Aan alle fjordenbezitters -> manen knippen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NehnaDagmar

Aan alle fjordenbezitters -> manen knippen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 21:54

Pffffff na vandaag weer drie uren gekl*oot te hebben met het manen knippen van Dagmar ben ik het zat. Dagmar heeft er een gruwelijke hekel aan en schud steeds met haar hoofd, en verzint allemaal dingen zodat ik niet kan knippen. Ook ik haat dit omdat Dagmar zich zo verzet en omdat het resultaat steeds verschrikkelijk is.. Scheve mond

Hoe laten jullie in hemelsnaam je fjord stil staan? En is er hier misschien ook iemand die een fjord heeft of kent met lange manen? Of heeft iemand plaatjes?

Germatje

Re: Aan alle fjordenbezitters -> manen knippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 22:16

En dan zeggen ze altijd dat fjorden zo braaf zijn Haha!
Maar ze zijn gewoon eigenwijs.
Ik knip fjorden op de manege, eigenlijk heb ik er nooit echt last van, ik zet ze ook wel eens heel strak aan 2 touwen, dan kan ie niet zo veel kanten op. En goed bij houden, ik ben meestal binnen een halfuurtje klaar. bij eentje zelfs binnen 20 minuutjes..
Succes verder! Knipoog

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 22:27

Ik deed vroeger mn verzorgfjord in 45 minuten denk ik... Maar deze was wel erg braaf, en schudde nauwelijks. Verder ken ik wel een fjord met lange manen, staat altijd vet stoer vind ik!!!!!
Tips heb ik nie echt, zit meer in de 'manen-trek-paarden'... Knipoog Cool Pling

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 00:20

ik liet het meestal zo ver komen dat ik elke keer heel lang bezig was met de manen haha en ja mijn fjord houd z`n koppie ook niet graag stil. Pas als ik bijna klaar ben dan is meneer ineens heel braaf Clown Dat met die 2 touwen lijkt mij wel een slim plan of iemand die je paard vast houd voor je. Misschien ook een idee is om niet aan 1 stuk door te gaan knippen maar even stopt tussen door Knipoog Is voor zowel jou als het paard fijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 00:59

Slaan Haha!

nee hoor Tong uitsteken
Pebblesje heeft laatst ook staan worstelen he Tong uitsteken
"ooh ik heb zo'n last van mn hand van die schaar"

hahahaha Haha!

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 01:17

ja was echt ff bang voor een tennishand....... Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 01:20

HAHAHA dat krijg je toch door te tenissen dacht ik Haha!

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 01:28

Alacairion schreef:
HAHAHA dat krijg je toch door te tenissen dacht ik Haha!

het denken moet men aan de paarden overlaten, zij hebben een groter hoofd Schijnheilig

WHAHAHAHAHA.............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 01:29

Blond

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 11:45

Mail me even op lderonde@home.nl dan krijg je wat foto's van een fjord met lange manen. Het lukt namelijk niet goed om foto's hier te plaatsen. Bloos

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 11:46

Yette had er in het begin ook een handje van om niet stil te staan tijdens het knippen. In het begin hield iemand haar vast of deed ik het tijdens het eten. Na veel geduld en veel belonen staat ze nu gewoon braaf stil, zelfs zonder eten of een helper.

_Jolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 11:59

mijn verzorgfjord heeft (nog) lange manen.. gaan er wel weer af...
het is echt een dikke vies peuk, die ik gewoon niet schoon krijg.. (zie foto)

Afbeelding

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 12:02

Ik heb een verzorgfjord met lange manen en een fjord van de manege heeft dat.
ik vind het juist heel leuk staan, een beetje eigenwijs maar toch braaf Vingers aflikken
Als je keuringen gaat lopen zou ik ze wel kort doen

Afbeelding
Van boven Clown
Afbeelding
ik ben nog aan het kweken
Afbeelding
Bjorn tijdens de oranje rit
Afbeelding
bjorn again Haha!

balans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 13:13

Mijn fjord heeft ook lange manen en ik vind het veel leuker staan.

Afbeelding

aan het begin zien ze er een beetje slordig uit maar dat komt omdat het nog te kort is om goed na 2 kanten te hangen.

_Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 16:31

Ik had ook altijd moeite met knippen.... en stilstaan....drama echt waar. Zodra je naast haar stond ging ze achteruit of met haar hoofd schudden. Verschrikkelijk!!

Ik gaf haar altijd kuilgras of hooi en legde dat op de grond, dan doet zij haar hoofd naar beneden en hoef ik niet op een krukje te staan (tja... k ben klijn Haha! )!

Dan pak ik een pluk manen tussen mn wijs en ring vinger en als ik dat dan vast heb dan kan hij lopen wat hij wil, maar dan knip ik dus gewoon boven mijn vingers af (tip: wel stevig vasthouden, anders....)

Nou, veel succes met je eigenwijze fjordje Knipoog

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 16:50

Opvoeding.

Het is niks anders dan een gebrek aan opvoeding.

Toen danno nog klein was deed ie het ook wel eens...een flinke brul of soms een schop tegen zijn kont hielp perfect.(heb hem niet mishandelt hoor, hooguit 1 of 2x gebeurd Knipoog )

Ik heb nooit last meer van een schuddend hoofd..meestal staat ie zo te dutten dat ik hem wakker moet maken anders moet ik op de knietjes Haha!

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-05 11:49

Bedankt voor de foto's en tips allemaal!

Cowgirl: Dagmar trekt zich niet echt veel aan van een schreeuw of een schop.. Ze blijft schudden en schrapen.. Misschien komt het doordat ze haar eerste vijf jaar niet echt in mensenhanden is geweest..
Ik heb voor de eerst volgende knipbeurt alvast iemand gestrikt, (haar oude eigenaresse) omdat ik het toch niet aandurf om haar manen te laten groeien. Vooral omdat het in het begin best wel slordig staat en ik toch bijna elke week wedstrijd rijd..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 18:56

ik heb een fjordje van bijna 2.
En heb eigenlijk nooit super last ervan als ik haar manen knip..ok af en toe beweegt ze wel eens maarja daar zijn het paarden voor. Voor de rest staat ze enorm goed stil. En dat voor een twenter Knipoog

l_a_u_r_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 19:25

Ik heb sinds kort de manen van Kobus er af gehaald, hij had er heel veel jeuk aan. Maar hij is ook heel braaf met knippen, dus ik heb makkelijk praten Haha!
Hier wat foto's van er voor en er na:

Afbeelding

Afbeelding

lauwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 19:31

ik heb ook een fjordje ze is zelf wel braaf en blijft gewoon stil staan alleen ik kan het niet netjes knippen Bloos daarom heb ik het nu laten groeien staat wel leuk Haha! en lekker makkelijk Tong uitsteken

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 19:34

wat gewoon heel belangrijk is:een goede schaar.
het eigelijk is het een kwestie van bijhouden Bloos
ik deed mijn paardje eigelijk bijna om de 3/4 weken knippen, enkel puntjes. Soms als ik het liet versloven dan deed ik het in 2 keer.

_Jolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 11:21

mijn fjord heeft nu zijn manen er weer af (zie hierboven voor een foto van hoe het was),
het is eraf geschoren en ziet er (om eerlijk te zijn) nu nog niet mooi uit, ene stuk is veel langer dan de andere, maar de eigenaresse had eigenlijk te weinig tijd om het netjes te doen want scheerapparaat moest snel terug.

maar nu moet ik het bijgaan houden en zorgen dat het weer mooi wordt.
maar nu heb ik een vraag. met wat voor schaar knippen jullie de manen.
met zo'n gebogen schaar of met een gewone ijzerenschaar?

en wat voor 'overtollig haar' halen jullie nog meer weg bij jullie fjord?

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 11:35

Of naar een knipcursusje van het stamboek gaan...die mensen kunnen je vast goed helpen Knipoog

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 11:54

Op m'n stagebedrijf hebben ze alleen maar fjorden, daar moet ik dus ook de manen van knippen. De meeste staan wel netjes stil. Er is ook een 3jarige die dus moeite heeft om alleen te zijn dus die bewoog de hele tijd. Een paar heb ik vast gezet voor een hooiruif dan gaan ze wel de hele tijd eten maar dan kun je tussen door nog wel een paar keer knippen. Misschien moet je gewoon iedere dag een klein stukje doen. Mijn paard (is geen fjord) heeft hetzelfde probleem met manen trekken dan schud ze met haar hoofd en dan gaat alles weer door de war of verlies ik m'n plukje waar ik mee bezig was. Ik vind het echt lastig, ik doe dan 3dagen of gewoon smorgens een stukje en dan smiddags nog een keer dan word ik zelf ook minder chaga Lachen en dan is het voor het paard ook wat prettiger.

Er zijn pas een paar fjorden terug gekomen eentje met hele lange manen maar helaas kon ik daar geen model meer in krijgen het ging helemaal hangen terwijl ik het al heel kort had geknipt dus ik vind eigenlijk dat ze t hele handeltje er maar af moeten halen dan kan het weer mooi aan groeien.

ik doe over de meeste fjorden waarbij al een beetje een mooie boog inde manen zit 30/20min. met die fjord met lange manen ben ik ongeveer 2uur of langer bezig geweest Lachen

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 13:29

Ik knipte Astrix(ja de hengst) vroeger met een gewone schaar.

Nou had Astrix een mega dikke bos en knipte ik altijd mijn vingers open Boos! .
En in die tijd was ik net begonnen met fjorden knippen dus ging het nog niet zo snel.

Volgens mij heb ik toen ook eens een schaar gekocht met een plastic handvat eraan.
Nou ja in iedergeval knip ik met zo'n schaar nu mijn eigen fjord.

Mijne komt bij de Hema vandaan. Hij heeft het altijd goed gedaan(gebruik hem alleen voor haar knippen) maar nu na 3 jaar wordt het wat minder.
Danno heeft inmiddels lang haar gekregen en als ie straks weer naar huis komt gaat het scheerapparaat erover heen.

Lange manen kort knippen met een schaar werkt niet, daar worden ze lelijk van en het is een rot klus.

Nog even over de schaar, neem niet de goedkoopste!
Hij moet goed stevig zijn en lekker in de hand liggen.