niet recht in de ogen van een paard kijken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Odeale

niet recht in de ogen van een paard kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 09:28

Laatst zei iemand tegen mij dat je niet recht in de ogen van een paard moest kijken Verward Daar heb ik nog nooit van gehoord, dus ik vroeg waarom dan niet. Zij had dat van een gepensioneerde hoefsmid gehoord, en die had gezegd dat paarden op een andere manier kijken. Ze zouden zich bedreigd (of zoiets) kunnen gaan voelen en dan rare dingen doen. *LOL* Nou, dit heb ik echt nog nooooit eerder gehoord Rolleyes , wie wel? Verward
Laatst bijgewerkt door Karin op 18-03-05 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel iets duidelijker gemaakt

Caesar

Re: hier heb ik nog nooit van gehoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 09:37

Ja bij honden en katten mag dit ook niet, of het bij paarden zo is weet ik niet.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 09:53

Het gaat erom dat een roofdier (wij dus ook) zijn ogen aan de voorkant heeft, zodat hij zich kan focussen op de prooi.
Een prooidier (dus paard) heeft zijn ogen aan de zijkanten zodat hij de hele omgeving kan zien voor evt. roofdieren die hem willen bespringen.
Wat een roofdier (dus mens ook) doet als hij een prooi wil aanvallen, is kijken naar de prooi, focussen en toeslaan.

Wij weten het van onszelf niet altijd, maar als wij een paard benaderen, dan focussen we ons ook op "paard" omdat dit onze manier van doen is. Wij denken: "Hee, paard, die gaan we aaien" en kijken ernaar en lopen er rechtstreeks op af.

Alleen weet het paard niet altijd dat wij dat niet doen om hem te bespringen en opeten, maar om hem te vangen/ te aaien etc.
Daarom is het (vooral bij angstige paarden of paarden die jou niet kennen) beter om weg te kijken en niet rechtstreeks te benaderen in plaats van recht aankijken en rechtstreeks op ze aflopen.
Op zo'n moment kan het paard namelijk denken: "help! Roofdier die me gaat aanvallen!"

Het is bij paarden die zich in de wei niet laten vangen ook beter om ze niet rechtstreeks (en ernaar kijkend) te benaderen.
En wat het paard met het ene oog ziet, herkent hij niet altijd met het andere oog, dus kan hij weer opnieuw schrikken.
Omdat zijn ogen dus zo aan de zijkant van het hoofd zitten hebben zij een hele andere blikveld dan wij. Ook kunnen zij niet goed zien wat er onder hun neus of recht achter hun gebeurt, maar ze zien wel vaag 'iets' omdat ze bijna 380 graden kunnen kijken, maar in een straal van ongeveer 1 meter zien ze niet uiterst scherp, in tegenstelling tot ons.
Daarom vindt ook niet elk paard het even leuk om op hun voorhoofd geaaid te worden, want dat zien ze haast niet, wat je dan doet met die hand.

Bij honden en katten is het trouwens beledigend als je ze strak aan blijft kijken. Ietsje anders dus.
Laatst bijgewerkt door Nic op 18-03-05 09:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 09:55

Bij honden weet ik wel dat je die er heel erg mee kan bedreigen of dat ze je juist gaan aanvallen. Honden kijken elkaar namelijk aan, wie het eerste wegdraait met zijn ogen is de zwakste en wordt snel aangevallen. Een kennis van ons gebruikt dit nog al eens als hij een vreemde hond tegen komt...

Of het bij paarden ook zo is weet ik niet, maar dat zou goed kunnen. Zowiezo hebben roofdieren hun ogen ook altijd aan de voorkant, net als wij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 10:09

Nicolletje schreef:
Het gaat erom dat een roofdier (wij dus ook) zijn ogen aan de voorkant heeft, zodat hij zich kan focussen op de prooi.
Een prooidier (dus paard) heeft zijn ogen aan de zijkanten zodat hij de hele omgeving kan zien voor evt. roofdieren die hem willen bespringen.
Wat een roofdier (dus mens ook) doet als hij een prooi wil aanvallen, is kijken naar de prooi, focussen en toeslaan.

Wij weten het van onszelf niet altijd, maar als wij een paard benaderen, dan focussen we ons ook op "paard" omdat dit onze manier van doen is. Wij denken: "Hee, paard, die gaan we aaien" en kijken ernaar en lopen er rechtstreeks op af.

Alleen weet het paard niet altijd dat wij dat
niet
doen om hem te bespringen en opeten, maar om hem te vangen/ te aaien etc.
Daarom is het (vooral bij angstige paarden of paarden die jou niet kennen) beter om weg te kijken en niet rechtstreeks te benaderen in plaats van recht aankijken en rechtstreeks op ze aflopen.
Op zo'n moment kan het paard namelijk denken: "help! Roofdier die me gaat aanvallen!"

Het is bij paarden die zich in de wei niet laten vangen ook beter om ze niet rechtstreeks (en ernaar kijkend) te benaderen.
En wat het paard met het ene oog ziet, herkent hij niet altijd met het andere oog, dus kan hij weer opnieuw schrikken.
Omdat zijn ogen dus zo aan de zijkant van het hoofd zitten hebben zij een hele andere blikveld dan wij. Ook kunnen zij niet goed zien wat er onder hun neus of recht achter hun gebeurt, maar ze zien wel vaag 'iets' omdat ze bijna 380 graden kunnen kijken, maar in een straal van ongeveer 1 meter zien ze niet uiterst scherp, in tegenstelling tot ons.
Daarom vindt ook niet elk paard het even leuk om op hun voorhoofd geaaid te worden, want dat zien ze haast niet, wat je dan doet met die hand.

Bij honden en katten is het trouwens beledigend als je ze strak aan blijft kijken. Ietsje anders dus.

Bij honden is het niet beledigend als je ze strak aankijkt, dan vraag je juist om problemen (bij een vreemde hond dan he). Zodra jij een hond aankijkt zou deze moeten wegkijken omdat jij de baas bent. Laat je hond maar eens zitten en haal hem aan hierbij gaan de oren ook naar achter, dit is ook weer een teken dat jij de baas bent.
Als je een pup gaat uitkiezen en je tilt hem op en deze blijft je aankijken is dit ook een teken van een dominante hond..

Over het paard is hierboven al voldoende gezegd Knipoog

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 10:13

Ik heb geen hond maar een kat en daarbij weet ik dus dat het een belediging is als je die strak aan blijft kijken..
In ieder geval is het met honden en katten een ander verhaal dan bij paarden Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 10:16

Nicolletje schreef:
Ik heb geen hond maar een kat en daarbij weet ik dus dat het een belediging is als je die strak aan blijft kijken..
In ieder geval is het met honden en katten een ander verhaal dan bij paarden Lachen

Ja honden en katten zijn ook roofdieren en een paard een prooidier Knipoog Maar tussen de hond en kat zit het ook heel anders, daarom reageren honden en katten ook vaak heel sterk op elkaar. Dit komt gewoon doordat ze een heel andere lickaamstaal hebben. Een kat zwiept (kwispelt) met de staart als ze iets juist niet leuk vinden en een hond? Ja dat spreekt voor zich..Die kwispelen als ze iets JUIST leuk vinden..Wat een verschillen he Knipoog

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 10:27

Daarom moet je een paard ook van de zijkant naderen in de wei; ze kunnen zich bedreigd voelen als je hun strak aankijkt, ligt ook aan de situatie natuurlijk.Een paard uit de wei halen is anders dan wanneer je ermee staat te knuffelen en dan in de ogen kijkt Knipoog

Ik was een paar weken geleden bij een keuring en daar was een man met zijn paard en die liep maar niet mee, was heel bang. En die man ging steeds voor het paard staan en keek hem recht in zijn ogen aan terwijl hij aan het halstertouw aan het trekken en rukken was, je zag geoon zijn kwaadheid te opzichte van het paard. Dit paard voelde zich alleen nog maar meer bedreigd door de blik en houding van de man!

Met honden is het idd zo dat als zij jouw aan blijven kijken en hun blik niet afwenden ze geen respect voor je hebben. En jou dus niet als meerdere zien.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 13:21

Citaat:
Bij honden weet ik wel dat je die er heel erg mee kan bedreigen of dat ze je juist gaan aanvallen. Honden kijken elkaar namelijk aan, wie het eerste wegdraait met zijn ogen is de zwakste en wordt snel aangevallen. Een kennis van ons gebruikt dit nog al eens als hij een vreemde hond tegen komt...

nu had mn stagebegeleider van mn vorige stage (heel vaag mens overigens die er meer vreemde ideeen op nahield) dat honden die je aankijken intilligent zijn, en contact zoeken, en dat ze dat alleen doen uit vertouwen ofzo, heb t niet helemaal gevolgt vond t sowieso al een vaag verhaal. maar goed ze kon naar mijn mening sowieso niet met dieren omgaan, en liet ze veel te veel over zich heen lopen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 13:27

bij honden is het dan toch een machtsspelletje? ofzo, nouja honden en katten enzo zijn familie van de roof dieren, dus roofdieren zullen dat dus doen, misschien dat een paard zih daarom bedrijgt voelt? ik gok maar wat...

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 13:32

lailapri schreef:
bij honden is het dan toch een machtsspelletje? ofzo, nouja honden en katten enzo zijn familie van de roof dieren, dus roofdieren zullen dat dus doen, misschien dat een paard zih daarom bedrijgt voelt? ik gok maar wat...

Ik heb net de hele uitleg hierboven beschreven Lachen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 13:45

bij katten moet je es gaan knip ogen als je ze aankijkt.
knipogen in kattentaal betekent: ik doe je niks.
met twee ogen knipogen betekent : ik tolereer je hier.

strak aan blijven kijken: wie t eerst wegkijkt heeft verloren!!
is heel leuk, doe ik met mijn katten ook heel vaak.

bij een paard weet ik, als je je breed maakt en ze strak aankijkt kan ( lees kan!) dit ook dominant overkomen.

Mocca

Re: niet recht in de ogen van een paard kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 14:05

Paarden wist ik wel, maar denk er nooit over na. Ik kijk Amo ook altijd recht aan, vind ie niet erg hoor Haha!

Met mijn kat doe ik ook vaak spelletjes. En als de kat me zit aan te kijken, kijk ik strak terug. Als ik dan met mijn ogen knipper, knippert zij terug, áltijd. Let daar maar eens op, dat doen bijna alle katten Lachen

Le0nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 14:08

Het kan opzich geen kwaad in de ogen te kijken, maar als je het met andere bedoelingen doet (als je iets van hem wil) zal hij idd reageren.. BV als je je pony inde wei wilt vange, moet je hem nooit aankijken, dan rent hij geheid weg, omdat hij je dan als jager ziet.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 16:43

Bij een hond of kat kun je jezelf idd als hoger in rang introduceren door het die recht aan te kijken en pas als laatste weg te kijken.

Bij een bekend paard dat ik uit de wei ga halen kijk ik het dier altijd recht aan, het komt dan zelden voor dat ze voor me weglopen.
Ook bij longeren of jolig gedrag wanneer ze te dicht bij je komen kun je met simpelweg een doordringende blik laten weten dat jij de baas bent.