advies gevraagd; Is hij 2 of 2,5 of bijna 3 jaar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kris_

advies gevraagd; Is hij 2 of 2,5 of bijna 3 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 10:37

Ik ben de koop van een paardje (voor recreatie) aan het overwegen maar ik twijfel omdat de leeftijd nogal onduidelijk is. Man beweert dat de ruin dit jaar 3 wordt.
Maar hij heeft nog geen tanden gewisseld denk ik dus ouder dan 2,5 is hij niet.
Is het mogelijk om de leeftijd van een 2 - 2,5 jarig paard te bepalen aan de hand van zijn tanden?
Als hij 2,5 is, kan dat wel? Dan zou hij in de oktober-november geboren zijn.
Hij is aan zijn poep 1,50 m en aan zijn schoft 1,43m.
Bovendien vind ik de vraagprijs nogal laag (600€). Hij heeft geen papieren en is al aan de derde eigenaar toe...
Ik heb hem gezien en ziet er energiek en gezond uit. De moeder zou een Quarter zijn en dat is zowat de richting dat ik zoek. Hij is ook mooi vierkant. Ik zou hem willen laten nakijken door DA maar wil eigenelijk eerst uitsluiten of hij geen twee jaar is ipv bijna 3.

MilesNF

Re: advies gevraagd; Is hij 2 of 2,5 of bijna 3 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 10:41

Zo'n groot verschil tussen kont en schoft wijst imo ogen op een tweejarige.
Ik ken geen enkele driejarige die zo'n verschil heeft, toch maar even aan DA vragen, maar zoals jij beschrijft klinkt het mij als een tweejarige in de oren, driejarigen zijn al veel meer volgroeid.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 10:45

Als het een Quater moeder is, is dan verschil wel verklaarbaar. Die hebben altijd een grotere kont zeg maar

lupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 10:49

[quote
Hij is aan zijn poep 1,50 m en aan zijn schoft 1,43m.
.[/quote]

je bedoeld waarschijnlijk zijn kroep!
als je het graag wilt weten kan een da het je ongeveer wel vertellen!
maar nooit met zekerheid omdat ergeen papier bij zit!
als het echt het paardje is waar je naar op zoek bent en hij is gezond dan zou ik persoonlijk er iets meer tijd aan geven door hem een jaartje op het land te gooien.
en er dan mee te beginnen maar als je dat geduld niet hebt of of dat je als je een paardje koopt en er gelijk op wildt dan zou ik hem laten staan! en op zoek gaan naar wat anders!
het is maar net hoeveel geduld je hebt. en of je hem kwijt kan voor een jaartje

gesina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 11:17

Laat bij twijfel altiijd een deskundige kijken zou ik zeggen.
Mijn buurmeisje heeft van de zomer ook een haf gekocht als zijnde een ingereden driejarige,maar toen ze werd gechipt kwam haar vermoedelijke echte leeftijd (2 hooguit 2,5) aan het llicht.
Mijn advies was om even te wachten met rijden,maar ja het is mijn paard niet en ze rijden haar toch.

Als het t paardje is wat je zoekt zou ik laten kijken en als ie nog wat te jong is en je wilt m hebben doeen maar wacht even met rijden
Succes

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 11:21

als je echt geintereseert bent zou ik toch het paard laten keuren door een dierenarts, deze kan de leeftijd meestal vrij nouwkeurig vast stellen.
De tanden is nl meestal wat "schat" werk.

succes

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 11:34

600 euro voor een 3 jarige waar niks meegedaan is en waar geen papieren bij zitten , ja vind ik ook veeeel te weinig Boos!

ik heb een 12 jarige zonder papieren wel gechipt paspoort entings bewijs en startkaart loopt b/l 100 % verkeersmak en erg braaf onder zadel en kan ook nog eens leuk springen vragen we incl zadel hoofdstel 1500 voor , dat is dan zeker ook veeeel te weinig? Haha!

je kunt ook blij zijn dat die niet veel vraagt , laat m klinisch keuren en als hij gezond blijkt en je wilt m doen
als hij 2 blijkt kan je m nog een jaar laten staan heb je haast en wil je der direct op doorzoeken

oja 3e adres zegt ook niet veel ik heb hier een veulen van 8 maanden en die is nu ook op zijn 3e adres / eigenaar Knipoog

kris_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 12:43

idd ik zou blij moeten zijn met de prijs. Maar ik vraag me dan af...waarom zo goedkoop? Dat zijn bijna slachtprijzen.
ik denk dus begrepen te hebben dat de meesten denken dat hij eerder bij de 2 hangt dan bij de 3 jaar.
Ik zal nog eens diep moeten nadenken of ik wel een jaar geduld kan opbrengen. Huilen
Langs de andere kant. Als hij een half quarter is dan is dit wel een unieke kans denk ik. Nog een nachtje nadenken en slecht slapen dus.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 12:45

(ik typ even over uit een boekje)

als het veulen geboren wordt heeft het twee snijtanden, die net even door het tandvlees heen steken. de twee middentanden verschijnen na ongeveer 5 weken, de twee hoektanden laten in totaal ongeveer 8 maanden op zich wachten.
van de kiezen zijn de voorste drie er al bij de geboorte of zij verschijnen binnen 14 dagen.
alle tanden zijn melktanden en worden successievelijk vervangen door blijvende tanden. aan die blijvende tanden kan men zien hoe oud een paard is.
(zo ver was je zelf ook vast al wel:) )

de twee centraal geplaatste blijvende binnentanden breken door als het paard 2 en een half jaar oud is. op 3 jarige leeftijd zijn die in begin van slijting.
de snijtanden tussen de centraal geplaatste en de buitenste snijtanden, de middentanden, komen door als het paard 3, 5 jaar oud is en zijn op 4 jarige leeftijd in de rij.
de hoeksnijtanden verschijnen met 4 en een half jaar en zijn volgroeid op 5 jarige leeftijd.

ik hoop dat je er iets mee kan....

maar ik ben het er ook wel mee eens dat je het paard nog wel even een jaar in het land kan zetten, wordt snel genoeg drie als ie dat nog niet is!!!

groetjes loveblacky

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 12:54

gesina schreef:
Mijn advies was om even te wachten met rijden,maar ja het is mijn paard niet en ze rijden haar toch.

Dan bel je de Dierenbescherming toch?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 13:08

kris_ schreef:
idd ik zou blij moeten zijn met de prijs. Maar ik vraag me dan af...waarom zo goedkoop? Dat zijn bijna slachtprijzen.
ik denk dus begrepen te hebben dat de meesten denken dat hij eerder bij de 2 hangt dan bij de 3 jaar.
Ik zal nog eens diep moeten nadenken of ik wel een jaar geduld kan opbrengen. Huilen
Langs de andere kant. Als hij een half quarter is dan is dit wel een unieke kans denk ik. Nog een nachtje nadenken en slecht slapen dus.

Slachtprijzen liggen nog wat lager hoor.
Als de middelste tanden nog niet zijn gewisseld, dan is het paardje dus geen 2,5. Ik vindt het dan heel aannemelijk dat het paardtje dit voorjaar twee wordt, te meer omdat ie behoorlijk overbouwd is.
Mijn gevoel zegt laten staan. Als de verkoper de leeftijd al bij elkaar liegt, waar liegt ie dan nog meer over? Niet zonder reden is de verkoper al de derde eigenaar.

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 13:16

Laat het in ieder geval keuren door de DA en laat hem zeker ook even kijken of er een chip inzit. Ik zou zoiets niet vertrouwen denk ik. De DA kan zoals al gezegd vrij nauwkeurig bepalen hoe oud het diertje is.

Veel succes!

kris_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 13:24

nee gechipt is hij niet. (made in Belgium)
de eigenaar weet de leeftijd niet omdat hij zelf de derde eigenaar is. Toen is haar verteld dat ze 28 maand was en dat is intussen 3 maand geleden. Dus zou hij nu 2 jaar en 7 maand zijn. Zelf zegt ze me dat ze denkt dat hij jonger is, gezien zijn snelle groei en zijn overbouwdheid.

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 13:27

Lieke schreef:
Zo'n groot verschil tussen kont en schoft wijst imo ogen op een tweejarige.
Ik ken geen enkele driejarige die zo'n verschil heeft, toch maar even aan DA vragen, maar zoals jij beschrijft klinkt het mij als een tweejarige in de oren, driejarigen zijn al veel meer volgroeid.

ik wel.. die van mij is bijna 4 en heeft dat nog steeds.. dus ik zou gewoon een proffesioneel iemand ernaar laten kijken Ja

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 14:23

Mijn merrie en een hengst van 4 maanden ouder hebben vorig jaar tegelijk de eerste tanden gewisseld (wij dachten al aan iets vreselijks toen 2 pony's tegelijk hun eten lieten staan! Tong uitsteken ). De hengst was 37 maanden, de merrie was 33 maanden oud. Dus zeg maar op 3-jarige eeftijd hebben beide de eerste tanden gewisseld. En in januari heeft het hengstje wat eind deze maand 3 wordt zijn eerste tanden gewisseld. Kan dus wel. En wat betreft dat overbouwde, ook dat kan op 3-jarige leeftijd. Mijn merrie is in 7 maanden tijd 7 cm gegroeid, in de periode 2,5 tot 3 jaar oud. Daarna is ze nog meer gegroeid, maar niet meer gemeten. Je wilt niet weten wat die van kont en schoft in hoogte heeft verschilt!

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 16:26

roylinde schreef:
De tanden is nl meestal wat "schat" werk.

Aan dat tanden kan je juist heel nauwkeurig zien hoe oud een paard is, zeker op die leeftijd kan je het op een paar maanden nauwkeurig schatten.
De hoge kroep wijst op een jong paard... En tuurlijk willen ze liever een paard als 3 jarige verkopen ipv. 2, want dat levert meer geld op en verkoopt sneller.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 17:09

Oke, ik heb een paard dat inmiddels 8 jaar is en tussen haar kroep en schoft zitten ook enkele centimeters verschil.
Dus dat is niet echt iets voor jonge paarden.

Verder heb ik een pony die net 3 is geworden en ze is nog steeds niet aan het wisselen!
Dus ook dat zegt niks.

En verder de prijs laag??
Ik heb mijn pony vorig jaar gekocht voor € 375,- !!!!
Kerngezond en ze kan nog super lopen ook!!!

Dus ook die prijs zegt niks.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 18:53

Sammie schreef:
gesina schreef:

Dan bel je de Dierenbescherming toch?

De dierenbescherming doet hélémaal niets, in zo'n geval. Zolang het beestje maar genoeg te eten, te drinken en een veilige plek om te staan heeft.

Ik zou gewoon de veearts het paard laten keuren, als je het beestje echt hebben wilt. Dan kan hij gelijk de leeftijd checken.