hoe vetten jullie je zadel/hoofdstel in

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Jolien_

hoe vetten jullie je zadel/hoofdstel in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-05 11:48

ik wilde binnenkort even het hoofdstel en zadels (engels en western)
van mijn verzorgpaard invetten,
maar hoe kan ik dit het beste doen, welke spullen en wat voor middel heb ik nodig (en hoe doen jullie dit)?

ik heb al wel ledervet...(blank dus kan toch op bruin en zwart leder?)

Bella_Donna

Re: hoe vetten jullie je zadel/hoofdstel in

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 12:27

Met ledervet kun je wel de zweetbladen doen en het andere harde leer maar het zachte leer moet je met lederdressing doen dat is veel beter. Lederdressing kun je gewoon in de ruitersportzaak kopen maar ook bij de welkoop/boerenbond.

Ik doe altijd goed alles invetten en daarna nog een keer goed uitvrijven met een oude handdoek ofzo zodat je geen vet op je (witte)rijbroek krijgt. En ik gebruik voor het invetten altijd een speciaal sponsje wat voor leer is.

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 12:43

Eerst maak ik mijn zadel met leerzeep schoon en vet mijn zadel 's avonds in met leervet (van Rapide zwart) . Ik laat het daarna een nachtje intrekken en 's morgen wrijf ik hem dan nog eens op.

9 van de 10 keer is al het vet al lekker ingetrokken en door het opwrijven glimt mijn zadel weer als een gek.

Je hoef niet speciaal zwart leervet te nemen alleen als je zadel iets beschadigd is haalt deze wel de kleur op.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 17:31

Wij hebben sinds kort Equifix van Imperial Riding. Nog niet gebruikt, maar volgens kennissen en de folder ervan moet het super zijn.
Je doet een klein beetje in een emmer, legt je hoofdstel (met bit) erin, haalt het er na 5 minuutjes weer uit, hangt het op een plek waar het netjes op kan drogen en het is schoon én ingevet.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 17:53

Nou mijn zadel en hoofdstel maak ik eerst goed schoon en dan met leder olie het zadel goed invetten met de kwast en delen met de hand. De rest van de olie gooi ik in een teiltje en daar kwak ik mijn hoofdstel delen in. Pling Pling Pling

Na een half uur tot een uur Goed het leer met een zechte doek uitwrijfen

Leervet recept om zelf te maken:

70 g fijngeschaafde was verwarmen en vermengen met 35g dennenolie vermengen. al naar gelang van de kleur van het leer een mespunt zwartsel of terra di siena aan de creme toevoegen.

Lakleer zoals bij mentuigen kan je het beste schoonmaken d.m.v. het leer op te wrijven met ongezouten boter en verpulverd krijt. Daarna oppoetsen met een droge wollen lap en vervolgens met een oude zijden doek

Wildleer kan je het beste schoonmaken met wasbenzine omdat met olie of vet het leer te vettig wordt

_Jolien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-05 11:39

ok, dank jullie wel!
Pling