dressuur = dwang?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

dressuur = dwang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 07:57

Haha!

N.a.v dit topic: viewtopic.php?f=4&t=383353

en dan met name deze quote
Citaat:
voor mij is dressuur (zoals het woord al zegt) dwang.....western is vrijheid.

dacht ik kom, laat er eens wat dressuurruiters meepraten... misschien ontstaat er wat begrip?

Agnes75

Re: dressuur = dwang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 08:44

Als je het met deze stelling eens bent, rijd je als het goed is, geen dressuur, maar ga je idd westernrijden of wat dan ook. Persoonlijk vind ik dressuur geen dwang, maar er zijn geheid dressuurruiters die wel dwang gebruiken omdat er bv. veel op het spel staat (de roem, de eer of gewoon simpel: het geld). Maar er zijn ook ruiters die dressuren in harmonie met hun paard. Het is maar waar je voor kiest.

Persoonlijk vraag ik met rijden altijd aan mijn paard en op een gegeven moment krijg je waar je om vraagt, dat vind ik zelf de mooiste manier van rijden! Ik denk dat als je dwang moet gebruiken, er dan iets niet klopt, dus denk na! Als een paard ergens niet aan toe is, of iets fysiek niet kan, dan zie je wel dat men dwang gaat gebruiken, zonder na te denken over de reden van het protest. Dom!

Maar dat geldt ook voor de westernrijderij, hier wordt ook niet altijd zachtzinnig met een paard omgegaan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 08:46

iedereen die op een paard gaat zitten dwingt het. of je nou western rijd of dressuur. dat maakt niet uit.
da's mijn mening.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 08:54

Als je het zo bekijkt wel. Een paard moet gehoorzamen, dus dwing je hem dat met je hulpen... maar dat is echt vergezocht. Dat western vrijheid zou zijn is dan de grootste onzin! Die paarden moeten ook naar hun ruiter gehoorzamen, op een andere manier! Springen evengoed. Een paard is pas vrij als die in het wild leeft...maar goed... om die discussie aan te gaan... iedereen rijdt paard en iedereen "dwingt" zijn paard... maar omdat het zo gewoon is, valt het niemand op en maakt niemand zich er druk om (de meeste dan).

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 08:56

ik als dressuurruiter mocht laatst eens een kijkje nemen bij het trainen van een western paard van een kennis van mij...

paard wordt getraind door iemand die erg bekend is in de western sport.

Mijn tenen stonden gekruld in mijn schoenen??geen dwang bij western???sorry hoor maar fietskettingen in een paardenmond en daar dan net zolang aan gaan hangen en trekken zodat het paard wel leert "loslaten"......

Ik zeg niet dat ook in de dressuurwereld alles heel netjes gaat,ook daar weet ik nog wel wat dingen van,maar om nu te zeggen dat western altijd lief,en vriendelijk trainen is,nee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 09:04

Ik denk dat wanneer je goed kan dressuren en westernrijden en goed met je paard omgaat dat het niets met dwang te maken heeft. De paardensport bestaat uit SAMENWERKING, als dat er niet is dan vind ik het wel onder dwang vallen en kan je ook niet lekker rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 09:06

Ik denk dat je in alle disipines mensen hebt die hun paard onder dwang rijden

Zelf zie ik paardrijden als samenwerken.
Vanuit ontspanning leer je je paard steeds meer aan.
Dus ook moeilijke oefeningen, omdat je daar naartoe getraind hebt, kan ook dat zonder dwang.

Als je bekijkt dat een paard naar links moet, dat dat dwang is, dan ben je snel uitgepraat.
Dan is zelf poetsen en vragen dat hij daarbij stilstaat al dwang.

Maar mijn ervaring is, als je op een eerlijke manier verzorgt of rijd, het paard het alleen maar leuk vind.
extra aandacht van je baasje, joepie Lachen

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 09:07

Hm, nu zijn het nog twee gescheiden topics... Verward

(ik dacht dat jullie daar dan zouden gaan schrijven.. hier lezen ze t nl niet.. Haha!)

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 09:10

Citaat:
Ik kan het niet laten om in dit topic te reageren, en beloof ook om dat af te leren.
Duidelijk is, ik kan het nu niet laten, wanteuh……………………………………

De enige echten hoofd verschillen.

Hun hebben een zweep, en wij hebben sporen, hun hebben ook dubbele teugels, en wij één oren.
Verder denk ik dat zij thee drinken, als wij het bier pul laten klinken.
Het schoeisel heet bij hun, laarzen, en bij ons boots, verder hebben zij een cap, en wij een hat. Voorts zij er nog wel wat verschillen, die je kan waarnemen, als je kijkt naar de ruiters hun billen. Zet er maar eens wat op een rij, dan weet je meteen, waarom ik western rij.
Ik heb er afgelopen week weer in Duitsland naar mogen kijken, maareuh sorry hoor, stretchbroeken, daar krijg je mij agressief mee.
Van naturen ben ik rustig van aard, maar maak mijn duidelijk ook zorgen om het paard. Sommige moeten zij er zelfs op twee teugels door rijden, omdat zij met zo’n broek, teveel van voor naar achter door het zadel glijden.
Ik kan het wel uit roepen naar die dressuur rijdende jongens en meiden, kom op, uit dat spul, en laat dat paard los uit die krul, trek een spijkerbroek aan, want vroeg of laat, is het toch western wat de klok slaat.

HiiiiiHaaaaa

Nee en dit dan... de verschillen van western en dressuur...geweldig gewoon!! Haha!

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 09:21

kimmie261 schreef:
ik als dressuurruiter mocht laatst eens een kijkje nemen bij het trainen van een western paard van een kennis van mij...

paard wordt getraind door iemand die erg bekend is in de western sport.

Mijn tenen stonden gekruld in mijn schoenen??geen dwang bij western???sorry hoor maar fietskettingen in een paardenmond en daar dan net zolang aan gaan hangen en trekken zodat het paard wel leert "loslaten"......

Ik zeg niet dat ook in de dressuurwereld alles heel netjes gaat,ook daar weet ik nog wel wat dingen van,maar om nu te zeggen dat western altijd lief,en vriendelijk trainen is,nee.

Het inrijden van de meeste westernpaarden gebeurt ook lekker op een vriendelijke manier..

Dwang vind ik een groot woord.. Maar als ik aan dwang denk bij paarden dan denk ik eerder aan western als aan dressuur..

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 09:46

Cer schreef:
Haha!

N.a.v dit topic: viewtopic.php?f=4&t=383353

en dan met name deze quote
Citaat:
voor mij is dressuur (zoals het woord al zegt) dwang.....western is vrijheid.

Haha!
Lekker de knuppel in het hoenderhok gooien, he... Wat denk je dat de reacties zijn? Tok-tok Gestoord

Citaat:
dacht ik kom, laat er eens wat dressuurruiters meepraten... misschien ontstaat er wat begrip?

Onbegrip bedoel je? Schijnheilig

Mijn mening over de quote: voor mij is dressuur (zoals het woord al zegt) dwang.....western is vrijheid. = Deze persoon heeft gewoon het concept (paarden) africhting niet begrepen. Jammer.

Vast niet de mening/quote van Cer zelf, of wel? Tong uitsteken

Leuk topic om de vermeende tegenstellingen weer eens te benadrukken en een goede kans om ergens tegenaan te schoppen. Vermakelijk en soms zelfs verbazingwekkend om de vooroordelen van mensen te lezen. Ik zal de westernkant ook eens lezen. Haha!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 10:12

Als je het met deze stelling eens bent rij je imo geen western, maar slof je in cowboy outfit wat in de rondte.
Engels en Western liggen dichter bij elkaar dan de meeste mensen denken, ook (of JUIST) bij het Western zal een paard sterk moeten verzamelen omdat je anders bijv. nooit een goede jog kan laten zien. Een jog wordt dan een Sjok en dat ziet er niet uit, maar nog belangrijker, je paard kachelt dan zo op de voorhand dat je hem nog wel eens de vernieling in zou kunnen helpen.

Om dit te bereiken zul je ook bij het Western eens aan de teugels moeten zitten of eens moeten drijven. Het ultieme doel is een paard wat op eigen benen loopt en waarbij je minimale hulpen onzichtbaar zijn. Een doel wat ik als dressuurruiter ook voor ogen heb. (alleen wil ik een opgericht paard Knipoog )

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 11:12

Amen.

Die prutsmuts over dressuur en dwang en western vrijheid is zo'n onzin. Uiteindelijk als je het goed bekijkt zijn alle vormen van paardrijden dwang want als ik naar rechts wil gaan we naar rechts. Je paard moet gehoorzamen want anders zou het rijden een levensgevaarlijke bezigheid worden. En in elke discipline heb je mensen die fout bezigzijn, dat heeft niks met de discipline an sich te maken. Al geloof ik wel in veelzijdigheid en vind ik het jammer als ik dressuurruiters alléén maar zie dressuuren. Een bosritje hoort er IMO ook bij.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 15:04

Dressuur dwang? Laat ik het zo zeggen: mijn pony loopt tijdens dressuur altijd vrolijk briesend met de oortjes naar voren. "joepie dit is leuk!"

Western vrijheid? Ik sta op een stal met heel wat westernruiters en reken maar dat die paarden net zo achter hun vodden gezeten worden als de dressuurpaarden. Het is echt geen sloom rondsjokken wat ze doen.

Le0nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 16:09

Ik zie het niet als dwang, ik vraag mijn pony iets te doen. En hij doet het, ik zie het emer als respect voor de baas / gehoorzaamheid. ik bedoel : pony's die helemaal naar de klote zijn, zullen soms niet luistern, en paarden zijn zoveel sterker, je kunt ze bijna niet DWINGEN dressuur te rijden.

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 16:45

Nou, daar ben ik het ook niet helemaal mee eens: je kan helaas een paard tot een hoop dwingen...Maar dat geldt voor de omgang met mens en paard los van de discipline, vind ik.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 18:25

Er is niks mis met dressuur, evenmin met western. Wat er niet spoort zijn de mensen die het uitvoeren.
Een goede dressuurruiter heeft weinig problemen met de basis-western, een goede westernruiter heeft geen problemen met de basisdressuur. Er is namelijk geen verschil in die basistraining. Iedereen die beweert van wel, heeft geen kaas gegeten van paardrijden.
Hoe anders wil iemand mij uitleggen dat je met een pony Z2 dressuur kunt zijn bij de paarden en tegelijk als zelfde combinatie de prijzen wegrijden bij de open NL kampioenschappen reining?