Lichtrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dianta

Lichtrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 13:12

Hoi,,
als ik onder draf ga lichtrijden vliegen mijn benen naar buiten als ik ga rechtstaan, als ik terug ga zitten gaan ze terug op de normaal positie. Ik schaam me best over deze houding, want het is net dat ik het paard constant zit te schoppen, wat zeker niet waar is en zeker mijn bedoeling niet is! Verdrietig

Heef iemand tips voor me om netter te rijden?

..x..

cIaudia

Re: Lichtrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 14:34

Misschien iets minder hoog uit het zadel komen? Wil zeggen alleen maar een klein beetje met je kont omhoog zodat je niet echt in de beugels gaat staan? Misschien helpt het!

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 14:36

En eens zonder zadel rijden/zonder beugels. Probeer dan eens licht te rijden, dan moet je met je knieén knijpen om omhoog te kopen en zullen je bene automatisch minder zwiepen. Ook je hakken goed laag houden.

Leelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 14:43

Ja, je knieen aanknijpen is een goede tip. Hierdoor hou je vanzelf je onderbenen stiller. Een hulpje om het te leren is om iets naar voren te hellen als je gaat staan. Beetje als de verlichte zit dus. Je knieen aanknijpen en schuin naar voren hellen. Niet zoveel als in de verlichte zit natuurlijk, maar net iets. Je zult zien dat het vanzelf makkelijker gaat en dan kun je ook weer langzaam rechtop gaan zitten. Bovenbeenspieren kweken dus... Haha!

Dianta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 15:16

Leelo schreef:
Bovenbeenspieren kweken dus... Haha!

Daar was ik al bang voor... Tong uitsteken Bedankt voor de tips! Zal het proberen.

renske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 15:58

Laatst zei ik ook tegen mijn instructrice dat me benen altijd zo zwiepte als ik keek maar toen zei ze dat ze voor haar zicht gewoon stil lagen. Dus je beweegt altijd iets met je benen als je mee gaat met je paard en vanaf je paard ziet het er ook altijd erger uit dan het is.

Le0nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 16:01

Kun je wel netjes doorzitten Ja?

Dan kun je namelijk oefenen je beneen stil te houden, en dan steeds kleine stukjes lichtrijden Ja

Dianta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 16:14

Doorzitten gaat al helemaal niet omdat het paardje waar ik op rijd kleine pasjes neemt .. Alleen als hij supersloom gaat. Tong uitsteken

Le0nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 16:17

Hm , sja, goed oefenen dan he, probeer goed ruk op de beugel te zetten, misschien beugels een gaatje korter zodat je goed je hakken naar beneden kan drukkne waardoor de druk naar beneden gaat inplaats van opzij

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 17:17

Zorg dat je niet te ver uit het zadel komt.
Je hoeft niet meters omhoog te gaan, maar een klein stukje.

Verder moet je lichtrijden vanuit je knieen en dus niet vanuit je onderbenen.
Zonder zadel rijden is inderdaad een hele goede oefening, omdat je dan niet vanuit je onderbenen kan gaan staan, maar vanuit je knieen.

Maar ook wat al eerder is gezegt, als je zelf kijkt lijken ze meer te bewegen dan in het echt.
Voor mijn gevoel beweeg ik ook heel erg met het lichtrijden, ik heb meerdere mensen naar mij laten kijken en om hun mening gevraagt.
Maar ze zeiden allemaal dat ik ze juist heel stil had liggen.

tzif

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 19:24

zijn het echt alleen je benen, of ook echt je voeten? want als het je voeten zijn zou je de beugels met een sporenriempje aan de singel vast kunnen maken zodat die bijna niet meer verplaatsen, het is wel een beetje gevaarlijk, maar als je je beugels goed aan de bal van je voet houd is het goed te doen

Snappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 20:16

Je knieen aanknijpen is helemaal geen goede tip!!! , zo ga je juist klemmen waardoor je jezelf gaat spannen en daar reageert je paard weer op door te gaan rennen.
Probeer je knie losjes aan het zadel te houden en je tenen naar binnen te draaien.
Evt. je beugelriem aan je singel vast maken.

Je hebt nu bij de paardendrogist van die speciale riempjes, maar het kan ook met een elastiekje (die breken tenminste als je toch ten val komt)

En over het lichtrijden... lichtrijden is niet meer dan alleen je heupen naar voren te brengen en weer terug

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 22:01

Snappie schreef:
Je knieen aanknijpen is helemaal geen goede tip!!! , zo ga je juist klemmen waardoor je jezelf gaat spannen en daar reageert je paard weer op door te gaan rennen.
Probeer je knie losjes aan het zadel te houden en je tenen naar binnen te draaien.
Evt. je beugelriem aan je singel vast maken.

Je hebt nu bij de paardendrogist van die speciale riempjes, maar het kan ook met een elastiekje (die breken tenminste als je toch ten val komt)

En over het lichtrijden... lichtrijden is niet meer dan alleen je heupen naar voren te brengen en weer terug

Als je alleen maar met je knieen gaat knijpen zal je paard juist stoppen!
Je knie losjes aan je zadel houden, nee dat is lekker slim, als je paard dan een bok geeft lig je er gelijk naast.
En je beugelriemen aan elkaar of aan de singel vastmaken is al helemaal gevaarlijk als het paard raar gaat doen.

Dianta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 12:39

Ik denk dat ik eerst een gaatje korter ga nemen en als het dan niet lukt (na een paar pogingen dan,, gaat volgens mij niet van de eerste keer lukken Tong uitsteken ) ga ik eens zonder zadel rijden of zonder beugels.