Koudbloed?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Allegra

Koudbloed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 17:56

Ik heb een vraagje.
Ik heb mijn huidige paardje te koop staan omdat hij te druk voor me is.
Wegens fysieke problemen was ik van plan een gangenpaard te kopen.
Ik ben daar een beetje op terug gekomen, want als ik veel last kan ik ook niet op een gangenpaard rijden. Dan is het toch beter een paard te kopen wat ook aangespannen kan.
Nou ben ik beetje uitgekomen bij de koudbloeden. Vanwege het karakter, maar ook het uiterlijk (ben zelf ook niet een van de slankste Haha! ). Nou bedoel ik geen haflingers of fjorden, maar belgen of shires, iets in die richting.
En dan hier mijn vraag Tong uitsteken : zal ik niet meer last krijgen door rijden op een koudbloed? Ik heb vooral last van mijn heupen knieen, en doordat mijn stijgbeugels zo lang mogelijk moeten, moet ik wel echt kunnen zitten zegmaar. Gooien koudbloeden niet erg hoog op (over het algemeen)?
Graag alleen serieuse reacties van mensen die er ervaring mee hebben (niet perse met fysieke klachten en koudbloeden, maar iig met koudbloeden) en niet van mensen die 'denken' dat het niet zo comfortabel zit.

Duhelo

Re: Koudbloed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 19:21

ik rij dus een koudbloed, een belgisch trekpaard.
ze zit niet zo heel erg comfortabel, lichtrijden gaat goed, na wat oefenen, maar doorzitten is een ramp
maar mss is het ook omdat ze pas een maand onder het zadel is en haar evenwicht nog niet heeft.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 20:03

Zou kunnen ja. Als ze wat langer onder het zadel zijn gaan de meeste paarden wel ruimer lopen...
Verschilt ook per paard natuurlijk.

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 20:14

Ik ben zelf ook overgestapt op een gangenpaard (ijslander), vooral omdat ik vaak last van mijn knieen kreeg. Nu op de IJslander heb ik er geen last van.

Mijn pa gaat door rugklachten niet op een paard zitten, maar die rijdt aangespannen, met mijn IJslander, en dat gaat erg leuk.

Dus dat een gangenpaard niet aangespannen kan lopen is onzin, want er zijn veel meer mensen die dit doen met hun gangenpaard.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 20:18

Dat bedoel ik ook helemaal niet, maar de meeste gangenpaarden zijn niet ook nog aangespannen. Ik kan (nog) niet mennen, wil wel een mencursus gaan volgen, maar dan kan je nog niet een paard voor de kar beleren.
En daarbij vind ik gangenpaarden ook duur. Ijslanders gaan nog wel, maar dan ben voor een zonder eczeem ook wel min. 3000 euro kwijt. Töltende dravers zijn dan soms wel goedkoper, maar die zijn er in nederland bijna niet. Ik zoek iets tot 2000 euro ongeveer, dus dat word wel moeilijk.

Ik ben een week naar een ijslanderstal geweest, heb ook regelmatig gereden, maar ik had nog steeds wel last van mijn knieen. Minder, maar toch nog wel. Dus het is een beetje afwegen.

Sushilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 22:48

Waarom een koudbloed? Waarom geen Groninger. Ik rijd nu bij een stal met Groningerpaarden en vind ze zelf een fijn en rustig karakter hebben. Ook zijn ze zeer geschikt voor de kar en dus ook steviger gebouwd. Zelf heb ik ook last van mijn rug (paar wervels scheef gehad) maar heb juist met het rijden is het verbeterd. Ik denk dat je sommige paarden ook gewoon moet proberen. De een gooit bijvoorbeeld hoger op dan de ander. Misschien dat dat probleem geeft of dat het ergens anders aan ligt. Ik denk dat het ook wel per paard verschillend is. Het zijn namelijk geen auto's waarvan je weet dat hij bijvoorbeeld een goede wegligging heeft. Tuurlijk zal er wel wat verschil in zitten, maar toch blijft ieder dier net als een mens verschillend. Zelf vind ik trouwens tinkers ook heel leuk.

Succes ermee!

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-05 09:07

Nee idd, ze zijn niet allemaal hetzelfde. Maar toch zie je algemeen genomen wel een beetje dezelfde eigenschappen terug.

Waarom geen groninger... Tja ik weet niet. Ik vind ze zo 'gewoon' eigenlijk Clown Ben ik een muts misschien hoor, maar die doen me niks. Als ik typische tuiger zie denk ik 'he een paard' zie ik een koudbloed (of een tinker die vind ik ook leuk) denk ik 'zo die is leuk!' snap je wat ik bedoel? Niet dat als ik een leuke groninger tegen zou komen die aan alle eigenschappen voldoet en waar het mee klikt ik hem niet zou kopen, maar toch. Ik vind die zwaardere rassen gewoon leuker Haha!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 13:11

Afbeelding
wat denk je van deze? Haha!

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 17:27

ik heb een kruising fries/ clydesdale van 3 jaar. Hij word onder de man en aangespannen gereden. Omdat ik last heb van scoliose van mij n rug en ook reuma heb heb ik gpg beugels om alles wat te ontlasten. Mijn paard zit lekker en met mijn beugels erbij gaat het goed. Succes ermee!!

Afbeelding

Afbeelding

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-05 21:15

Mooie paardjes hoor! Haha!
Qua type hou ik meer van die bruine. Lekker stevig Tong uitsteken
Maar goed om te horen dat er ook mensen met fysieke problemen zijn met een koudbloed.
Ik heb inmiddels wel van die flexibele beugels aangeschaft. Net zoiets als van sprenger, maar dan 50 euro ipv 120. Dat help ook wel omdat ie zich aanpast aan de stand van je voet.

gesina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 21:58

Mijn dochter heeft een tinker .
Heb laatst op haar gereden en dat ging fijn.
Heb vaak last van mijn rug,maar was na de rit eindelijk na weken ontspannen.
Enne je hebt ook heeeel stevige tinkers.

jen_loves

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 22:00

dat ligt er per paard aan (d enk ik Knipoog )

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 22:05

Misschien moet je gewoon een beetje blijven rond kijken voor een leuk paardje waarvan JIJ denkt dat die wel bij jou zou kunnen passen en dan ook gaat kijken of het rijden bevalt.
Er zijn ook best mensen die best een proeftijd voor de koop willen aanbieden en zo kun jij zelf bepalen hoe het gaat.
Je weet maar nooit wat er op je pad komt natuurlijk he Knipoog
Succes ermee!

Liefs, Mischa

jen_loves

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 22:05

Mischa schreef:
Misschien moet je gewoon een beetje blijven rond kijken voor een leuk paardje waarvan JIJ denkt dat die wel bij jou zou kunnen passen en dan ook gaat kijken of het rijden bevalt.
Er zijn ook best mensen die best een proeftijd voor de koop willen aanbieden en zo kun jij zelf bepalen hoe het gaat.
Je weet maar nooit wat er op je pad komt natuurlijk he Knipoog
Succes ermee!

Liefs, Mischa

goed idee Tong uitsteken

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 11:22

ik kan je een Noriker, dit is een Oostenrijks koudbloed, aanbevelen, heerlijke, meestal vlakke, gangen, doorgaans zijn ze bomproef en je kan ze ook prima aanspannen als rijden onder het zadel je niet meer lukt!

Ik heb er zelf eentje, een bonte, die zijn erg zeldzaam, maar in Baarle Nassau zit Pelgrims Park een paardenmelkerij met Norikers die regelmatig ook volwassen en beleerde Norikers te koop hebben

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-05 13:07

Norikers heb ik idd ook aan gedacht.
Verder ga ik idd gewoon rondkijken.
Een proefperiode wilde ik sowiezo doen. Ik heb nu 2 keer een paard verkocht omdat het niet klikte, dat doe ik niet nog een keer.
Ik ga gewoon is wat uitproberen.

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 14:11

Goed plan hoor Lachen
Laat je ons weten als het zover is?

Liefs, Mischa

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 15:12

Ik heb zelf ook erg vaak last van mijn gewrichten, ik heb o.a. artrose, waardoor ik ook erg snel last krijg van mijn heupen, knieën, enkels ect. Ook van mijn handen heb ik erg veel last.

Ik heb een tinker, die overigens behoorlijk wat knie-aktie heeft. Hij zit echter als een luie stoel.
Ik rijd ook met hele lange beugels, als mijn benen een tijdje teveel gebogen zijn gaat dat echt zeer doen.
Maar ik krijg ook last op een té breed paard, dan krijg ik pijn in mijn heupen.

Firepatty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 17:21

Misschien bestaat je probleem wel uit meerdere oorzaken?
Een te breed paard kan misschien ook problemen geven met jouw heupen.
Evenals de manier waarop hij loopt (gooit hij hoog op of niet b.v.).
Misschien een keer een ander zadel proberen waarin je een andere houding hebt. (boomloos, western?)
Ik zou eerst een paar dingen uitproberen. Je niet meteen vastpinnen op een bepaald ras bv en zeker uitproberen voor het kopen.

Succes met het kiezen

Patricia

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 17:34

Mijn zeer brede tinker heeft zeer vlakke gangen, ze zit als een huis.
Het verschilt per paard natuurlijk, ik heb ook ooit een clydesdale gereden met vreselijke hobbelgangen.

Reentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 22:55

Ik rij veel op een half Belg/nog iets, en hij zit echt als een stoel! Zijn karakter is ook superlief. Het is een heel sterk paard, maar je kan er echt van alles mee doen, alles vindt hij best! Verder rij ik nu een Fries, daar heb ik je nog niet over gehoord? Of gaat je voorkeur sowieso al niet uit naar een Fries? Maar de Fries die ik rij, zit ook erg lekker, geeft verder niet hoog op. In galop zit ze ook super! Maar ik weet ook Friezen die van alle kanten wiebelen en wel hoog opgooien. Dus ik denk dat dit per paard heel erg kan verschillen. Daarbij komt ook dat je Friezen aangespannen kunt rijden. En qua karakter zijn ze vaak heel betrouwbaar en rustig.

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 07:57

Ik rij een belg. Die zit eigenlijk heel comfortabel. Maar een vriendin rijdt een belg die juist in draf niet lekker zit, maar galop en stap wel.
Ik denk dat dat net als bij "normale"paarden zo is dat het per paard verschilt.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 08:05

Daar had ik niet aan gedacht, dat ik bij een te breed paard weleens last van heupen zou kunnen krijgen Clown
Gewoon een kwestie van uitproberen dus...

Wat de zadels betreft, daar ga ik me ook zeker in verdiepen. Ik ken iemand met een podium, en die heeft een kapotte knie, en de podium is dus het enige zadel waar ze goed ik kan zitten. Alleen liggen die podiums zo ver boven het paard.
Een vriendin van mij, die vlakbij staat met haar paardjes (pebblesje) heeft een boomloos. Die heb ik weleens uitgeprobeerd, maar niet lang genoeg om echt te voelen of het pijn ging doen. Het zitten was niet eens zo erg, maar ik kreeg wel errug wiebelbenen Haha!

Maar goed, mijn huidige paardje is bijna verkocht, die gaat eind van de maand op proef, maar dat ziet er goed uit. En gaan we gewoon is wat uitproberen.

Oh ja, friezen is ook niet echt mijn ding. Die kleinere ouderwetse zegmaar vind ik nog wel leuk, maar die slanke rijtypische weer niet.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 08:07

Ow ja, uitproberen doe ik sowiezo, en ik wil een paard ook minstens 2 weken (liefst een maand) op proef. Dit word een paard 'voor het leven' in principe, dus daar ga ik rustig de tijd voor nemen Tong uitsteken

hrappur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 09:11

wyko schreef:
Ik ben zelf ook overgestapt op een gangenpaard (ijslander), vooral omdat ik vaak last van mijn knieen kreeg. Nu op de IJslander heb ik er geen last van.

Mijn pa gaat door rugklachten niet op een paard zitten, maar die rijdt aangespannen, met mijn IJslander, en dat gaat erg leuk.

Dus dat een gangenpaard niet aangespannen kan lopen is onzin, want er zijn veel meer mensen die dit doen met hun gangenpaard.

amen ! ijslanders kun je met langen beugels rijden ... zelfs zonder zadel hobel je niet ze hebben hele vlakke gangen ! de meeste dan..

en voor de kar kan ook ! ik heb een ijslander en mijn moeder wil der ook op gaan rijden .. (ze heeft heel veel last van der knie )