Eczeempaarden; wanneer doen jullie de Boett deken weer op?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alet

Eczeempaarden; wanneer doen jullie de Boett deken weer op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 20:26

Sikiley heeft behoorlijk last van eczeem, elke zomer draagt ze hiervoor een Boettdeken.
Nu het weer warmer wordt, wordt het ook weer tijd voor de Boettdeken voor de eczeempaarden. De afgelopen dagen waaide het hier nog lekker hard, waardoor het toch even uitgesteld kon worden. Ik denk dat ik hem opdoe zodra de dagtemperatuur 15 graden of meer is.
Ik vraag me af wanneer jullie paard de deken weer opkrijgt en wat jullie verder ter preventie en behandeling doen.

Jael

Re: Eczeempaarden; wanneer doen jullie de Boett deken weer o

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 10:26

Ik heb er voor een paar maanden een fjord, Ilonka, van een vriendin van mij bij.
Ik heb de Boett deken vanaf vorige week zaterdag op. Ik merk nml dat nu het warmer is ze met de andere paarden wil krabbelen en dat was met de kou niet zo,dat is voor mij ook een richtlijn.Ze staat dus nu apart anders dan trekken ze mekaars manen eruit.
's Winters is er nix aan de hand maar zomers moeten ze apart.

Gaefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 20:26

Hoi Alet,

Het eczeempaard uit onze kudde heeft haar staart alweer open liggen. Dus ik zou de deken wel al op doen nu het zo warm is. Al zal het hier in Brabant misschien al iets heftiger zijn dan bij jullie.

Groetjes Hilde

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 22:22

Aangeraden wordt om de deken op te doen vanaf 15 graden. Ook met nat weer trouwens, want door de drassigheid zijn er dan juist veel vliegjes enzo Knipoog

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-05 22:45

Precies, 15 graden dat dacht ik ook al. Zijn er ook dingen die jullie juist wel of juist niet voeren? Ik heb wel eens gehoord dat appels en wortels niet zo goed zijn?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 23:43

Waarschijnlijk zodra ze begint te jeuken of als ze nog niet begonnnen is met jeuken pas als ze op het land gaat, vooralsnog lijkt het nog goed te gaan. Maar goed ook.. Lachen Want ze staat straks de hele zomer weer ingepakt..

Jennifer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 00:05

Dit is de eerste zomer dat ik met mijn pony meemaak en met de boett deken! Hij reageert er super op, maar doe hem nu al half dagje om ofzo! Had hem laatst een dagje om omdat de zon heel erg scheen en het warm was! Maar nu met die regenachtigere dagen niet echt meer omdat die beestjes dan niet komen...

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 18:56

Ik heb hem nog niet op liggen.
Ik vind 15 graden ook een mooie leidraad zeg maar!

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 19:27

De mijne heeft hem al op om de simpele reden dat ik zelf al door een mug gestoken ben en ik er 1 tegen mijn raam geplet heb. Ik zie al muggen, dus de deken gaat erop. MEt de gewone deken er overheen.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 19:32

De 'gewone' deken (= regendeken zonder voering) heeft ze overigens nog wel op.
Vergat ik te zeggen.
Ze gaat direct van de regendeken over op de Boett.
Nooit dekenloos dus zeg maar.
Best sneu voor haar, maar wel beter!

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 19:53

Ik heb geen verstand van boettdekens, wel weet ik dat de vliegjes actief zijn vanaf 12 graden. Nu dus ook al.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 10:26

Queengekje schreef:
Dit is de eerste zomer dat ik met mijn pony meemaak en met de boett deken! Hij reageert er super op, maar doe hem nu al half dagje om ofzo! Had hem laatst een dagje om omdat de zon heel erg scheen en het warm was! Maar nu met die regenachtigere dagen niet echt meer omdat die beestjes dan niet komen...

Dit klopt niet helemaal.
Het druilerige weer is juist aantrekkelijk voor mugjes, dus ook met wat minder weer moet je de deken ophouden, want anders hebben ze straks alweer zoveel beten gehad dat ze toch meer jeuk krijgen Knipoog

Bij zonsopgang en zonsondergang schijnt het trouwens het ergst te zijn Pling

Niet alle exceem hoeft trouwens door die mugjes veroorzaakt te worden.
Iets wordt al heel snel als zomerexceem aangeduid, maar overgevoeligheid op bepaald voer wordt ook meer en meer als oorzaak gezien.

Veelal een teveel aan eiwit--> wat dus vaak in de zomer tot uiting komt, omdat er dan veel gras is, maar je paard kan (net als een mens) ook gewoon van iets allergisch zijn Ja --> en exceem jeukt over het algemeen zowiezo meer als het warm is Knipoog

Heb dat van wortels ook al gehoord --> daar zit iets in wat ze zeker niet te veel mogen hebben (maar Frusty hoe heet dat stofje ook alweer). Maar dan gaat het meer over een emmer wortels of zo per dag en niet over 1 of 2 wortels Knipoog

Allemaal succes ermee!!
Ik ben blij dat de lente er is, maar voor de excemers wordt het weer een tijd van zorgen en smeren enz enz Ach gut

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 10:47

Ik ben ook blij dat de lente er is, alleen zijn die vervelende mugjes dan weer een nare bijkomstigheid Lips are sealed . Nu begint ze voor haar uier last te krijgen van jeuk en in haar staart, dus ik begin nu nog even met smeren en als het erger wordt, dan gaat de boettdeken erop.
Als straks het veulen er is, hoop ik het met smeren te kunnen verhelpen. Dan heb ik liever de boett af.

Wilma1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 20:59

Hey,

Sinds 2,5 wk geleden hebben wij twee van onze paarden ook een BOETT-DEKEN opgedaan!
Je kunt beter te vroeg dan te laat zijn....te laat hou je er heel de zomer last van!!

Groetjes

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 21:23

Om die reden heb ik hem vandaag ook opgedaan. Afgelopen weekend de hele wei deken-proof gemaakt en vandaag de deken opgedaan. Ze heeft nog totaal niet geschuurd en dat wil ik graag zo houden!

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 21:52