herfst-winter op rust, Hoe oppakken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Auky

herfst-winter op rust, Hoe oppakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 08:05

Aangezien ik in de hersft en winter niet naar de camping kan komen, staat Eliza, mijn verzorgpony, dan op rust.
Nu heb ik haar afgelopen zomer weer lekker fit gekregen, maar helaas loopt het campingseizoen ook af.

Nu ga ik dus aankomend weekend weer voor het eerst een dagje naar de camping. Hierna zullen vast wel vaker weekendjes en in vakanties weekjes gaan volgen.
Ze zal vast wel weer uit conditie zijn, vandaar mijn vraag hoe ik het beste het rijden weer op kan pakken.

Is het beter om eerst aan de longe te werken of erop stukjes te gaan stappen?
Wat denken jullie, hoe kan ik Eliza het beste weer in conditie krijgen?

elady

Re: herfst-winter op rust, Hoe oppakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 08:18

Ik zou eerste een klein rondje gaan stappen met d'r. Gewoon lekker wandelen. Dan doe je dat elke dag (om de dag) een stukje verder, niet direct 3 kwartier ofzo. Gewoon een kwartiertje.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 09:00

klopt, een kwartiertje alle spieren moeten er weer aan wennen, dus bouw t langzaam op.
veel stappen een beetje draf, later bouw je dat dan weer wat op...

Leelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 12:17

Veel stappen over de verharde weg is ook altijd een goede om de conditie weer op te bouwen. Het ligt er ook een beetje aan hoe lang ze precies heeft stilgestaan? Een van mijn paarden heeft 3 jaar stil gestaan en die is nu een half jaar later nog niet op conditie. Erg slappe spieren nog steeds. Maar als het maar een paar maanden zijn geweest kan het heel erg meevallen hoor. Als je het een beetje goed aanpakt kan ze al binnen 2 maanden weer op conditie zijn, tenminste, als ze daarvoor wel een goede conditie had. Knipoog

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 16:05

ze hoeft heus niet op supertop conditie te zijn voor mij, het is gewoon een pony waarmee ik recreatief rijd en lesgeef, dus denk niet meteen aan een dressuurpony oid Haha!

Ze heeft vanaf eind lente stilgestaan (nouja, wel op het land, maar niet meer gereden oid)

Nu wil ik dus eens in de paar weken weer die kant op om weer wat met haar te gaan doen, zodat we in de zomervakantie weer rustig kunnen beginnen met de lessen.

Dus stukjes onder het zadel stappen wordt meer aangeraden dan stap/draf aan de longe begrijp ik zo?