en de stallen er kwamen, en iedereen pikt een graantje mee van de mesthoop voor de tuin e.d..
Het gaat hier dus prima.