Verschil corectiebit of scholingsbit ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anita

Verschil corectiebit of scholingsbit ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-05 10:23

Ik ben op zoek naar een ander bit waar je ook mee op wedstrijden mag rijden. Mijn paard rij ik M2 . Loopt heel lekker op stang en trens (hij heeft namelijk Z2 gelopen ).
Maar op een trens kan hij aardig hangen en zwaar worden.
Nu vraag ik me af wat ik beter kan kopen een corectiebit of een scholingsbit.
Iemand ervaring?

gekke_koei

Re: Verschil corectiebit of scholingsbit ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 11:17

met een correctie bit mag je ook geen wedstrijden lopen(in alle klasse trouwens niet)

ik heb zelf nu een correctiebit, omdat die van mij steeds zijn tong over het bit gooide en dan lekker alles vast zette en het op een racen ging zetten.

correctie bit is een watertrens, de tongboog kan meebewegen op de tong, hij is wat flexibeler.

scholingsbit is een bustrens, de tongboog ligt volgens mij stiller en stabieler op de tong. scholings bit gebruik je ook bij jonge paarden(als je de beschrijving leest bij divoza) om aan te leren

de scholingsbit is ook het rechte stuk met die tongboog, maar gaat bij beide uiteinden eerst nog 2 cm met een hoek van 90 graden voordat hij vast zit aan de bitringen. bij de correctie zit de stang met tongboog meteen vast aan de ringen.

en correctie is om iets te corrigeren.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 11:22

haha weet het niet zo precies, maar iig de prijs Tong uitsteken die verschilde ik de tijd dat ik ernaar ging kijken nogal. Ben toen thuis gekomen met een ongebroken rubere watertrens Tong uitsteken

Bayja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 11:42

Gekke_koei legt het goed uit Ja

Ik rij ook met een correctiebit, inderdaad om dezelfde reden dat mijn paard zijn tong over het bit gooit, mijn S&T stang heeft dezelfde boog zodat ik daar geen problemen mee heb.

Maar volgens mij (ik weet het niet helemaal zeker) mag je met een scholingsbit geen wedstrijden rijden. Maar ik durf het dus niet helemaal zeker te zeggen.