Luchtige peesbeschermers?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Huisvrouw

Luchtige peesbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 10:24

Na een peesblessure doe ik altijd peesbeschermers om als ik ga rijden. Nu vind ik dat het neopreen wat erin zit nogal afsluit en dan kan de warmte van het been dus niet weg. De benen zijn dus eigenlijk altijd warm na het rijden wat weer niet bevorderlijk is voor de pezen. Weten jullie misschien peesbeschermers die wat meer luchtdoorlatend zijn en toch goed beschermen voor zaken van buitenaf zoals takken, andere benen etc.?

Ruud_O

Re: Luchtige peesbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 11:49

hmm een peesblessure en dan beschermers om doen is niet altijd goed.

Beschermers maken de pezen warmer en dat is nadelig voor het herstel van de pees.
Sterker nog sinds de lichte peesblessure van mijn paardje, liggen de beschermers stoffig in een hoek.
Aantikken doet hij niet (meer) en daarom hebben de peesbeschermers ook geen functie meer.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 14:09

hmm de bovenstaande reactie kan ik niet volgen. dat zegt de TS toch ook juist.
Ik weet dat er wel luchtigere peesbeschermers bestaan. Ik meen me te herinneren dat o.a. Harry's Horse ze heeft. Of ze ook werken weet ik niet.
Als je iets gevonden hebt wat je bevalt. Laat je het dan even weten?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 14:13

Even voor je gekeken op harryshorse.nl:

Peesbeschermer met stevige klittenbandsluiting, pvc cup en 'Air'-neoprene en Micro Skin voering (zitten gaatjes in het neopreen). Ventilerend en voorkomt warmteopbouw. Maten M en L. Kleur bruin.

Afbeelding

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 14:25

Ik heb deze beschermers van dichtbij bekeken. Ik kan me niet voorstellen dat ze lucht doorlaten. De voerig is heel dik (en dus warm lijkt me) en de buitenkant is gewoon hard plastic, dat kan nooit lucht doorlaten. Het zijn wel fraaie beschermers!

Er zal toch wel verschil bestaan in de warmte die zich ontwikkelt binnen de verschillende been/peesbeschermers. Ik zou ook wel willen weten bij welke been/peesbeschermers de warmte opbouw minimaal is (tip voor de Bit voor een leuke test?). Ik heb de indruk dat beschermers van Davies wat dat betreft wel eens gunstig kunnen zijn, maar weten doe ik het niet.

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 14:28

Ik ben benieuwd of de benen wat minder warm worden met de bovenstaande beschermers! Het harde plastic aan de buitenkant met neopreen aan de binnenkant...sluit toch op elkaar aan....en dit houdt juist de warmte vast, denk ik. Je hebt ook peesbeschermers met wol. Zouden die minder warmte vasthouden dan neopreen?

Het lijkt me inderdaad een leuke tip voor Bit om dit eens te onderzoeken (hoef ik niet onnodig zelf veel geld uit te geven aan tig verschillende peesbeschermers) Haha!

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 14:31

Ze hebben in het verleden wel eens test gedaan met warmtemetingen (met die kleurtjes) bij zadels en om het effect van coolinggels te meten, dus dit moet ook kunnen lijkt me. Of misschien is er al eens zo'n test met beenbeschermers verschenen in de Bit???
Maar goed, daar hebben we nu niets aan....

Het lijkt me dat zo min mogelijk voering de minste warmte ontwikkeling geeft (maar dan moet je weer uitkijken voor schuurplekjes).

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 14:42

Ik heb een berichtje naar de redactie van de Bit gestuurd en deze test als tip gegeven.... wie weet.

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 14:45

Hahaha....ik ook! Nou, ze zullen wel denken!!! Als er genoeg vragen komen....zullen ze misschien wel een test gaan doen! Lijkt me gaaf! Vingers aflikken Haha!

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 15:50

pol013 schreef:
hmm de bovenstaande reactie kan ik niet volgen. dat zegt de TS toch ook juist.
Ik weet dat er wel luchtigere peesbeschermers bestaan. Ik meen me te herinneren dat o.a. Harry's Horse ze heeft. Of ze ook werken weet ik niet.
Als je iets gevonden hebt wat je bevalt. Laat je het dan even weten?

Wat ik ermee wil zeggen is dat als het niet strikt noodzakelijk is, je die dingen gewoon niet moet gebruiken.
Ze sluiten hoe dan ook af en houden warmte vast.

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 16:35

Ik heb gehoord de de beschermers van N.E.W. niet de warmte vasthouden.. maar of dat ook echt zo is weet ik niet..

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 20:43

Weet je misschien ook van welk materiaal dit is gemaakt? Die beschermers van N.E.W. Ik kan het niet vinden met Googlelen.

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 22:00

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 22:25

Canter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 01:08

De beschermers van N.E.W. zijn niet luchtiger dan andere peesbeschermers. Ze zijn ook gemaakt van neopreen, of er zit een fleece bontvulling in.
USG zegt wel luchtige beenbeschermers te hebben onder de naam "breath-o-pren". Ik heb ze zelf nog niet uitgeprobeerd, maar in de gids staat een test van TUV waar ze er in ieder geval twee keer zo goed uitkomen als de de beenbeschermers van Gera en Eskadron.
De beschermers zijn te zien op www.usg-reitsport.de .
Mocht je interresse hebben dan kun je me pb-en. Knipoog

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 20:03

Canter schreef:
De beschermers van N.E.W. zijn niet luchtiger dan andere peesbeschermers. Ze zijn ook gemaakt van neopreen, of er zit een fleece bontvulling in.
USG zegt wel luchtige beenbeschermers te hebben onder de naam "breath-o-pren". Ik heb ze zelf nog niet uitgeprobeerd, maar in de gids staat een test van TUV waar ze er in ieder geval twee keer zo goed uitkomen als de de beenbeschermers van Gera en Eskadron.

ik maak zelf o.a. kwaliteits beschermers die sterk en luchtdoorlatend zijn... stuur een mailtje als je serieus geinteresseerd bent. Kosten ongeveer 60 euro...

SuzyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 22:38

Canter schreef:

HAH laat ik die nu net binnen hebben gekregen van de paardendrogist Knipoog net mee gereden, en zo op het eerste gezicht lijken ze mij heel erg fijn, ook mooie pasvorm, iig beter dan mn BRdingen

Canter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 22:44

Leuk om te horen! Ik zit er nl. nog over te denken om ze ook in mijn assortiment op te nemen, dus ik ben erg benieuwd hoe ze in het dagelijks gebruik zijn.

SuzyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 22:45

ik vind het erg fijn dat er geen elastiek aan zit, dat bevalt me niet zo bij peesbeschermers.. en ze zien er wel flitsend uit

Canter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 22:54

Kan je laten zien welke je precies hebt?

SuzyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 08:03

er stond geen plaatje bij, maar ze lijken een beetje op die van harry's horse: Afbeelding
maar dan zonder bont en mooiere bandjes Cool

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 17:36

Ik heb even nagevraagd bij de ruitersportzaak hoe het nou precies zit. Het schijnt zo te zijn dat er van Eskadron nu ook peesbeschermers in de handel komen die 'luchtiger' zijn. Alleen is men nog bezig met het vraagstuk of het inderdaad beter is voor de pezen. Er zijn namelijk ook tegenstanders van 'luchtige' peesbeschermers. Zij zeggen dat een beetje warmte juist wel goed is want dat stimuleert de bloedsomloop in dat gedeelte van het been waar vaak juist de bloedsomloop zo nihil is waardoor peesblessures zo'n lange herstelperiode nodig hebben. Ik heb zo m'n twijfels bij dit verhaal. Ik denk dat het beter is wanneer de pees wat koeler blijft.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 17:40

van het merk veredus hebben ze beenbeschermers (van die 3 in 1 dingen) die porien hebben die moeten zorgen dat het ademt. ze zijn wel redelijk duur maar wel heel erg goede kwaliteit.

Canter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 20:16

Ik denk ook niet dat het goed is om de pezen warm te laten voor de doorbloeding tijdens het werk, je hebt dan juist meer kans dat er wat mis kan gaan. Er zijn niet voor niks tig manieren om de benen te koelen na het werk om de kans op blessures te beperken.