chip en paspoort vraagje. Best wel spoed

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marsu

chip en paspoort vraagje. Best wel spoed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 18:26

In het verleden heb ik vrijwilligerswerk gedaan op een kinderboerderij.
Deze wordt draaiende gehouden door een groep enthousiaste vrijwilligers.
Ik ben al lange tijd niet meer aktief betrokken bij de kinderboerderij, maar ga nog regelmatig langs. Op de kinderboerderij weet eigenlijk niemand iets van paarden, maar er staan wel 2 pony's dus ze bellen mij wel eens met simpele vragen waar ze zelf het antwoord niet op weten.

Zo ook gisteravond laat. Ze wilden mij ook even informeren dat een van de pony's koliek had en dat het na een dag wandelen en dierenarts bezoeken nog niet beter ging. Ze zouden de dierenarts nogmaals bellen wat ze 's nachts moesten doen. Ik heb ze het nummer van een paardentaxi gegeven, mochten ze met spoed naar een kliniek moeten. En ze gevraagd me op de hoogte te houden. Ze waren daar immers al met 6 man.
Gelukkig is de nacht rustig verlopen en heeft de pony vanmorgen weer gemest.

Maar nu komt het eigenlijke probleem. Nadat ik het vanmorgen maar eens gevraagd heb. De pony's hebben geen van beide en paspoort of chip. Dus ze hadden legaal gezien eigenlijk niet eens naar een dierenarts hebben mogen rijden als het vannacht fout was gegaan.

Het gaat hier om een afgekeurde welsh waarvan de papieren weg zijn en een papierloze shet. Hoe kom ik zo snel mogelijk aan een paspoort voor deze pony's? Moet ik bij de desbetreffende stamboeken zijn of bij de knhs? Een chip zal via de dierenarts gaan?

verder zoek ik ook artikelen en evt links die de noodzakelijkheid van bovenstaande documenten aantonen. De penningmeester heeft de hand flink op de knip en geeft geen geld uit als het niet strikt noodzakelijk is.

Ik hoop dat iemand mij hieraan kan helpen. Alvast bedankt.

Phynix

Re: chip en paspoort vraagje. Best wel spoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 18:33

Een paspoort wordt via de KNHS verstrekt na het chippen. Heeft verder niets met de stamboeken te maken. Volgens mij is het zelfs zo dat na chippen de DA het paspoor kan aanvragen, maar dat weet de KNHS of DA wel.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 18:33

de DA regelt alles volgens mij Vork

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 18:50

Oke, dia de da dus.

De regelgeving hier over waar vind ik die?

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 18:51

Geen idee, ik heb deel van horen zeggen en de site hiero. Denk dat je grote kans maakt als je eens kijkt op de site van KNHS

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 18:56

www.nl-paardenpaspoort.nl

Je kunt bij iedere instantie een paspoort aanvragen, even informeren wie het goedkoopste is.

Een DA vraagt geen paspoort aan maar chipt en registreerd alleen... het formulier kun je dan opsturen naar een PUI (Paspoort Uitgevende Instantie)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 19:10

En even voor de aanvulling en juridische correctheid, voordat ze je weer vanalles op de mouw proberen te spelden: het paspoort is NIET gekoppeld aan de chip. Je hebt eerst een paspoort en daarna, of tegelijk, de registratie d.m.v. DNA-profiel of chip!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 19:12

Dat was de vraag niet Ikke,
maar zeg het dan ook echt correct.
Eerst chip of ontheffing middels DNA, en dan pas paspoort.
Want zonder chip/DNA krijg je geen paspoort Haha!

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 22:28

Ik heb net de gegevens van de nl-paardenpaspoort aan hun doorgegeven. Ik heb met veel pijn en moeite de penningmeester geprobeerd duidelijk te maken dat het echt nodig was. Gelukkig lopen er vrijwilligers rond, die iets logischer nadenken over dit soort dingen.
Hij was er volledig van overtuigd dat het ministerie het hem wel zou hebben laten weten als het echt nodig was geweest. Ik hem geprobeerd uit te leggen dat het ministerie het je niet kan laten weten als ze niet weten dat je paarden hebt.
Zelfs uit de folder van de pve dacht hij te kunnen lezen dat het alleen nodig was voor veulens die vanaf 1/1/04 geboren waren. Gelukkig had ik wat uitgeprint over de overgangsregeling, waarin nadrukkelijk oudere dieren stonden aangegeven.
Ze gaan in ieder geval maandag de da bellen voor de chip. Ze dachten het nog te combineren met de inenting in mei. Uitgelegd dat er zonder paspoort ook niet ingeent kan worden, omdat dat daar in aangegeven moet worden.
Zucht...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 22:31

zou het toch combineren met de enting.
Is altijd te overleggen.

Ik zou soweiso even verder informeren waar je laat chippen en een paspoot aanvraagt.
Kan echt in de 10-tjes lopen per uitgevende instantie.