Oud paard wat leren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zamora

Oud paard wat leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-05 22:21

iemand vroeg mij laatst of je een oud paard nog wat kan leren? Ik zei ja, ligt eraan wat maar het zou heel goed kunnen. Vertelde ze mij dat iemand beweerde dat ze haar (een dus wat oudere)pony op commando leert een scheet te laten en te bijten. Ik zei dat er wel paarden zijn die op commando kunnen plassen/poepen enzo. Maar wat ik hier van moet vinden. Maargoed mijn reactie bleef, ik denk dat je een ouder paard zeker nog wat kan leren. Vraagt ze waarom je een paard beter op jonge leeftijd kan beleren.....tsjah wat denken jullie?(penny Tong uitsteken)

Anoniem

Re: Oud paard wat leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 22:26

Oudere paarden weten beter wat ze willen, dus kan t weleens wat lastiger zijn Nagelbijten / Gniffelen

Maar verder valt ze zeker wat te leren! Lisa was ook 10 toen ik haar de spaanse pas naast en onder het zadel, buiging etc leerde. Ook het wijken kende ze nog niet..

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 00:08

Hmm.. misschien ben ik een soort Don Quichot als ik zeg dat ik een arabier van nu net 19 nog een beetje dressuur bij probeer te brengen. Maar ik ben al een heel stuk minder Don Quichot als het me nog lukt ook! We zijn nu iets langer dan een half jaar bezig en ze pakt alles geweldig op... het lijkt wel of ze iets in te halen heeft wat ze de eerste helft van haar leven heeft moeten missen! Haha! Ze is zo intelligent!

Natuurlijk mag ik niet de hoofdprijs verwachten van haar maar netjes in de aanleuning stap, draf en galop, schouderbinnenwaarts, wijken e.d. kan wel hoor. Zolang als mevrouw het nog leuk vindt en het aan kan doen we het!

Trouwens, ik vind een paard van 10 jaar helemaal nog niet oud! Okay, het ene paard van 10 is het andere paard van 10 niet maar toch lijkt 10 mij een hele mooie leeftijd om nog iets te leren hoor!

Kortom: ik denk dat ook een ouder paard nog wel iets kan leren zolang als hij/ zij wil en kan.

Douni

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 02:45

Elk paard wat wil leren, kan leren. En laat paarden nou heel leergierig zijn Haha!

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 08:20

Lady liep altijd voor de kar en met 10 jaar hebben we haar ingereden onder het zadel, ze pakt het erg goed op. Gaat ook echt lekker lopen na 2 jaar. Het duurde gewoon even wat langer en ze was vaak ook dwars, maar 'oudere' paardjes kunnen zeker weten wat leren!!!

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 08:31

En toch hoor ik ook wel andere verhalen:

De wat oudere ijslanders van een goede kennis van mij worden op dit moment beleerd voor de kar. En het schijnt dat ze allebei toch wat moeite hebben om het een en ander op te pikken. Dat verteld de trainer, die toch een aanzienlijk aantal paarden heeft beleerd.

Nou moet ik wel zeggen: beide paarden zijn toen ze 5 jaar waren ingereden maar verder nooit doorgereden. Ze hebben dus wel weinig gedaan. Behalve héle mooie veulentjes gekregen... Knipoog

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 08:32

Nog even aanvullend op mijn vorige berichtje:

Ze kúnnen het wel! Het duurt gewoon wat langer!!

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 08:38

sjee vinden jullie 10 al oud Verward

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 08:41

Neeeee tien is nog niet oud, maar wel vrij laat om een paard in te rijden, vind je niet??

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 09:12

Ook oude(re) paarden kun je nog heel goed nieuwe dingen leren. Mijn pony heeft op zijn 18e leren buigen en op zijn 19e nog de Spaanse pas geleerd.

Of hij het snel leert hangt natuurlijk wel een beetje van het paard af: hoeveel uitdaging heeft hij in zijn leven gehad, heeft hij genoeg mentale uitdaging gehad en is hij een snelle leerling of een langzame?

Maar het belangrijkste zijn de capaciteiten en ervaring van de trainer. Een ervaren trainer brengt een paard sneller iets bij dan iemand zonder ervaring. En natuurlijk heeft de hoeveelheid tijd die aan de training besteed wordt een grote invloed.

De stelling dat je een oud(er) paard niets nieuws meer kan leren is onzinnig en vanuit de evolutiegedachte ook niet handig. Een prooidier dat niet meer leert is snel ten dode opgeschreven. Het is echter wel zo dat jonge dieren meer tegelijk en sneller kunnen leren!

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 09:23

Op mijn vorige stal stond er een 14 jarig paard die voor de kar werd beleerd.. Ging allemaal super.. OK dan!

missrosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 10:29

Volgens mij kun je een ouder paard zeker nog wel wat leren. Zeker qua training en het beter gebruiken van het lijf. Maar of het verstandig is een oud paard echt een hoog niveau bij te willen brengen betwijfel ik. (En met oud bedoel ik een jaar of 18-20, geen 10.)

Wel ben ik van mening dat het lastig is om bepaalde fout aangeleerde gedragingen af te leren. Zowel in de training als op stal.

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 12:37

Maar of het verstandig is een oud paard echt een hoog niveau bij te willen brengen betwijfel ik. (En met oud bedoel ik een jaar of 18-20, geen 10.)

Daar ben ik het wel mee eens. Ik denk dat je het paard in zijn waarde moet laten. Als het paard aan geeft nog iets verder te kunnen dan kun je dat proberen maar er is inderdaad een grens. En dat is ook goed. Respect voor de ouderom! Haha!