aansingelen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

smurf1988

aansingelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 04:36

hoi,
ik heb ein klein probleempje... als ik mijn NRPS pony probeer aan te singelen gaat ze altijd heel saggie met die oren in de nek en probeert ze te bijten... ik weet dat het van gevoeligheid komt en probeer altijd heel rustig het zadel er op te leggen en de singel heel rustig aan te trekken.... maar tot nu toe geen succes Huilen iemand nog tips om haar dit af te leren??

Janski

Re: aansingelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 08:03

Singelnijd leer je niet zo makkelijk af helaas.
Je kan het wel een beetje corrigeren door je paard te corrigeren met je stem als ze zo boos doet en belonen nadat je het zadel op hebt of wat lekkers te geven maar dan gaan ze vaak bedelen.

Ik zou me er niet al te druk om maken zolang ze niet gevaalijk doet of bijt..

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 08:06

Als jij het zo voorzichtig mogelijk doet en ze probeert je toch te bijten zou ik haar gelijk met je stem corrigeren of even met je elleboog richting haar neus uitzwaaien zodat ze weer voor zich kijkt. Als ze het houdt bij oren in de nek zou ik haar met je stem belonen. Dat ze boos kijkt bij aansingelen maakt niet uit, zolang ze haar tanden maar bij zich houdt vind ik.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 08:15

mijn pony heeft het altijd al gehad, toen ik hem net kocht probeerde hij altijd heel erg naar je te trappen, dat doet hij nu gelukkig niet meer.

zadel erop. pak met je hand de singel en tegelijk duw je met je hand iets tegen de buik, een beetje maar.
terwijl je met je hand tegen de buik duwt leg je de singel voorzichtig tegen de buik aan en maak je hem vast.
zo is het gevoel van die singel( die vaak ook nog koud aanvoelt) iets prettiger voor t paard.
je singelt dan eerst zo vast dat de singel losjes tegen de huid aanligt.
dan ga je zijn kont nog maar eens poetsen met ene borstel en singel je weer een gaatje aan.
dan borstel je nog eens haar buik ofzo en singel je weer vaster aan.
doe alles vrij langzaam, sommige paarden vinden het verschrikkelijk om ineens zo'n strak gevoel om de buik te hebben..

leg zelf maar eens een riem om je buik en trek hem ineens verschrikkelijk strak aan, dat voelt ook niet fijn....

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 10:39

Singelnijd is iets wat je niet gemakkelijk afleert. Wel kun je een hoop goedmaken door het in stappen te doen. Zelf leg ik na het poetsen eerst het zadel erop en doe de singel op het eerste gaatje. Dan ga ik de peeskappen omdoen, daarna nog een gaatje strakker. Vervolgens doe ik het hoofdstel om...en dan weer een gaatje strakker. Dan loop ik naar de bak en voordat ik erop stap, weer een gaatje strakker. Na een rondje lopen singel ik voor de laatste keer aan.
Mijn paard heeft geen singelnijd maar ik kan me voorstellen dat het voor een paard niet fijn is als die singel gelijk op het laatste gaatje wordt getrokken.