Fries verkleurd!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Banja

Fries verkleurd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-05 14:08

Hee allemaal,
Ik had even een vraagje aan mensen met zwarte paarden:
Wij hebben een Fries en ze was altijd heel mooi zwart, maar sinds dat we er mee rijden, is ze verkleurd omdat ze regelmatig zweet. Ik vind dit geen grote ramp, en ik wil ook niet moeilijk gaan doen om dat te veranderen, maar weten jullie iets waardoor ze strax niet HEEELEEEMAAAAL bruin is?? Wat doen jullie hiertegen, of laat je m gewoon verkleuren?

GeJe

Re: Fries verkleurd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 14:25

Je hebt natuurlijk allerlei middeltjes en manieren om zwarte paarden zwart te houden. Ooit werd mij verteld dat het verkleuren kwam door een gebrek aan koper... dus ik zo'n rode liksteen in de box hangen. Of het echt helpt? Ook zeewier o.i.d. zou moeten helpen om je paard donker te houden. Dekens, op stal laten en meer van dat soort varianten bestaan natuurlijk ook.

Mijn zwarte paard staat zomers gewoon lekker zonder deken buiten. Dan wordt 'ie maar wat lichter. Het verschilt ook enorm per paard.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 14:43

Ik heb er ook zo eentje. Ik doe er eigenlijk niks tegen Lachen Ik kende een pikzwarte fries maar die kwam dan ook nooit buiten Boos! Wat je trouwens wel kunt doen om het niet erger te laten worden is na het rijden afspuiten. Zorg dat al het zweet weg is voor je hem buiten zet. Dat scheelt iig een stuk.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 15:33

Na het afspuiten alleen niet meteen in de volle zon zetten want natte paarden verkleuren erger door de zon Lachen

Wilma1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 19:07

Voor vragen m.b.t. tot Friezen.....kijk eens op....:

Friezen Paarden Forum
www.friezen.messageboard.nl

Hier zitten zo onwijs veel gezellige mensen die je best kunnen helpen!

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 19:45

Divoza verkoopt een voedingssupplement; Black as night speciaal voor zwarte paarden.

jen_loves

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 21:58

deken op !! desnoods wit ofzo dat het niet zo warm is maar dat het wel de zon tegenhoud ..

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 22:15

Pff ik zit met hetzelfde probleem... Heb een zwart paard, maar idd toen ik erop ging rijden ging ze verkleuren. En in de winter is ze (nagenoeg) zwart, maar ze wordt nu al weer lichter Boos!
Deken ophouden vind ik geen optie, ik heb mn paard gewoon in dr blootje lopen in de zomer. Afspuiten doe ik als het weer het toelaat, maar dus niet in de wintermaanden.
Misschien dat ik nog dat suplement ga proberen van Divoza, maar zijn er mensen die er ervaring mee hebben? Helpt het echt?!

jen_loves

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 22:17

maar ik vind het meestal wel apart als een fries verkleurt .. Haha! een uniek friesje Haha!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 23:30

Als hij verkleurd is hij niet echt zwart van nature dan. Helaas doe je er weinig aan, behalve het zweet goed afspoelen en bomen planten in de wei zodat hij lekker in de schaduw kan staan... Knipoog

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 23:30

Mijn instructeur heeft ook friese paarden die dagelijks bereden worden en vrij veel buiten staan, maar die zijn nog harstikke zwart. Misschien toch eens zo'n voedingssupplement van de divoza proberen..

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 11:30

Mijn friese merrie staat zomers gewoon lekker zonder dekens op buiten.
Ze wordt wel iets lichter van kleur. Maar ik vind het wel grappig staan.

Wij mensen krijgen toch ook een kleurtje van de zon.

Ik vind dat een paard, paard moet kunnen zijn.