jaarling/bijna twenter te sterk

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

astridvh

jaarling/bijna twenter te sterk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 23:26

Ik verzorg een shet die over een maandje 2 jaar oud wordt. Het is een merrie en ze kent op zich best wel veel. Vaststaan, voetjes geven, stil staan tijdens poetsen, deken om, geschoren worden, vreemde voorwerpen aan d'r lijf enz.
Ze is in het najaar heel erg van karakter veranderd. Eind van de zomer ging ik regelmatig met haar wandelen, vond ze heerlijk en ze liep ook gewoon superbraaf mee, het was toen echt een sloompie. Toen kon ik vaak nog gewoon een stuk met haar gaan rennen (nou ja, zij draven, ik rennen en ook alleen op een zachte ondergrond, niet op de weg)
Op een gegeven moment is ze wat hyperactief voor haar doen, gaan doen. Tijdens het wandelen gaan trekken, dribbelen en totaal niet luisteren.

In de omgang is ze op dit moment gewoon nog erg braaf, geeft netjes voetjes, begint het al bijna automatisch te doen zelfs. Staat ook gewoon netjes stil tijdens het poetsen.
Als ik op het terrein met haar wandel doe ze gewoon braaf helemaal niet trekken ofzo, maar zodra ik zeg maar met haar echt buiten kom begint het gedonder. Dan wordt ze helemaal opgefokt.
En het wordt bijna gewoon gevaarlijk om met haar te gaan wandelen! Ze wil alleen maar rennen en daardoor is ze af en toe gewoon niet meer te houden. Het is dus al een keer gebeurd dat ze is losgebroken en toen hard naar huis toe was gegallopeerd. En dat wil ik dus echt niet nog een keer meemaken!
Sindsdien ben ik ook wat minder met haar gaan wandelen

Normaal gesproken staat zij in het gezelschap van 2 andere shets van allebei ongeveer een jaar of 7. Die begint ze nu ook steeds meer uit te dagen en mee te vechten. Ze staat altijd buiten dus d'r energie kan ze altijd wel kwijt en ze gaat ook vaak van d'r eigen al keihard racen. Dus daaraan ligt het niet dat ze zo druk is tijdens het wandelen. Ze is totaal verkeersmak dus daaraan ligt het niet. Ik neem wel eens een vriendje van haar mee maar dan doet ze ook net even druk en is het helemaal een ramp. Stemhulpen, ruk aan het halstertouw en stilstaan helpt ook niet. Terwijl ik dat ook echt constant doe sinds dat ze moeilijk is gaan doen. En nu dan alweer een half jaar geleden liep ze nog wel braaf mee, dus ze weet wel hoe het moet!

Dus iwe kan mij tips geven om dat trekken af te leren. Ik heb gewoon het gevoel dat als ze van het terrein af is en echt buiten is zeg maar mij gewoon niet respecteert en d'r eigen zin gaat. Duwt tegen me aan, trekt heel erg, wil alleen maar rennen enz.
Moet ik dan maar vaker gaan wandelen? Nu gebeurt het zo'n 1 keer per week, vroeger was dat bijna iedere dag een klein blokje en altijd dezelfde route.

machonoekie

Re: jaarling/bijna twenter te sterk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 09:18

Kan het zijn dat je shet dominant is, maar niet tegen de andere op kan?
Het kan dan zijn dat ze dat op jou afreageerd.
Ook wil ik je vragen of er iets is veranderd in haar eetpatroon?

Groetjes Anoek

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 11:11

Ik denk dat je niet duidelijk genoeg bent dat de merrie niet aan je voorbij mag. Een rukje aan het touw is niet voldoende om de shet bij je te houden. Op het moment dat ze gaat dribbelen en aan je voorbij wil, moet je haar terugzetten, en heel streng terugzetten. Neem een zweep mee en hou die voor haar boeg en laat haar een paar pasjes achterwaarts gaan. Als ze dat nog niet beheersd, moet je haar eerst leren achterwaarts te gaan.

Als je met haar gaat oefenen met lopen, moet haar hoofd op jouw schouderhoogte blijven, of zelfs daarachter. Op het moment dat jij stil staat, moet zij ook stil blijven staan. Zeg het woordje "Ho" of " Halt" als jij stil blijft staan, daar moet ze naar luisteren. Doet ze haar niet, zet je haar heel streng achterwaarts.

Ik weet niet of je gaat wandelen met een halster, en hoe je dat halster vastmaakt. Ik weet ook niet wat voor halster je hebt. Er bestaan touwhalsters die wat scherper zijn om het hoofd van het paard, de knopen op dat halster werken op bepaalde gevoelige zenuwpunten van het hoofd in. Je moet alleen wel weten hoe je met een dergelijk halster om moet gaan. Je moet er voor zorgen dat je niet blijft trekken. Als je aan het halster zit en ze reageert moet je de druk meteen laten varen, alsof je je verbrand hebt. En met een touwhalster mag je ze absoluut niet vastzetten of op de wei losgooien

Wat je ook kunt doen is een halstertouw over de neus van het paard doen, zodat het paard druk op zijn neus krijgt als hij gaat trekken. Ook hier meteen druk laten varen als het paard reageert. Het wegvallen van de druk is de beloning voor het paard.

En ik weet niet of er een hoofdstelletje is, maar een tweejarige kun je al met een hoofdstel vertrouwd maken, en eventueel met een hoofdstel gaan wandelen, mochten de hierboven opgenoemde methodes niet de oplossing geven.

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 11:22

Mijn paardje (al 166!) is afgelopen maandag 2 geworden en die is nog steeds te houden als ik een ketting gebruik. Gewoon onder z'n kin door. Als hij echt heel vervelend/drammerig is kun je dan een rukje geven en daar reageren ze echt heel goed op. Is veiliger dan een gewoon touw!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 15:23

Ik heb op het punt gestaan om de ketting op te noemen. Kan behalve onder de kaak ook over de neus. Maar dat vind ik een te strenge maatregel als je het met andere middelen ook op kunt lossen.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 15:54

heel herkenbaar probleem... mijn tinkerhengst kreeg op die leeftijd exact dezelfde kuren. Ik heb dat inderdaad opgelost door wat hardere maatregelen te nemen. Een touw over de neus, een ketting onder de kin door, bitje in, zweepje mee... kies maar...
Alleen moet je ze nu (puberale periode) goed aanpakken, dan heb je er over een tijd geen last meer van en krijgt ze het als het goed is ook niet meer opnieuw in haar bol!

astridvh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 16:18

machonoekie - Nee, er is niks veranderd in haar eetpatroon. En ze is vrij dominant. Anderen waren altijd de baas over haar, alleen nu durft ze de andere 2 ponies wat meer uit te dagen. Ze is gewoon een heel stuk brutaler geworden.

Cassidy - Ik wandel met haar aan een halster, ik heb voor haar zo'n Harry's Horse Halster die op de neus en achter de oren onderlegd is, het halster zit bij haar vrij goed pas met een klein beetje speling, het hangt niet vrij los.
Met touwhalsters ben ik geheel onbekend dus ik denk dat ik de andere methodes eerst uitprobeer.
Het achterwaarts gaan kent ze een beetje dus dat ga ik eerst wel even verder mee trainen en dan een zweepje mee met wandelen.
Er is een hoofdstel voor haar dus als het verder niet lukt probeer ik dat wel.

Bedankt voor de tips allemaal!

dniejs_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 07:31

ik weet het nii maar je heb her nii meer dus maak je geen zorgen ze is wel een beetje eigewijzer geworden maar vooor de rest gaat het wel hoor

dniejs_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 14:40

dat is gaby :S k ga me w8woord ff verandere

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 14:41

Astrid, het ding is 2 jaar oud......... wat verwacht je nou?????

Zet het dier gewoon op het land, met vrindjes......... dan gaat het straks een stuk beter. Niet teveel meer mee doen, en ik zou er zeker geen hoofdstel inhangen

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 15:38

Idd, gewoon nu een jaartje paard laten, die merries brengen haar wel manieren bij, dat moeten wij mensen niet willen doen.

Neem even wat afstand voor je nog meer gaat eisen van je pony.
Het liefst idd in een kudde jonge paarden, is dat niet mogelijk dan gewoon met die andere 2 op de weide laten.

Volgend jaar weet ze echt haar oefeningen nog wel.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 16:53

Bij onze shet heeft het wel geholpen er een 'opvoedmama' bij te zetten..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 17:40

oud topic