voeding bij overgang van stal naar wei?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

miekedar

voeding bij overgang van stal naar wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 08:42

Einde deze maand is het zo ver. Mijn Arabiertje komt naar huis. Tot hier toe stond ze dus in de manege waar ze hooi en musli kreeg, net als alle andere gasten daar.
Nu is mijn vraag. Ze kan natuurijk nog geen hele dagen op de wei. Ik ben bang dat ze haar dan ziek eet. Dus ik bouw: enkele uurtjes per dag wei en rest stal en dan weidegang wat verhogen? Verbeter mij als ik fout ben. Ik heb nog maar sinds begin dit jaar een paardje en ik ben dus een bleu-ke (zo zeggen ze dat in België)
Wat voer ik ondertussen bij en hoeveel? Ze komt dus thuis bij de boer staan die zijn paarden ook een soort musli geeft (weet niet welk merk) maar ik mag zelf de hoeveelheid nemen en geven. Hooi mag ik ook geven zo veel ik wil. Ik wil wel dat mijn paardje rustig blijft en geen ontplofte Arabier wordt want ook mijn dochter rijdt erop.
wie helpt

Bella_Donna

Re: voeding bij overgang van stal naar wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 21:09

Meuli zonder haver voeren dan! als je geen hyperactieve arabier wil. Die beesten zijn echt wel gevoelig voor voer! Als hij de hele dag in de wei loopt word hij als het goed is wel een beetje "lui" maar hoeveel staat er in de wei en hoe jong is het gras? Als er veel jong gras is zal ik met een uurtje per dag beginnen en elke week met een half uurtje opbouwen. In de tijd dat hij dan niet in de wei staat zou ik hem om de zoveel uur een klein beetje hooi voeren. niet in 1 keer dan heeft hij de rest van de dag niets en begint hij als een gek te eten als hij in de wei komt en daar krijgt hij koliek van! EN krachtvoer is eigelijk bijna niet nodig als hij jong is er word niet op gereden en hij groeit niet en hij heeft genoeg aan wat hij aan hooi en gras eet. Maar als hij bereden word ( las wel zoiets maar weet niet hoe vaak en hoe actief) dan zou ik hem iets bijvoeren want ik ga zelf ook niet zonder iets ekstra's op mn pony zitten. Als je na een poosje merkt dat hij dikker word over de breete dus dat zn buik naar buiten uitzet dan moet je het gras/hooi aanpassen en als zn buik naar onderen dikker begint te worden moet je het krachtvoer aanpassen. Maar met alles is het belangrijk dat je het langzaam opbouwt dus geen plotselinge veranderingen daar kan een arabier erg gevoelig voor zijn!!!

Bij ons is het zo dat alle pony's bij elkaar in de wei staan de hele dag 1 ervan word gereden op Z1 niveau die krijgt per dag rond de 2-3 kg voer 1 op L2 niveau maar niet zo heel vaak zit veel arabier in en ik denk dat deze aardig overeen komt met die van jou als hij zo'n beetje 2 x per week word gereden die krijgt per dag een halve kg brokken en 1/4 kg muesli 1 word niets mee gedaan maar is in de wei altijd aan het spelen die krijgt per dag rond de 2 kg krachtvoer en 2 oudjes die krijgen per dag 1/2 kg brokken en 1/4 kg muesli en dat krijgen ze allemaal 's avonds. Op dit moment is de wei wat kaal dus krijgen ze 3 keer per dag hooi 's morgens 6.15 om 12 uur en 's avonds voor ik naar bed ga. EN ze krijgen wortels en broodkapjes. EN knoflook tegen de vliegen. Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 23:14

wel soort voer je neemt en de uitwerking ervan verschilt toch heel erg van dier tot dier.
mijn pony kreeg altijd muesli zonder haver en werd er juist heel erg druk van....
hij krijgt nu structuurmuesli, en dat gaat goed.

als ze straks volledig op gras staat kun je krachtvoer weglaten, alleen een handje vol voor de vitamines is dan echt genoeg.
hooi hoeft ook niet als ze de hele dag in t gras staan, maar dat weet je wel.
verder inderdaad rustig alles opbouwen, en dan moet t goedkomen!

miekedar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-05 08:25

bedankt voor de uitleg. Ons Arabiertje wordt door mij en mijn dochter bereden gewoonlijk op woensdag, donderdag, zaterdag en zondag telkens een uurtje. De rest van de tijd mag ze zalig niksdoen en luieren tussen de vier andere. Ik hoop echt dat ze daar van geniet. Nu staat ze in de manege en daar mogen ze maar soms enkele uurtjes de wei op in de week. Ze wordt daar zo zenuwachtig, ze heeft zelfs door met haar hoef over de stalvloer te wrijven een stuk van haar hoef gedaan.
Momenteel staat de wei zo'n 2 ha., verdeeld in drie stukken vol mooi lekker gras. In de winter staan de paarden op een stuk van ongeveer 1/2 ha. zonder al te veel gras. Daar komt ze om te beginnen bij. Dus ik denk dat ik haar dan 2 x een 750 gram zal moeten geven als ik het goed begrijp en genoeg hooi. Normaal krijgen de paarden 's morgens een goed gevulde hooiruif waar ze zelf naar hartelust kunnen van snoepen. Daar kunnen ze zich toch niet in overeten hoop ik. Dan ik ze elke dag een uurtje op de wei zetten en dan terug op het kale stuk en zo oppbouwen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 08:45

je ziet het vanzelf wel aan haar, wordt ze drukker en dikker dan ga je het krachtvoer weglaten...
blijft ze dan dik en druk, dan staat ze waarschijnlijk toch op teveel gras.
arabieren zijn paarden die op zich weinig voer nodig hebben, ze worden best wel snel dik.

miekedar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-05 09:45

Ja eten kan ze inderdaad als de beste. Als ze nog maar eten ruikt of ziet is het net of ze heeft jaren al niks meer gekregen. Ze staat momenteel niet mager en is de ganse dag bezig met knabbelen op haar stro. Je kan ze dan op krollen zetten maar nu reageert ze haar zenuwen nog af door te eten wat zou ze doen als ik haar dat afpak? Ze zit nu al met een stukje uit haar hoef, kan dat eigenlijk kwaad? het is zo groot als een 20 cent stuk.
Ik denk dat het veel eten iets te maken heeft met hun afkomst. In de woestijn moet je eten als je dat tegenkomt want daar moesten ze het soms met weinig stellen. Misschien wil ze echt een reserve aanleggen tegen barre tijden?