Rubber matten : stro of niet ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SANEX

Rubber matten : stro of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 20:13

Bas staat inmiddels een poosje op een box met rubber matten erin. Lange dikke matten met staalkabels erin ( = loeizwaar, doet niet terzake Haha! )

Nou hoor ik van sommige kanten dat het dan niet nodig is er nog stro bij te doen ( of eventuele andere bodembedekking )
Persoonlijk lijkt het mij niet lekker liggen en blijf ik dus vrolijk opstrooien elke dag. Niet zoveel als gewoonlijk op zn eigen stal, maar nog wel een lekker laagje zodat hij een fijn bed heeft.

De stal loopt iets af, met pisgootje ervoor dus voor de mest en urine is het ideaal, heel makkelijk schoon te houden, vegertje erdoor en klaar!

Maar goed, wat zeggen jullie : wel of geen stro ( andere bodembedekking ) op rubberen matten

Caesar

Re: Rubber matten : stro of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 20:22

SANEX schreef:
Bas staat inmiddels een poosje op een box met rubber matten erin. Lange dikke matten met staalkabels erin ( = loeizwaar, doet niet terzake Haha! )

Nou hoor ik van sommige kanten dat het dan niet nodig is er nog stro bij te doen ( of eventuele andere bodembedekking )
Persoonlijk lijkt het mij niet lekker liggen en blijf ik dus vrolijk opstrooien elke dag. Niet zoveel als gewoonlijk op zn eigen stal, maar nog wel een lekker laagje zodat hij een fijn bed heeft.

De stal loopt iets af, met pisgootje ervoor dus voor de mest en urine is het ideaal, heel makkelijk schoon te houden, vegertje erdoor en klaar!

Maar goed, wat zeggen jullie : wel of geen stro ( andere bodembedekking ) op rubberen matten

Rubber houdt koud tegen van de grond dus in principe is het niet nodig. Onze koeien liggen zelfs op matrassen met zaagsel erover, dus ik ben van mening dat een paard (zeker bij het opstaan en liggen) een zachte ondergrond moet hebben. En stro is lekker om te knabbelen, te rollen of te mesten/urineren... dus mijn paardje ligt op matten en stro Haha!

Carolaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 20:35

Ik zou ook nog een dunne laag sto o.i.d erop doen.
Lijkt me wel zo lekker en hij heeft iets te knabbelen, dat gaat de verveling op stal tenminste een beetje tegen. Knipoog

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 20:59

ik heb er 2 op matten zonder stro staan(vochtdoorlatende matten met gootje eronder) en 1 heeft in t midden wat stro liggen omdat ie niet wil plassen op het rubber(spat tegen zn benen aan Clown )

ze hebben bij mij altijd hooi dus daarvoor hoef ik er geen stro in te leggen, ze kunnen altijd wel ergens op knabbelen, ze gaan ook allemaal gewoon op de matten liggen, vind ze superfijn!

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 21:21

Uit jouw verhaal blijkt niet dat het die vochtdoorlatende matten zijn, maar denk ik eerder aan de gewonere matten. Zelf zou ik er altijd voor kiezen om er stro op te doen, en met de laatste matten zeker. Je kan er wat minder op doen, maar ze hebben het toch nodig om te knabbelen. Ook zijn er paarden die anders niet willen plassen, omdat het spettert...

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 21:25

Zijn het vochtdoorlatende of van die "gewone" rubberen matten?

Vochtdoorlatende kun je zo laten.

De gewone matten zou ik wel wat opleggen, tenzij de bodem schuin afloopt. Je zult nl vanzelf zien dat er veel urine op blijft staan en dat is natuurlijk erg slecht voor de hoeven.

SuzyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 21:26

zover ik uit je verhaal op kan maken, hebben wij in de stallen dezelfde matten liggen.. er ligt gewoon stro bij ons in, bij mij dan vlas Knipoog

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 21:41

Ik heb zelf ook simpele rubbermatten in mijn stal liggen. Maar heb er wel een lekkere laat hennep in liggen. Dennis vermaakt zich wel, die gaat zelfs op het grind liggen als hij vind dat dat nodig is. Maar puur voor mijn eigen idee. Straks als het een bevallings stal word moet er van mij zeker strooisel in.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 21:45

Het zijn idd gewone rubber matten, geen vochtdoorlatende tegelmatten.
De stal loopt zoals ik al noemde wat schuin af, dus urine loopt meteen door naar de pisgoot.

Maar zoals ik lees ben ik dus lekker bezig, ik heb geen dikke bult liggen zoals gewoonlijk, maar een lekker laagje om op te liggen. Bas ligt smorgens altijd in zn stal als mn vriendin komt voeren, dus hij neemt het er wel van.

Ik hou het mooi zo, wil zelf ook op een zacht bedje liggen dus waarom mn pony niet Knipoog

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 22:13

Hermesdeux schreef:
Rubber houdt koud tegen van de grond dus in principe is het niet nodig. ik ben van mening dat een paard (zeker bij het opstaan en liggen) een zachte ondergrond moet hebben. En stro is lekker om te knabbelen, te rollen of te mesten/urineren... dus mijn paardje ligt op matten en stro Haha!

helemaal mee eens!
bij ons liggen in de meeste stallen ook dikke rubbermatten, maar daar overheen ligt een lekkere laag tarwestro. lekker knabbelen, zacht liggen, plassen zonder spetters Haha! en het oog wil ook wat!
(in de zomer zetten we de matten regelmatig op de kant, zodat de bodem eronder goed kan opdrogen)

CSAArabians
Woonplaats: Emlichheim (Duitsland) 300 meter over de grens bij Schoonebeek (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 07:09

Wij hebben in alle boxen de vochtdoorlatende rubbermatten van Granuflex, in principe hoeft daar geen stro meer overheen.
Inderdaad heerlijk makkelijk schoonmaken, elke dag even met een bezem en schep erdoor en klaar!!
Bij ons doen we er wel elke dag na het schoonmaken weer 1 a 2 plakjes stro in, gewoon voor het iddee en als bezigheidstherapie. Haha!
Paarden liggen er graag op en hier word er ook gewoon op geplast. (spettert schijnbaar toch minder dan dat iedereen altijd maar aanneemt! Clown )