Volgens die definitie sta ik op een grote stal. De stal waar ik sta zijn ongeveer 50/60 pensionpaarden en dan nog manegepaarden. Ik vond dit zelf eigenlijk niet eens zo'n grote stal, zo rond de 100 paarden lijkt me groot
.
Tsja groepjes, die vormen zich vanzelf idd. Je hebt toch vaak dat je op ongeveer hetzelfde tijdstip komt als anderen en dat je weer anderen eigenlijk nauwelijks ziet. Verder zie je dat mensen met ongeveer dezelfde interesses/paarden elkaar ook opzoeken.
Zelf vind ik zo'n grote stal wel handig. Er is altijd wel iemand die mee wil voor een buitenrit. Wil ik een langere rit door duin dan zoek ik andere mensen op dan als ik een kort ritje van 1 uurtje wil. In de kantine zit vaak ook wel iemand, dus dat is altijd wel gezellig. Met wedstrijden zijn er vaak meerdere stalgenoten die meedoen, dus je leeft met elkaar mee of spreekt af samen naar wedstrijden te gaan etc. etc. etc.. Natuurlijk zijn er mensen die je beter liggen dan anderen, maar dat heb je waarschijnlijk overal.
Voeren doet de staleigenaar in principe. Voordeel van een grote stal is dat er redelijk wat controle is op het welbevinden van je paard. Mocht er een paard koliekerig zijn of een wond hebben oid dan is er heel snel wel iemand die het ziet en die dus actie kan ondernemen. Het is zo ook vrij makkelijk om iemand te vinden die even je paard buiten wil zetten of wil longeren als je zelf een dag niet kan komen.
Nadelen? Met slecht weer erg druk in de binnenbak. Verder rekening houden met de manegelessen en met de privelessen van de overige pensionklanten. Bij goed weer in de rij staan totdat je paard in de paddock kan. Maar goed, het is ook maar net hoe je daar mee om gaat.