Welk bit zwaarder??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tatjanaa

Welk bit zwaarder??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 12:20

Haai

Ik vroeg me nou dus af wat vor een bit scherper is; Een zwaar bit of een ligt bit?
Ik weet wel dat hoe dunner een bit is hoe scherper, maar heeft het gewicht nog een rol??

Tanja

Janski

Re: Welk bit zwaarder??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 12:48

Hangt helemaal van het paard af. Een zwaarder bit ligt soms wat stabiler voor sommige paarden heel fijn. Andere paarden lopen veel fijner op een lichter bitje.

Een zwaar bit kan wat meer druk op de lagen geven waardoor de inwerking wat meer voelbaar is. Het een is niet perse scherper dan het ander, uiteraard ligt het ook voor een groot deel aan hoe de ruiter er mee omgaat.

Zusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 13:44

Een zwaar bit wordt ook wel gebruikt bij paarden die niet zo mekkelijk in de mond zijn! Door het gewicht willen ze het bit constant ophoog houden ,waardoor ze meer gaan "spelen"in de mond.

Vroeger werden zware (massief) bitten gebruikt door de bereden politie
, dit omdat de paarden vaak stil stonden en dan wat te doen houden (het bit omhoog houden)
Althans heb ik weleens gehoord Maar wat de werking betreft sluit ik me aan bij Riant

Le0nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 14:20

Dat hangt er dus vanaf hoe dik het is...

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 20:29

het gaat namelijk om het verschil tussen een hol RSV trensje en een shetlander bit.
Ik wou het gewoon ff weten,, misschien dat ik het nog ooit nog nodig heb Clown