Ervaring gevraagd over Grote stallen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Ervaring gevraagd over Grote stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 19:53

Ik vroeg mij af of er hier wat bokker zijn die op een grote stal staan, dan heb k het niet over 20 of 25 stallen maar een stal of 40 à 50. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? onstaan er groepjes onderling? En hoe gaat dat bij jullie met de "persoonlijke" verzorging van je paard (denk hierbij aan bijv medicatie door het voer). Een heleboel vragen eigenlijk.. En dacht er zijn vast wel wat bokkers Haha! die op een grote stal gestald staan met hun paard... dus bokkers.. ervaring gevraagd Tong uitsteken

Apple

Re: Ervaring gevraagd over Grote stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 21:31

Volgens die definitie sta ik op een grote stal. De stal waar ik sta zijn ongeveer 50/60 pensionpaarden en dan nog manegepaarden. Ik vond dit zelf eigenlijk niet eens zo'n grote stal, zo rond de 100 paarden lijkt me groot Haha!.

Tsja groepjes, die vormen zich vanzelf idd. Je hebt toch vaak dat je op ongeveer hetzelfde tijdstip komt als anderen en dat je weer anderen eigenlijk nauwelijks ziet. Verder zie je dat mensen met ongeveer dezelfde interesses/paarden elkaar ook opzoeken.

Zelf vind ik zo'n grote stal wel handig. Er is altijd wel iemand die mee wil voor een buitenrit. Wil ik een langere rit door duin dan zoek ik andere mensen op dan als ik een kort ritje van 1 uurtje wil. In de kantine zit vaak ook wel iemand, dus dat is altijd wel gezellig. Met wedstrijden zijn er vaak meerdere stalgenoten die meedoen, dus je leeft met elkaar mee of spreekt af samen naar wedstrijden te gaan etc. etc. etc.. Natuurlijk zijn er mensen die je beter liggen dan anderen, maar dat heb je waarschijnlijk overal.

Voeren doet de staleigenaar in principe. Voordeel van een grote stal is dat er redelijk wat controle is op het welbevinden van je paard. Mocht er een paard koliekerig zijn of een wond hebben oid dan is er heel snel wel iemand die het ziet en die dus actie kan ondernemen. Het is zo ook vrij makkelijk om iemand te vinden die even je paard buiten wil zetten of wil longeren als je zelf een dag niet kan komen.

Nadelen? Met slecht weer erg druk in de binnenbak. Verder rekening houden met de manegelessen en met de privelessen van de overige pensionklanten. Bij goed weer in de rij staan totdat je paard in de paddock kan. Maar goed, het is ook maar net hoe je daar mee om gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 10:17

Wow een pensionstal met 100 stallen (of iets in die richting) ben ik nog nooit tegen gekomen. (je zal al die stallen maar moeten uitmesten Nagelbijten / Gniffelen.

Ja je hebt inderdaad gelijk dat zich dan automatisch groepjes gaan vormen vanwege tijdstippen en takken van de sport.
Het buitenrijden had ik nog niet eens aangedacht, dat is ook inderdaad wel superhandig en gezellig.

Heb je geen last van bijvoorbeeld dat iemand een bepaalde mening heeft over ....? En als er dan iemand in een bepaald groepje het daar niet mee eens is dat er dan mensen automatisch tegen je gaan keren? (heb dit wel meer dan 1 keer zien gebeuren op kleinere stallen).

Naar zeggen van mensen die daar al op stal staan, is het eigenlijk nooit drukker als 5 man in de bak, we hebben ook geen manege lessen. Het is inderdaad ook zo dat er mensen priveles hebben.. zal eens nagaan hoe dat dan zit of je er dan bij in de bak mag of dan er gewacht moet worden (of eventueel de buitenbak/longeerton/bos).

Heb je wel eens het gevoel dat je eigenlijk bijna een nummer bent. met bepaalde dingen, ohw die en die van stal 18? die vroeg of hij nog een halfje bix bij mocht... of word er bij jullie wel gewoon individueel bekeken en tijd gemaakt voor jou.. om te luisteren en een oplossing te vinden voor bepaalde suggesties/problemen/oneffenheden die in en rond de stal gebeuren/plaatsvinden enz?

*hoop dat je snapt wat ik bedoel Haha!*

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 10:34

Bij ons is het zo dat iederen elkaar gewoon zn eigen gang laat gaan. Mensen bemoeien zich alleen gevraagd met elkaar. Groepjes die echt tegen elkaar zijn ben ik nog niet tegen gekomen op stal (maar goed, ik kan me voorstellen dat dit wellicht op andere stallen anders is).

En ach, natuurlijk zijn er mensen die anders om gaan met hun paard als dat jij zou doen, maar ook dan is het leven en laten leven.

Mijn paard is zeker geen nummer. Of het paard is bij naam bekend of de eigenaar. Zaken als meer of minder voer, verhuizen naar andere boks endergelijke kunnen dus ook gewoon besproken worden.

Het is wel zo dat de staleigenaar natuurlijk gewoon zn eigen routine en beleid heeft dus als ik wil dat mijn paard een extra voerbeurt krijgt zal ik dat zelf moeten regelen. Ook als ik moeite heb met Pietje die zn paard altijd uren in de paddock laat staan dan zal ik dat zelf met Pietje moeten bepraten.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 10:45

Mijn paard stond op een manege die ongeveer vergelijkbaar is met die van Apple. Daar heerst ongeveer dezelfde situatie.

Ik heb nooit het gevoel gehad een nummertje te zijn. Wel is het bij ons zo dat er drie verschillende binnenstallen en buitenboxen zijn. In iedere binnenstal staan zo'n 20 paarden (en in 1 bestaat dit deels uit manegepaarden). Logischerwijze heb je meer contact met de mensen die hun paard op dezelfde gang hebben staan. Het kan dus voorkomen dat je niet precies weet wie er bij dat ene paard hoort als diegene in een andere gang staat, zeker als diegene nieuw is. Maar het stalpersoneel / eigenaar weten wel precies wie wie is.

Het voordeel van een grote stal is dat er altijd wel iemand is waar je goed contact mee hebt. En er zijn altijd wel mensen waar je helemaal geen contact mee hebt. want groepjes zijn er natuurlijk altijd.

Ik maakte in het weekend bv altijd lange buitenritten samen met een stalgenoot... en dan heb je wel eens dat een dressuurmeut (sorry niet iedere dressuurruiter noem ik een dressuurmeut Clown) die beweert dat we slecht voor ons paard zijn, want het arme beest gaat ook naar buiten als het regent!!

Er is ook aardig wat sociale controle wat een groot voordeel is wanneer je paard iets mankeert. Daarentegen zijn er altijd mensen die ergens aanmerkingen op hebben... maar dan is het de kunst om er de goede adviezen uit te filteren Clown

Je moet op zo'n stal gewoon vooral voor je paard komen. En niet met iedereen goede contacten willen hebben; want als je je om alle opmerkingen en kleinigheden druk gaat maken, dan kom je echt niet meer met plezier naar stal; en dat gaat uiteindelijk toch ten koste van je paard!!