nieuw paard-hoe wennen met de andere paarden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

missnynke

nieuw paard-hoe wennen met de andere paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 09:09

Ik heb een ander paard, Fluego, een kwpnér van 1.65
Ik wil hem laten wennen aan de haflingers, maar zit een beetje te twijfelen hoe dat te doen.
Op stal heeft hij al een beetje met ze kunnen kennismaken, hij klikte wel goed met mn zure merrie, en juist de ruin maakt problemen met hem, vandaag ben ik alleen thuis, morgen heb ik alle hulp
wat kan ik het beste doen?

* ze vandaag binnen laten staan, en morgen met hulp erbij buitenzetten
* vandaag alleen de haflingermerrie en de kwpner samen in de bak laten
*morgen de kwpn'er in de bak doen en de haflingers in het land ernaast (waarbij ik weer banmg ben dat ze naar elkaar uithalen en daarbij in de lint blijven hangen)
* morgen pas de haflingermerrie en de kwpn'er samen in de bak laten.
* Het hele spul meteen bij elkaar laten

Hoe heb jij het gedaan, toen je je nieuwe paardje kreeg?

Caesar

Re: nieuw paard-hoe wennen met de andere paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 09:24

Ik heb mijn nieuwe paard gelijk bij de Haflinger gedaan toendertijd. Zou alleen niet de ruin achterlaten op stal, kan zich achtergesteld voelen en juist vernederd voelen. Misschien idee om paard en merrie in bak en de ruin in de wei? Dan is de ruin wat meer bezig met het gras misschien. Zou ze niet allebei bij je paard doen, misschien is er de kans dat ze 2-1 gaan spelen...

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 09:51

Ik heb mijn paardje gewoon meteen buitengezet met de anderen. IKheb een fries en bij ons op stal staan meerdere friezen. Ik had hem eerst ffies gelongeerd zodat ie een beetje moe was en daarna de anderen erbij gezet. Dat ging prima, eerst een beetje gillen enzo maar daarna ging het heel goed Lachen

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 10:04

ik heb vanochtend eerst de merrie en de nieuwe ruin, fluego, samen gelaten, dat gaat prima!
Daarna ook de ruin erbij, maar die ging nogal in de aanval en heb ik weer binnen gezet.
morgen maar weer even kijken, ws de ruin ernaast in het landje (had ik nu niet gedaan, omdat je door de bak moet om in het landje te komen)

Seventje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 10:35

Als bij mij op stal nieuwe paarden komen en ze moeten infiltreren in de kudde. Dan zetten we het nieuwe paard achter de buitenbak in de paddock daar zit een hek tussen zo kunnen alle paarden eraan wennen dat er een nieuwe is en na een poosje is het zo gewoon dat het nieuwe paard er staat dat deze gewoon op een ochtend mee kan in de kudde naar buiten zonder enige gekheid.

Bella_Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 20:55

Bij elkaar ingooien vechten ze zelf wel uit daar kun jij echt niets aan regelen! Hoe langer je het uitstelt hoe langer de paarden zich over elkaar gaan opfokken hoe grotere vechtpartij je krijgt over wie de baas mag zijn over de kudde. Zelf laten uitvechten komt echt vanzelf goed. Hebben we hier ook gedaan. Er werden flinke klappen uitgedeelt en de vellen hingen er hier en daar bij maar alles is weer goed en iedereen is de beste vrienden met elkaar. Wel erbij blijven om een beetje te kijken of het niet te gek word. EN misschien is het handig om voor deze ene keer peesbeschermers om te doen want asl ze elkaar voor de benen trappen...

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-05 13:21

ik heb gister eerst de merrie erbij gelaten, op stal konden ze het ook redelijk vinden en dat ging buiten ook goed.
met zn drieeen ging nogal hard aan toe, dus henk binnen laten staan, hij heeft zich daar wel vreselijk op lopen fokken, was erg bezweet en had een paar wondjes toen ik thuiskwam(geen idee hoe hij dat gedaan heeft)
vanochtend eerst de ruinen bij elkaar gezet en dat ging ook redelijk, ze waren samen vreselijk aan het gillen,
toen zette ik de merrie er ook bij en toen heeft henk, de hafruin, een paard flinke schoppen gekregen toen hij fluego weg wou jagen.
Na een paar uurtjes, zagen we dat fluego diaree had van alle spanning, en hebben we een draadje door de bak gespannen, het gaat nu goed

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 13:45

Ik heb m''n paard meteen vanuit de trailer in de wei gezet bij de rest toen ze hier aankwam.
Ik laat ze het liefst zo snel mogelijk aan elkaar en mezelf wennen.

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 13:55

Op mijn pensionstal hebben we het als volgt gedaan: eerst Des erin (was de nieuwe), kon ze de boel even inspecteren en een veilig plaatsje uitzoeken. Toen 1 voor 1 de andere paarden erbij. Natuurlijk volgden er wat strubbelingen, maar gelukkig laat Des zich niet op de kop zitten. Ook bij haar waren de friese ruinen erg opdringerig, maar die heeft ze dat vrij snel afgeleerd. Na een half uurtje stonden ze met zijn allen lekker te bikselen van het gras...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 17:30

Met het hele spul in een grote weide. Waar ze elkaar kunnen ontwijken. Dus niet in een bak, dan hebben ze elkaar zo in een hoek gedreven.