Meuli zonder haver voeren dan! als je geen hyperactieve arabier wil. Die beesten zijn echt wel gevoelig voor voer! Als hij de hele dag in de wei loopt word hij als het goed is wel een beetje "lui" maar hoeveel staat er in de wei en hoe jong is het gras? Als er veel jong gras is zal ik met een uurtje per dag beginnen en elke week met een half uurtje opbouwen. In de tijd dat hij dan niet in de wei staat zou ik hem om de zoveel uur een klein beetje hooi voeren. niet in 1 keer dan heeft hij de rest van de dag niets en begint hij als een gek te eten als hij in de wei komt en daar krijgt hij koliek van! EN krachtvoer is eigelijk bijna niet nodig als hij jong is er word niet op gereden en hij groeit niet en hij heeft genoeg aan wat hij aan hooi en gras eet. Maar als hij bereden word ( las wel zoiets maar weet niet hoe vaak en hoe actief) dan zou ik hem iets bijvoeren want ik ga zelf ook niet zonder iets ekstra's op mn pony zitten. Als je na een poosje merkt dat hij dikker word over de breete dus dat zn buik naar buiten uitzet dan moet je het gras/hooi aanpassen en als zn buik naar onderen dikker begint te worden moet je het krachtvoer aanpassen. Maar met alles is het belangrijk dat je het langzaam opbouwt dus geen plotselinge veranderingen daar kan een arabier erg gevoelig voor zijn!!!
Bij ons is het zo dat alle pony's bij elkaar in de wei staan de hele dag 1 ervan word gereden op Z1 niveau die krijgt per dag rond de 2-3 kg voer 1 op L2 niveau maar niet zo heel vaak zit veel arabier in en ik denk dat deze aardig overeen komt met die van jou als hij zo'n beetje 2 x per week word gereden die krijgt per dag een halve kg brokken en 1/4 kg muesli 1 word niets mee gedaan maar is in de wei altijd aan het spelen die krijgt per dag rond de 2 kg krachtvoer en 2 oudjes die krijgen per dag 1/2 kg brokken en 1/4 kg muesli en dat krijgen ze allemaal 's avonds. Op dit moment is de wei wat kaal dus krijgen ze 3 keer per dag hooi 's morgens 6.15 om 12 uur en 's avonds voor ik naar bed ga. EN ze krijgen wortels en broodkapjes. EN knoflook tegen de vliegen. Ik hoop dat je hier wat aan hebt!