[POLL] Fietsen met je paard. Gevaarlijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Is fietsen met je paard gevaarlijk?

Ja, het is gevaarlijk want het paardenbeen kan bijv. in de spaken terechtkomen.
60 (32%)
Nee, het is juist heel gezond en afwisselend.
27 (14%)
Soms, als je een jong paard hebt is het gevaarlijk maar met een ouder paard kan het geen kwaad.
57 (31%)
Anders, namelijk...
38 (20%)

Totaal aantal stemmen: 182

Bacannie

[POLL] Fietsen met je paard. Gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 18:52

Graag zou ik willen weten wat jullie vinden van fietsen met je paard. Doe je het zelf wel eens, zou je het absoluut niet doen of heb je andere ideeën en/of opmerkingen dan hoor ik dat ook graag.

De motivatie achter deze vraag is voortgekomen uit de verschillende meningen hierover. De een vind het onverantwoord en de ander vind het een geniaal idee. Uiteraard bedoel ik hiermee het fietsen naast het paard in stap en/of draf. De reden voor deze keuze zou zijn afwisseling en conditioneel trainen daarbij is het ook goed voor de pezen. Hoe denken jullie hierover? Ik zou het namelijk wel leuk vinden om te gaan fietsen met mijn paard maar is het ook verstandig?

Ik ben benieuwd wat jullie meningen zijn.

Jennifer

Re: [POLL] Fietsen met je paard. Gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 18:55

Ik doe het niet en ben het ook niet van plan. Kan veel te snel iets gebeuren. Straks schrikken ze ergens van of springen zomaar opzij, brr.. nee. Ik zit er liever op Clown

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 18:56

Hangt er helemaal vanaf wat voor paard je hebt, maar ook al is hij *volgens de eigenaar* 10.000% verkeersmak, het blijft een (vlucht)dier. Ik ben er zelf een tegenstander van, niet alleen voor de veiligheid van het paard, maar ook die van de ruiter! STEL een paard schrikt ergens van, gaat op de loop, dan heb je de controle verloren! Kan je doen wat je wil, maar helpt niet! Of een paard schrikt van de zijkant (dus springt ook opzij), dan is de fietser plat.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 18:58

Ik doe dat toch nog regelmatig met de shet Lachen
Ze vind het hartstikke leuk om te doen!
En geniet er helemaal van!
Ik vind dat dat dus wel kan!!!

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 19:00

mijn paard moest maar is trekken,ik laat los,paard rent weg,komt onder de auto enz....

veels te gevaarlijk

Pegasus19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 19:01

Het kan gevaarlijk zijn. Paarden zullen wel goed kunnen volgen en meelopen, maar als ze schrikken en ze gaan vluchten of springen om, kunt ge met uw fiets geen kant op.
Bij een 100% bomproof paard zou het wel te doen zijn, maar anders zou ik (persoonlijk) toch gaan wandelen...

Jennifer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 19:01

DunDijk schreef:

Mijn pony is ook 1.53, met een shet zou ik het ook nog wel durven Bloos

Steff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 19:09

beautylover schreef:
mijn paard moest maar is trekken,ik laat los,paard rent weg,komt onder de auto enz....

veels te gevaarlijk

Vind ik ook

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 19:12

Ik heb voor de eerste keuze gekozen, ik vind het gevaarlijk, maar niet alleen om de reden die jij noemt. Er kan gewoon zoveel gebeuren, je hebt op de fiets veel minder controle over je paard dan wanneer je erop zit of ernaast loopt.

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 19:17

DunDijk schreef:

Ze vinden het ook heel leuk om te doen, maar een shet van 1m. is wat makkelijker om om te trekken dan een paard van 1,70m Haha! Clown
Ik doe het ook wel eens met een shet, die superverkeersmak is en heel netjes naast je loopt, maar toch vind ik dat ook nog steeds riskant!

JE KAN BETER VOORKOMEN DAN GENEZEN EN RISICO'S NEMEN!

Margon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 19:24

DunDijk schreef:

Zoals hierboven staat; een paard is een vluchtdier... het maakt echt niet uit of het nou een shet is of een shire van weet ik veel hoe groot... ze kunnen allebei schrikken en als ze goed schrikken dan springen ze zo "in" je fiets en dan ben je nog verder van huis!

Oftwel: Nee nooit van mn leven zou ik mn paard naast de fiets meenemen! Lachen

Primula

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 19:25

Oh, daar mag ik nog niet aan denken hoor. Stel je voor: jij op de fiets, het paard naast je. Paard schrikt van iets en springt opzij, jij wordt van je fiets getrokken, paard schrikt nog meer en zet het op een lopen, en blijft misschien nog met het touw aan je fiets hangen . No way, vind ik veel te gevaarlijk. Te voet heb je tenminste nog controle; als je paard dan schrikt sta je tenminste met beide benen op de grond en kun je hem beter corrigeren.

angelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 19:36

Ik vind het persoonlijk gevaarlijk, maar dat is dan meer omdat je op je fiets geen houvast hebt als je paard wegschiet. Ik bedoel daarmee dat je fiets verder rolt, als je op je voeten staat, rollen je voeten niet verder, en kan je je schrap zetten(als dat al zou helpen).
Dus nee, ik zou het nooit doen, maar ik ken mensen die het wel doen, en als zij denken dat het gaat, ga ik mij daar niet mee moeien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 19:38

[quote="joeylover
Mijn pony is ook 1.53, met een shet zou ik het ook nog wel durven Bloos[/quote]

Mijn paar dis 1.67 en ik fiets regelmatig met hem hij vind het heerlijk om even buiten uit te rennen zonder iets op zijn rug, ik heb altijd zijn halster om en hij heeft zoiets van ik ga je niet mee slepen ofzo fiets zelf maar en ik heb nog nooit een ongeluk er mee gehad

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 19:43

Ligt aan het paard Haha!
Persoonlijk zou ik het alleen maar doen om bv een medische reden, als een paard "onbelast" werk moet verrichten of zo.

Zo heb ik dat ook eens gedaan met mijn schimmel, die herstellende was van een gebroken griffelbeen.........nou.........NOOIT MEER Boos! kreng was niet meer te stoppen (maar ik laat ook niet los) en uiteindelijk heb ik een gratis peeling gehad over het asfalt....en mijn fiets ook. Een schitterende afdruk van het stuur in mijn buik, schaafwonden, leek bijna op een "road-kill"

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 19:50

Mijn pony (98%arabier) loopt super braaf naast de fiets.

Als ie weer mag draven doe ik dat ook naast de fiets.

Mijn paard is ril en die vertrouw ik minder naast mijn fietsje dus dat doe ik niet.

Om nou te zeggen dat ik gevaarlijk bezig ben met mijn pony...

Ik zie meiden van een jaar of 14 15 die galopperen over het asfalt, verkeer van rechts nooit van gehoord. Hamer
Het is dan geen kwestie van niet kunnen houden maar van stoer doen. Dit vind ik veel gevaarlijker. Maar wie ben ik....

SuzyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 19:51

valt me op dat veel mensen het gevaarlijk vinden, ik snap hier de gedachte ook achter. Desondanks fiets ik best vaak met mn paardje (1,56) en deed dat ook vaak zat met mn pony destijds (1.37).

Ik vind het wel leuk, beetje door het dorp heen karren, ipv mn hond mn paardje uitlaten, en hij loopt altijd zeer parmantig mee Knipoog

Maar zoals gezegd ik snap het als mensen het gevaarlijk vinden, ik zou het dan ook nooit doen als mijn beestje niet zo braaf was.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 20:00

Als je je paard goed onder controle heb vind ik het niet gevaarlijker dan wandelen of erop rijden. Schrikken kan hij altijd en als hij er vandoor gaat gaat hij toch wel (ook een shet). En als je je paardje goed kent en oplet zie je problemen meestal wel aankomen en kan je even afstappen of je paardje wat ruimte geven om te schrikken zonder dat jij meteen naast je fiets ligt.
Met een jong paardje wat nog wel wat opvoeding nodig heeft zou ik het niet doen en lekker gaan wandelen.

Ik zou het trouwens als ik een paardje had waar ik op kon rijden niet veel doen (naast de fiets dan hè). Ik fiets met m'n shet om zijn conditie op pijl te houden, maar als ik erop kon rijden ging ik er toch lekker opzitten hoor. Met de fiets heb je toch minder mogelijkheden, je kan moeilijker van de fietspaden af enzo en dan zie ik er niet veel toegevoegde waarde aan.
Ik ben te groot voor op die van mij dus moet er wel naast (op de fiets om lekker stukken te kunnen draven) maar anders ging ik er toch op.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 20:01

Ik heb het wel eens met Sting gedaan. Het ging dan op de heenweg allemaal erg goed, maar zodra ik richting huis ging fietsen was het bijna niet te doen. Alleen maar meetrekken, en hoeveel verschillende manieren om hem af te remmen ik geprobeerd heb weet ik niet meer, maar het is uiteindelijk allemaal mislukt Boos!. Nou ja, ik zit er toch liever op Lachen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 20:03

Ik doe het zelf niet en heb er ook geen behoefte aan. Ik ga er liever opzitten, als hij dan opzij springt of ervandoor schiet ben ik altijd bij hem. Als ik ernaast fiets is de kans groot dat hij alleen aan de haal gaat.
Het scheelt dan misschien ook dan mijn pony 1.38m is en geen shetje is van een metertje.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 20:04

Wat is gevaarlijk ? Gaan wandelen met een paard is dan ook gevaarlijk en rijden ook, mennen netzo.

Wandelen en paard schrikt, kan net zo goed bovenop je springen.
Mennen en paard schrikt/vliegt ervandoor , kan je met kar en al de sloot in trekken
Rijden en paard schrikt/vliegt ervandoor, kan netzogoed mee omdonderen

Als het raar gaat, gaat het raar en dan maakt het niet meer uit of je erop zit, erachter, ernaast loopt of ernaast fietst.

Paard de benen tussen de spaken ? Dunne pootjes moet een paard dan hebben of grove spaken moet je hebben, fiets ligt eerder om dan dat je paard echt zn benen tussen de spaken steekt zoals een mens dat kan.

Kortom: ik ben er niet op tegen, alles wat je doet met paarden zitten risico's aan en je moet altijd opletten, je gedeist houden en rekening houden met welk paard je begeleidt op wat voor manier dan ook.

Als je bang bent dat er iets gebeuren kan moet je paard in de wei klappen en zelf in huis vanachter de ramen ernaar kijken, kan er niks gebeuren

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 20:06

angelke schreef:
Ik vind het persoonlijk gevaarlijk, maar dat is dan meer omdat je op je fiets geen houvast hebt als je paard wegschiet. Ik bedoel daarmee dat je fiets verder rolt, als je op je voeten staat, rollen je voeten niet verder, en kan je je schrap zetten(als dat al zou helpen).
Dus nee, ik zou het nooit doen, maar ik ken mensen die het wel doen, en als zij denken dat het gaat, ga ik mij daar niet mee moeien.

Helemaal mee eens. Ik vind het ook echt te gevaarlijk. Je paard hoeft maar van een klein dingetje te schrikken en het op een rennen zetten.. Bah ik moet er niet aan denken wat er dan allemaal kan gebeuren.. Ik zou het persoonlijk dus ook nooit doen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 20:09

ik ben er noodgedwongen mee begonnen 2 jaar geleden, want onze weilanden zijn eerg ver van de boerderij, iedereen fietste met z'n paard/pony heen en weer en ik liep steeds, op een goed moment heb ik gewoon de fiets gepakt en het was totaal geen probleem!

Ik heb geen luxe pony, maar een zware en erg lompe koudbloed.

Mijn fiets is wat krom hier en daar, hij wil nog wel eens op de bagagedrager gaan zitten Clown

Ik heb mijn paard zelfs leren galopperen aan de fiets, hij in de berm in de polder en ik ernaast op de fiets, op stemcommando, nu nog onder het zadel!
Ik denk niet alleen dat het gaat, het gaat gewoon en ik vind het persoonlijk prettiger dan lopen met 750 kilo aan de hand.....

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 20:12

angelke schreef:

Als je loopt, laat je het paard los, omdat er niks meer aan te houden valt. Op de fiets kan je net zo goed loslaten.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 20:20

Serendipity1 schreef:
Als je loopt, laat je het paard los, omdat er niks meer aan te houden valt. Op de fiets kan je net zo goed loslaten.

Als ik loop heb je zoiets eerder door, aangezien je makkelijker rechtuit loopt zonder voor je te kijken, dan dat je rechtuit fietst zonder te kijken. Tenminste als ik een 10 seconde naast me kijk lig ik daar....
Als je dus loopt heb je eerder door dat je paard rottigheid wil uithalen en kan je eerder ingrijpen. Waardoor je ingreep kleiner is en de gevolgen een stuk kleiner zijn.