havemoud/brinta

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

havemoud/brinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 13:11

kun je je paard havermoud of brinta voeren?

DubbelFun

Re: havemoud/brinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 13:18

Ja het kan, maar of het raadzaam is lijkt mij niet. Er zijn ook mensen die hun paard chips en bier voeren. Dat is daar ook niet voor gemaakt.

Best hou je het maar gewoon op daarvoor ontwikkeld paardenvoer.

Zofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 14:42

Ik geef mn pony 1 keer in het jaar (op zn verjaardag Bloos ) een bakje Brinta-pap met water (dus absoluut geen melk!!). Verder stop ik er dan stukjes manderijn en appel in... Ze vind het heerlijk en likt de hele bak tot in alle hoekjes leeg. Paard van me zus vind het niet zo geweldig lekker. Maar pony zeker wel en heeft dan ook op het laatst de klodders pap overal rond dr neus zitten. Vingers aflikken Maar ik zou het maar niet te vaak doen. Ik geef het echt maar 1 keer per jaar.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 15:23

Dat lijkt op slobber, van zemelen.
Misschien bedoel je dat?
Ik denk dat je dat beter kan doen.

nicole1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 00:26

Sugarmiss schreef:
Ja het kan, maar of het raadzaam is lijkt mij niet. Er zijn ook mensen die hun paard chips en bier voeren. Dat is daar ook niet voor gemaakt.

bier is heel gezond.bier is natuurlijk product gemaakt uit gerste tarwe.wat dacht je wat er in je biks zit?bier is goed voor de onspanning.geef mijn paard af en toe een flesje.ken ook mensen die het aan hun paard geven voor de wedstrijd.brinta komt ook van de tarweplant net als havermout.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 12:00

Brinta is veel te vet door allerlei toevoegingen

Beter kan je zemelen voeren, met wat warm water,brood, stukjes appel/wortel ( overdwars in stukken snijden ! ) etc kun je er een fijne slobber van maken

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 13:14

nicole1985 schreef:
Sugarmiss schreef:

bier is heel gezond.bier is natuurlijk product gemaakt uit gerste tarwe.wat dacht je wat er in je biks zit?bier is goed voor de onspanning.geef mijn paard af en toe een flesje.ken ook mensen die het aan hun paard geven voor de wedstrijd.brinta komt ook van de tarweplant net als havermout.

hoevaak zou je het dan kunnen geven, mss is dat wel s lekker voor die van mij als afwisseling, heb t wel vaker gehoord dat t kan, maar nooit wat een max. hoeveelheid is.

Zusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 13:17

Bier is zeker goed, wordt ook gebruikt als ze slecht door de wintervacht willen komen of voor merries (met veulen)die weinig of moeilijk melk geven!
Het beste is oud bruin!!

Brinta geen idee maar waarom?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 17:09

nicole1985 schreef:

bier is natuurlijk product gemaakt uit gerste tarwe.

brinta komt ook van de tarweplant net als havermout.

Waar heb jij je biologieles gehad?? Frusty
Bier wordt meestal gemaakt uit gerst, soms uit tarwe. Enne "haver"mout komt van de tarweplant??
Nou snap ik volledig waarom het in Nederland misgaat met de (kennis)economie Gestoord

Auke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 20:44

Waratje schreef:
nicole1985 schreef:

bier is natuurlijk product gemaakt uit gerste tarwe.

brinta komt ook van de tarweplant net als havermout.

Waar heb jij je biologieles gehad?? Frusty
Bier wordt meestal gemaakt uit gerst, soms uit tarwe. Enne "haver"mout komt van de tarweplant??
Nou snap ik volledig waarom het in Nederland misgaat met de (kennis)economie Gestoord

gerste tarwe IS gerst
havermout komt ook van een tarweplant ja,
tarwe is een 'totaalnaam' ...

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 21:14

nicole1985 schreef:
Sugarmiss schreef:

Dit geldt alleen voor BRUIN BIER! Dat is idd super voor de spieren en nieren.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 22:08

joehoe , hier een nierpatient , een pils is goed voor de nieren , omdat het lekker vlot doorspoelt Knipoog maar voor een mens is 1 tapje of een half flesje dan dus genoeg

(paard flesje bier voor de wedstrijd ?? en worden ze daar dan actiever of juist minder actief van Clown heb hier nog nooooiiit van gehoord maar ben benieuwd )

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 23:30

dieneke schreef:
gerste tarwe IS gerst
havermout komt ook van een tarweplant ja,
tarwe is een 'totaalnaam' ...

En in welke taal is dat dan???? Laat ik nou toch al jaaaaren werken bij een proefbedrijf van Wageningen Universiteit (Landbouw dus) en deze kul nog nooit hebben gehoord. Zal vast aan mij liggen hoor, tuurlijk Rolleyes
Die kenniseconomie komt zo dus nooit meer ergens.....

SuuZzZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 12:11

En de alcohol in bier dan?? Ik weet dat er niet superveel inzit ofzo, maar is dat dan wel goed voor je paard??

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 14:29

kan me iets voorstellen dat paarden die voor een wedstrijd een flesje bier krijgen wat rustiger zijn (oiv de alcohol Tong uitsteken ).
verder is bier idd best gezond, alleen zitten er erg veel voedingsstoffen in, dus wordt je bij veel gebruik dik. Ik heb wel gehoord dat ze in armere landen (bv in Roemenie, mijn vader is daar geweest via een stichting, en dan brengen ze spullen en kleren enzo naar de armere mensen), waar vrij veel bier wordt gebrouwen (in eigen beheer vaak), de kinderen dagelijks een flesje krijgen. Dit omdat andere levensmiddelen duur en schaars zijn. Er zit echt enorm veel in bier.

Als straks de baby er is, ga ik ook elke avond weer aan een flesje donker bier Vingers aflikken , is erg goed voor de biest, geeft extra voedingsstoffen, en is gewoon errug lekker Vingers aflikken (doe nu al bijna 9 maand zonder drank, heb ik straks dus wel verdiend Haha! ).

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 16:12

uhm het gaat niet over havermout of brinta, maar ik ben wel heel benieuwd hoe het bier dan gegeven word, en hoeveel? over de biks ofzo?

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 14:03

zorro schreef:
uhm het gaat niet over havermout of brinta, maar ik ben wel heel benieuwd hoe het bier dan gegeven word, en hoeveel? over de biks ofzo?

ik ook, en gewoon bier kan dat ook, of moet t echt bruin bier zijn??

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 12:12

even twee late reacties.

Pablo krijgt havermout voor zijn maag (neurootje) op aanraden van de dierenarts. Diezelfde DA heeft ons destijds bruin bier aangeraden voor Raimaer ivm nierproblemen, gewoon over de brok kieperen.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 14:37

Als je je paard bier geeft, dan gef je NATUURLIJK WEL ALCOHOL vrij bier.

Er veeartsen die het ook aanraden paarden bier te geven in gevallen.
Ik heb gehoort dat brinta ook heel goed is voor paarden die last hebben van wormen, omze weer aan te laten komen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 14:41

waarom alcoholvrij? Die 3 dl bier zal hem nou niet echt ladderzat maken.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 14:44

in bier zit toch alcohol. Dat is toch slecht of ligt dat nu weer aan mij

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 14:48

3 dl bier, 6 % alcohol = 18 milliliter alcohol Op een gewicht van zo'n 500 kg zal dat geen groot probleem zijn. Ik heb Raimaer iig nooit zwalkend in de stal gezien.