Paard loopt steeds op me voeten, hoe leer je dat af???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anders_Amigo

Paard loopt steeds op me voeten, hoe leer je dat af???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 17:34

Hallo, me hengst loopt steeds om me voeten te lopen, als ik ook met hem aan de hand loop en naar de bak ga stappen kijkt hij gewoon niet uit.
En dan even later staat hij weer met zijn lompe voeten op die van mij.

Maar dan is mijn vraag:

Hoe leer ik hem dit af?

denice

Re: Paard loopt steeds op me voeten, hoe leer je dat af???

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 17:53

ik zou zeggen, geef hem een stomp als hij dat doet, of zorg dat hij oplet, het lijkt mij dat hij dit doet, omdat hij om je heen dribbeld en gewoon niet oplet....
laat hem opletten, en niet om je heen draaien, desnoods ff een stompje tegen zijn kont of flank, en zoiets zeggen van HEE leteens op.
want dat kan wel pijn doen, een paard op je teen!!!
hoop dat je er wat aan hebt, kan me voorstellen dat het lastig is!

F3mke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 17:56

Ik denk dat het op je voeten stappen niet altijd per ongeluk gaat Knipoog

Paarden kunnen verbazend genoeg goed genoeg zien om op je voeten te mikken.

Een dominant paard (in jouw geval een hengst dus), kan op je voeten gaan staan om je nog eventjes te zeggen dat hij wel degelijk enige macht heeft.

Ik denk dat het ook wel eens per ongeluk gaat en dat hij gewoon niet uitkijkt.

Het is moeilijk te beoordelen of hij het expres of per ongeluk doet.
Maar anders zou ik hetzelfde als denice zegt doen.
Ook eens een keer flink doorpakken!

Anders_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 18:30

Hij kijkt altijd heel erg om zich heen als hij op me voeten gaat lopen. Ik duw hem dan steeds opzij maar dat helpt niet echt.. Zou als ik een lang zweepje naast me hou en hij mij op me voeten probeerd te staan dan een tikje tegen zijn kont geef? Of is dat niet zo'n slim id?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 10:06

dit kun je proberen, maar ik denk dat hij dat doet omdat hij gewoon fris is en een hengst.
je kunt ook een hengstenbitje inhangen als je hem gaat leiden, dan heeft hij vast zijn aandacht bij jou.!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 10:19

Om zich heen kijken betekent dat hij niet echt zijn aandacht bij jou heeft en dus dat hij degene is die de omgeving in de gaten moet houden omdat hij blijkbaar niet genoeg op jou vetrouwt.

Ik zorg er zelf altijd voor dat mijn paard (een oudere ruin en een hengstveulen) met loshangend touwtje áchter mij lopen en mij niet voorbij mogen (dan zet ik ze weer terug) maar ik kan me voorstellen dat je dan bang bent dat de hengst je bespringt.
Je zou wel kunnen oefenen in méér afstand van jou houden als jij dat wil.

Misschien zou je je eens kunnen verdiepen in bijv. Parelli of freestyle, die leggen dat wel beter uit wat ik bedoel.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 17:04

volgens mij is het een gebrek aan respect, als hij gewoon door je heenloopt en niet op jou let. hij moet leren dat jij zijn leider bent, en dat hij niet met jou aan de wandel kan gaan. ik zou als ik jou was gewoon een keer een zweepje meenemen, en zodra hij te dichtbij komt, hem een tikje tegen zijn borst aangeven. als hij eenmaal snapt dat hij niet in jouw gebied mag komen, kun je overgaan op gewoon een tikje met je hand geven. als je gewoon een paar keer streng bent zal hij daarna ook op nog kleinere hulpen reageren. als je dan je hand voor zijn borst houdt, heeft hij er al respect voor. niet met grof geweld, maar wel duidelijk zijn. ik verzorg ook een hengst, en daar werkt dat heel goed bij. als hij los in de bak staat, en ik hou mijn arm voor zijn borst, en loop achteruit, loopt hij ook achteruit, en als ik vooruit loop, loopt hij mee, achter mijn arm aan. het is dus niet dat ik hem bang maak, maar dan heeft hij wel door dat hij niet in jouw ruimte mag komen. ik hoop dat het een beetje duidelijk is en dat het lukt. succes!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 17:17

Als het paard je tijdens het lopen op de tenen kan stampen, dan loopt hij te kort bij je. Als jij ervoor zorgt dat hij jouw "eigen ruimte" respecteert, kan hij niet bij je voeten komen. Doe dus alsof je een bubbel om je heen hebt van minstens een halve meter, daar mag hij niet "aan" komen.
Net wat merel90 ook zegt, hij respecteert je niet, zorg ervoor dat hij dat wel gaat doen. Bij paarden geldt ook dat het dominantere paard loopt waar hij wil en het minder dominante paard zorgt dat hij uit de weg is.

PolitieTed

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 18:02

Ik denk inderdaad dat je paard gewoon te weinig respect voor je heeft. Hij mág gewoon niet op je voeten staan, hij moet op jou letten. Volgende keer gelijk flink afstraffen. J mag hem dan best flink op zijn donder geven. Dat is echt niet zielig, want het is alleen maar duidelijk voor je paard. Heel consequent elke keer als hij dat doet dus een flinke knal verkopen, dan leert hij gauw genoeg dat dat niet mag en dat hij op jou moet letten.

Wat daar trouwens ook goed bij helpt is oefenen met lopen; hij moet netjes naast je blijven lopen, dus niet voor of achter je. Dan steeds halthouden, waarbij je zelf je schouders achterover brengt en ho of halt zegt. Reageert hij niet of te langzaam, gelijk een flinke ruk. Dan weer wegstappen, dus je schouders weer naar voren en het commando stap. Is hij te traag of gaat hij achter je lopen, gelijk een knal. Hier heel consequent mee zijn en dan let hij binnen de kortste keren goed op jou! Denk er wel aan; je mag hierin echt wel streng zijn, dit is alleen maar duidelijker voor het paard, maar als hij het daarna goed doet, moet je hem ook heel uitgebreid belonen.

Succes!

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 18:27

Ik heb mijn pony dit soort dingen dus afgeleerd met Freestyle. Met simpele grond oefeningen leer je hem dat jij de baas bent en dat hij op jou moet letten en dus ook moet volgen. Werkt perfect. Mijn pony draaft nu achter me aan, loopt trailer mee in en elk stapje dat ik zet, zet hij ook. Maar goed, het moet mensen wel aanspreken om het op die manier te doen....

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 18:35

Phynix schreef:
Ik heb mijn pony dit soort dingen dus afgeleerd met Freestyle. Met simpele grond oefeningen leer je hem dat jij de baas bent en dat hij op jou moet letten en dus ook moet volgen. Werkt perfect. Mijn pony draaft nu achter me aan, loopt trailer mee in en elk stapje dat ik zet, zet hij ook. Maar goed, het moet mensen wel aanspreken om het op die manier te doen....

Je haalt me de woorden uit de mond!