Koeien windgaas vraagje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Koeien windgaas vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 21:37

dat gaas dat in koeien stallen word gebruikt, geloof dat het windgaas heet Lachen

Daardoor waait of regent het niet binnen?
En als je er 2 tegenover elkaar doet tocht het dan?
Maar er is toch frisse lucht?
Of klopt dit niet Lachen
Met andere woorden, wie heeft er juiste info voor mij Lachen
En waar kun je het kopen?

Elise

Re: Koeien windgaas vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 21:43

Kijk eens op www.patura.de, zij verkopen het ook voor paarden en je hebt het in verschillende maasdiktes Lachen

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 22:46

Bij ons op stal kunnen de luiken van de stallen afgesloten worden met windgaas. Normaal gesproken waait het niet door het windgaas en regen komt er niet doorheen. Natuurlijk heb je altijd nog extreme wind en regen, de wind waait dan niet zo hard door de stal maar je merkt het nog wel, het is geen tocht maar de wind. Ik heb nog niet meegemaakt dat op stal de regen door de windgazen kwam. De windgazen worden juist met harde wind dicht gedaan om tochten te voorkomen, normaal gesproken zijn de windgazen gewoon omhoog. De stal bestaat uit 2 rijen stallen tegenover elkaar, aan beide kanten zijn luiken naar buiten.
Mijn paard vind het trouwens niks, hij moet zijn hoofd naar buiten kunnen steken als hij moet poepen Clown en hij moet kunnen zien wat er allemaal op het erf gebeurt. Het windgaas is trouwens wel "Omegaproof"...

CarolienS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 23:11

Het heet windbreekgaas volgens mij.
als het goed regent kan de regen er wel doorheen.
En heb breekt de wind, de tocht niet volgens mij.
wij kunnen dan zeil ervoor draaien zodat het niet teveel tocht
Wij hebben het trouwens voor onze geitenstal, vandaar deze ervaring!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 10:04

Dank je wel voor de antwoorden

Weet iemand ook waar je het in Nl kunt kopen?
Bij de boerenbond/welkoop zal het wel niet, of wel?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 10:11

Onze binnenbak is aan 1 kant afgesloten met windbreekgaas, op die manier kun je toch naar buiten kijken en word het niet zo vreselijk benauwd binnen, in de zomer.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 10:12

runningkawa schreef:
Dank je wel voor de antwoorden

Weet iemand ook waar je het in Nl kunt kopen?
Bij de boerenbond/welkoop zal het wel niet, of wel?

Ik kan het even voor je navragen maar ik kan je wel mijn reactie geven.

Onze paarden staan met de koeien in een grote ligboxenstal die de muren voorheen dicht had. Mijn vader heeft vorig jaar (oktober meen ik) de muren aan beide zijden (dus tegenover elkaar) een meter uitgesloopt. Daar heeft hij een constructie laten plaatsen met windbreekgaas (super stevig) die je kunt oprollen of afrollen. Dus als het warm is helemaal open, waait het of regent het kun je desgewenst het doek helemaal dicht doen. Met de vorst was het gewoon lekker fris en het waait gewoon door als je hem open hebt. Mijn paard vind het heerlijk maar staat niet direct in de ventilatiestroom. De koeien staan constant lekker naar buiten te kijken en die zijn zelfs geschoren Haha! . Maar wil je lekkere frisse lucht in je stal is dit zeker een aanrader, zeker omdat je het zelf kan regelen. Je moet alleen wel zorgen dat je de openkanten tegenover elkaar hebt, want wij hebben voor- en achter staldeuren en dan de zijkanten open en dan kan het wel gaan tochten met koude en zware wind...(volgens mij)...maar dit valt super mee hoor...!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 10:14

Ik heb het bij de Welkoop gehaald, 2 mtr breed en lengte op aanvraag.
Afhankelijk van de maasbreedte is het 50% of meer 'windvangend'.
Hou er wel rekening mee dat hoe hoger de windvangcapaciteit des te steviger moet je het vastzetten Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 10:17

Maar hoe meer wind vangend, ook minder fris in de stal?

En dan ga ik straks eens kijken bij de boerenbond, want die verhalen hier klinken goed Ja

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 10:22

Ja dat klopt ook, hoe fijner de mazen hoe minder frisse lucht. Standaard is 50% (die heb ik). Soms doet men ook wel 2 lagen over elkaar als een fijnere soort niet in het assortiment zit. Maar prijstechnisch is dat minder interessant.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 10:24

runningkawa schreef:
Maar hoe meer wind vangend, ook minder fris in de stal?

En dan ga ik straks eens kijken bij de boerenbond, want die verhalen hier klinken goed Ja

Hoe wil je het bevestigen? Mag ik dat even vragen, als systeem dan? Of timmer je het vast...als het ware?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 10:29

Ik heb maar een paar kleine stukjes nodig, dus geen 10 tallen meters aan 1 stuk. Dus zit nogal vrij vlug stevig dacht ik.

En ik wilde dan een houten framepje maken van panlatten en daar het gaas strak op spannen.
En het als een soort van hor op de plaatsen zetten waar ik het wilde hebben. Zodat ik het in de winter weer kan vervangen met een stukje islolatie plaat, wat er nu zit. (beetje moeilijk uit te leggen als je het niet ziet)

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 10:35

runningkawa schreef:
Ik heb maar een paar kleine stukjes nodig, dus geen 10 tallen meters aan 1 stuk. Dus zit nogal vrij vlug stevig dacht ik.

En ik wilde dan een houten framepje maken van panlatten en daar het gaas strak op spannen.
En het als een soort van hor op de plaatsen zetten waar ik het wilde hebben. Zodat ik het in de winter weer kan vervangen met een stukje islolatie plaat, wat er nu zit. (beetje moeilijk uit te leggen als je het niet ziet)

Aha...maar goed, om het uit te leggen: Het gaas zit boven en beneden vast, er zit een ijzeren staaf doorheen. Om de zoveel cm is er een gaatje in het gaas geboord met touwtje naar een katrol bovenin. Deze katrolen staan in verbinding met een draaiarm. Als je dus aan de draaiarm gaat draaien kun je het doek omhoog en omlaag draaien. Bedenk wel dat windbreekgaas weinig doorlaat als het dichtzit...het houd niet voor niets wind en regen tegen, alleen als het open is (of half open) lucht het...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 10:38

Zo professioneel hoeft het bij mij niet Lachen
(ik hoop sowiso dat komende winter er andere stallen klaar zijn)

is het niet te koop zonder ijzer en gaten enz? Lachen

Marshaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 10:39

Waar mijn paard is ingereden ( www.dianasmolders.be ) hebben ze dat.
het waaide buiten heel hard, maar achter het gaas merkte je er niks van. heel mooi spul.
verder heb je dus de voordelen van buiten rijden, je kan er doorheen kijken hoort geluid enzo
maar ook de voordelen van binnen (regen en wind)

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 10:41

runningkawa schreef:
Zo professioneel hoeft het bij mij niet Lachen
(ik hoop sowiso dat komende winter er andere stallen klaar zijn)

is het niet te koop zonder ijzer en gaten enz? Lachen

Jawel, je kunt het net zo doen als je zelf wilt. Als je maar zorgt dat er geen beweging in het gaas zelf kan komen, dat het bijv op een houten balk klappert met wind, dan slijt het. Ik zou ook vooral even kijken naar de dikte van de gaasjes. Je hebt zeg maar de grote graten en de fijne. Ik denk dat je je echt goed moet laten informeren. Bij ons kun je als het dicht is er niet doorheen kijken...maar er zitten toch kleine gaatjes in. Je hebt ook weer gaas met dunner zeil waar je wel doorheen kan kijken. Maar wat wil je dan dat het windbreekgaas doet in jou stal? Als het frisse lucht is, moeten er toch gaatjes zijn om de lucht door te laten Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 10:43

Ik bedoelde met gaten, daar waar jij bedoeld dat het touw er door heen gaat Lachen

dat er gaatjes inzitten voor de lucht, lijkt me wel vrij handig Tong uitsteken

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 13:09

Je moet je primair afvragen of je het als horregaas of als windbreker wilt gebruiken. Windbreekdoek is meen ik niet geschikt als horregaas, daar kunnen de mazen te groot voor zijn.

Je wilt dus eigenlijk een soort van voorzetluiken maken, waar 's zomers wel licht maar minder wind doorkomt en 's winters helemaal dicht is.
Als je het goed strak spant lijkt me dat prima kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 13:19

het is idd niet bedoeld als hor, maar ff als voorbeeldje hoe ik het wil maken.
Maar zoals jij het zegt, bedoel ik het ook.

helaas nu geen auto (grr, staat al voor de 3e keer in de garage binnen 2 weken)
Dan zal ik eens langs de boerenbond gaan en daar wat info inwinnen

Allemaal erg bedant voor de uitleg Ja

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 13:37

Volgens mij hebben ze bij ons het windgaas bij Agradi besteld.
Bij ons zit het met elastieken vast boven en onder, dat blijft goed zitten. Als ze open zijn dan zijn ze opgerold, ze zijn makkelijk dicht te doen, alleen naar beneden trekken en vastmaken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 13:42

@runningkawa: misschien zou je eea nog kunnen kombineren. Dus als je het raamwerk met het gaas hebt, zou je aan de binnenkant van het raamwerk (op die grootte) de 'winterpanelen' kunnen maken. Je zet ze vast met een schuifje oid en je hebt een 2-in-1 systeem Pling