Kuilvoer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

l_a_u_r_a

Kuilvoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 09:27

Ik ben benieuwd wie er allemaal kuilvoer geeft aan hun paard en dan vooral aan fjorden........
Ik hoorde namelijk gisteren dat dat helemaal niet goed schijnt te zijn voor een fjord.

Odeale

Re: Kuilvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 09:32

Dat heb ik dus vorige week ook gehoord. Maar volgens mij ligt het ook wel aan de gevoeligheid van je paard en of het wordt gemengd en of het van de 1e of 2e snede is.

ulisse kan er iig niet tegen. Haar spieren zijn verzuurd door een teveel aan eiwit (en wat er allemaal nog meer in zit). Het is eigenlijk "teveel"voor een paard. ulisse mag geen kuilvoer meer. Jammer voor haar, want ze vond het erg lekker.

TequilaRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 09:52

Wij voeren ook kuil, geen van onze paarden heeft er last van. Je moet alleen niet vergeten dat je paarden geen koeienkuil moet voeren! Dat is absoluut niet goed voor ze. Dat is te nat en te eiwit rijk. Een paard moet je veel drogere kuil voeren. Dat van ons lijkt dan ook soms hooi, maar de geur verraad dat het kuil is.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 09:55

In welke zin niet goed? Fjorden, Haflinger en Shetlanders zijn paarden die erg gevoelig zijn voor hoefbevangenheid, teveel eiwitten. Kuil is dus in zekere zin te eiwitrijk, dus de kans op bevangenheid is dan groter. Ik voer mijn paard ook weleens koeienkuil (hij eet met de koeien mee) en met aangepast krachtvoer gaat dat hartstikke goed. Dat natte eet hij niet hoor, meer de drogere versie. Je moet het ook niet teveel voeren. 1 platte voerschep (geen biksschep) is genoeg per maaltijd. Beetje basisbrok (1kg) per dag is dan voldoende om mijn paard in conditie te houden...en hij is inmiddels 18 en nog steeds top.

brenda21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 10:03

Ik heb ook een fjord, en als mijn fjord kuilvoer zou krijgen, zou hij binnen 2 dagen zijn staart er af schuren van de jeuk door de vele eiwitten die erin zitten. Hij krijgt dus hooi, en dan het liefst overjarig. Hij heeft ooit 1 maand op kuil gestaan, en schuurde heel zijn staart dus kapot daardoor, en laten we dan nog maar niet spreken van hoe dik hij daar van wordt Knipoog

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 10:30

Ik geef volop droge kuil aan mij haflinger ivm met minder stof. Hier is helemaal niets mis mee, ze doet het er erg goed op!!! In principe mag je droge kuil ook gewoon onbeperkt voeren. Mijn haf sport wel 6x in de week en krijgt hiernaast een kilo sportbrok en powerplus mix op een dag.

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 10:35

Mijn paard krijgt ook kuilgras mits het goede kuil is, anders krijgt ze hooi. Ik heb ook een koudbloed die erg gevoelig is voor teveel eiwitten. Op mijn vorige stal kreeg ze hier veel last van maar op de stal waar we nu staan is het goede, droge kuil (bijna hooi) en ik heb hier nog helemaal geen problemen mee gehad. Je zou er eens aan moeten ruiken....kuil wat erg zuur ruikt, geef ik niet....als het bijna als hooi ruikt, geef ik het wel. Koeienkuil zou ik nooit geven. Dat is korter en minder structuur. Check trouwens ook de kuilbaal even na op schimmel!

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 13:01

Ik heb ook Fjorden en ze krijgen bij mij wel kuil, maar deze kuil is van een hele goede kwaliteit en is bijna net zo droog als hooi. Het ruikt alleen een stuk lekkerder. Ik meng het wel met hooi van de derde snede (dus echt hooi waar niets in zit), anders vreten ze zich kogelrond. En vergeet niet dat je het dus met mate moet voeren, dus niet 2x per dag een kruiwagen vol, want dan kun je wachten op problemen.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 13:15

mijn pony krijgt geen kuil,maar de rest van stal wel ... ze zijn er nog niet ziek van geworden ofzo

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 15:48

Veel paarden, ook sobere rassen, doen het best op voordroog kuil. Of kuil (die droge dus) goed is voor een paard is geen onderzoek naar gedaan, dus daar kun je feitelijk geen zinnig woord van zeggen.

In ieder geval is het ook zo dat er paarden zijn die het absoluut niet goed doen op kuil, dus beweringen van "mijn paard doet het er goed op, DUS het is goed paardenvoer" getuigen van gebrek aan kennis en inzicht.

De problemen die ik ken van kuil (en dan heb ik het over goede kwaliteit) zijn inderdaad eiwitbulten, jeuk en andere huidproblemen, maar ook spuitpoep en hyperactief gedrag.

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 16:17

Mijn pony's kregen vroeger altijd kuil op de stalling waar ik sta. Kben er dan bijna een jaar weggeweest en dan zijn ze op hooi overgeschakeld. Voor mijn beestjes geen kuil meer.......
Poker die had bijna altijd platte mest en werd een humeurig paard.
Brubeck werd er té druk van. Dit werd echt wel duidelijk toen ik een een half jaar ergens anders stond en hij hooi kreeg ipv kuil. Mijn pony was duidelijk veel rustiger met rijden en vooral op wedstrijd.

Nu sta ik terug op mijn oude stalling, maar heb wel vermeld dat ik absoluut geen kuil meer wou. Alleen maar hooi en brokken in de periode dat ze op stal staan....