Ooit ongelukken gehad met weidehek?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Ooit ongelukken gehad met weidehek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 20:54

Mijn paardje staat sinds deze dag in een weide die afgesloten is door een weidehek van staal. Horizontale spijlen met een grote ruimte er tussen.
Wanneer ze eruit wil, gaat ze tegen dit hek aan schrapen. Ik heb hiervoor enkel ervaring gehad met stroomdraad. Ik ben nu erg bang datt haar dunne beentjes klem komen te zitten tussen de spijlen. Ben ik overvoorzichtig?

Jemawi

Re: Ooit ongelukken gehad met weidehek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 21:25

Ik ken het. Een stukje land waar mijn paard ooit 'ns heeft gestaan, werd ook met zo'n hek afgesloten.
Nooit over nagedacht, todat ze mooi een keer vastzat. Gelukkig bleef ze rustig en zijn er geen gekke dingen gebeurd.

Ik heb er daarna een schriklintje voor gespannen, hielp prima.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 21:46

JA!
En niet zo'n beetje ook...
Mijn schoonvader (boer, dus vrji makkelijk Knipoog ) zette Wisper een keer vast aan het hek...
Er kwam een trekker aan en die minderde vaart, m'n schoonvader zei: je kan er wel langs hoor!
Nou, je raad het al, knol vliegt in 1 sprong over het hek heen!!!

M'n schoonvader dacht, oef dat is best af gekomen en wil naar de stal toe lopen....toen zag ie dat Wisper toch een beetje mankte en er kwam bloed tevoorschijn!
Bleek dat (hou je vast) er een enorm gat van de boeg tot de plaats van de singel zat, een scheur dus eigenlijk.... Bloos!
Wisper kon nog wel lopen en is naar de stal gekomen.
Daar is m'n schoonvader snel mij van m'n werk gaan halen en heeft meteen de DA gebeld!

Toen de DA ariveerde zei: Dat kan ik niet meer hechten! Boos! , en die kan nooit meer de sport in.
Mijn schoonvader zei: Wat er ook gebeurd dat knol moet worden opgelapt!
Het gat was zo diep dat je je hele vuist in kon doen... Ziek
Maar het is toen gehecht en na drie dagen flink kreupel en heel erg stijf, begon ze weer beter te worden!

Gelukkig is dus alles best afgekomen, op een litteken na.
Dus ik zeg altijd tegen iedereen: ZET NOOIT JE PAARD VAST AAN EEN HEK!

Ik begrijp dat je dit niet helemaal bedoelde, maar ik dacht misschien is het goed om dit verhaal hier te plaatsen, als waarschuwing! Bloos

linda_lekuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 22:13

Om te voorkomen dat ze met het been tussen de stalen spijlen komen, kun je het beste (fijn mazig en sterk) gaas aan het hek spannen!
Van dat groene rechthoekige gaas goed vastzetten aan het hek, waardoor de ruimtes tussen de spijlen 'opgevuld' zijn! Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 09:05

wij deden altijd twee paaltjes met daartussen een draadje ervoor, zo kunnen ze net niet bij t hek komen.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 09:25

Een paard van mijn instructrice is wel eens klem komen te zitten tussen de spijlen van een weidehek. Hij is hierdoor een flinke tijd uit de running geweest.

vannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 13:17

linda_lekuri schreef:
Om te voorkomen dat ze met het been tussen de stalen spijlen komen, kun je het beste (fijn mazig en sterk) gaas aan het hek spannen!
Van dat groene rechthoekige gaas goed vastzetten aan het hek, waardoor de ruimtes tussen de spijlen 'opgevuld' zijn! Knipoog

ik perzoonlijk hou niet van gaas bij ons heeft er wel eens een paard met zijn ijzer vast gezeten in het gaas dat is ook echt geen pretje.

een echte veilige omheining die bestaat er denk ik niet

- sloot kunnen ze invallen
- schrik draat/lind kunnen ze ook aan blijven haken of er doorheen rennen als het van dat dunne
draat is (krijg je ook erge lelijke snijwonden van)
- ijzerenhek is ook al bekent
- prikkeldraat vind ik helemaal gevaarlijk

wij hebben 3 rijen dik schrikdraat gespanen als omheining en hier en daar een groot ijzeren hek met min. 60 cm tussen ruimte tussen de horizontale spijlen

er kan altijd wel wat geburen dus ik denk dat je je niet al te druk moet maken
over het algemeen gaat het gewoon goed

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 13:22

Wij hebben meerdere afrasteringen gehad en mijn vorige paard is door het hek gegaan met zijn been, de boer waar hij stond heeft er toen schapengaas voor gedaan, ook geen sucses, zijn voorijzer hing s'middags in dat gaas.
We zijn toen overgestapt op breed stroomband en dat hielp, ik vond het ook minder eng, ze lopen het niet zo heel snel stuk en als ze er al doorheen gaan dan is de schade niet zo heel groot, let wel: ik heb het over Breed lint dus niet dat touw.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 13:31

Wij hebben het ook zo, hek is denk 1.20 hoog en om de 20 cm zit er een horizontale buis. We hebben nog nooit gehad dat er een pony tussen zat.
Alleen dat er 1tje overheen probeerde te springen, maar die bleef op zijn buik hangen. Voorpootjes aan de eene kant, achterpootjes aan de andere kant.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 13:41

Die weidehekken staan bekend om het feit dat er heel akelige ongelukken mee kunnen gebeuren.
Tuurlijk kan er met elke afrastering wat gebeuren, maar bijv. hout is veel minder gevaarlijk omdat dit kan breken en bijv. lint zal knappen.
Ik zou niet graag mijn paard achter zo'n hek zetten, ik ken verschillende ongelukken wat ik uit 1e hand heb gehoord en daar wordt ik iedere keer weer naar van.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 14:27

Hier helaas ook een vrij heftig ongeluk met hek gebeurd.

Paard stond voor 1 keertje aan het hek vast. Hij schrok van een enorme windvlaag en rukte zich los, hek achter zich, in volle galop.

Einde van het pad kon hij of door het prikkeldraad heen of omkeren.

Hij keerde om en stond in het hek Boos!

Ik heb doodsangsten uitgestaan , want zijn voet kreeg ik niet los.
Heeft zichzelf los weten te wrikken gelukkig.

Behoorlijk lang uit de running geweest daardoor.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 14:33

Volgens mij heeft 3/4 van de weides zo'n hek... Bij ons is er nog nooit iets mee gebeurd gelukkig! (6 paarden, 4 hekken bij 4 weilanden).
Wij hebben ook een houten hek, maar ik heb liever een 'gewoon' weidehek, ik vind de houten linker.

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 17:22

Mijn vorige pony, heeft toen hij nog jong was, een keertje met zijn hoofd vast in zo'n hek gezeten. Gelukkig bleef hij heel rustig en hebben ze het hek van hem af gekregen!!
Echt veilig.. mm ik weet het niet, maar draadjes zijn ook niet altijd even veilig.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 17:33

Wij hebben er nog nooit problemen mee gehad, Patos is er alleen een keer half overheen gesprongen, maar dat had een heel andere reden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 20:59

Bedankt voor alle antwoorden. Een stroomdraadje spannen zou kunnen helpen, ik zal morgen eens gaan kijken of ze nog steeds zo gefascineerd is door het hek.

BJuwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 08:57

Vroeger hadden we gaas met daarop prikkeldraad. Mijn paardje kwam vast te zitten in het gaas en door het prikkeldraad waren er een paar mooie wonden.

Nu hebben we sterker gaas met daarvoor twee stroomdraadjes en hebben nooit meer problemen gehad. Het onderste stroomdraadje zit er 20 cm vanf en de bovenste maar 5cm.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 10:01

Coby schreef:
Bedankt voor alle antwoorden. Een stroomdraadje spannen zou kunnen helpen, ik zal morgen eens gaan kijken of ze nog steeds zo gefascineerd is door het hek.

Wij hebben bovenop een draadje, tussen de buizen een draadje (halverwege ongeveer) en onderaan een draadje.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 12:05

Als het alleen maar een hek als ingang is, en de rest gewone omheining in de vorm van draad o.i.d, kun je er heel makkelijk een 'sluis' voor maken.

Een vierkantje met schrikdraad. Als je je paard haalt doe je 'm eerst de sluis in, hek open en saampjes eruit. Erin netzo.

Als ze in de weide staat kan ze door de sluis dier ervoor staat niet bij het hek komen, en kunnen er dus ook geen ongelukken gebeuren met het hek.

Bella_Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 20:49

Zo'n hek die jij bedoel die hebben wij al jaren! Denk wel zeker 15 jaar. Nnooit wat fout gegaan ook niet met schrapende benen wel eens ban voor geweest maar er zitten maar kleinen tussenruimtes in van ik denk 20 cm tussen elke horizontale spijl.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 21:54

Een sluis maken is helaas niet mogelijk. Dit omdat het een smalle, lange reep land is. Dan zou het land op die plaats nog smaller worden.

hesterv

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 08:43

Van die stalen hekken gingen bij ons op de boerderij altijd wel goed meende ik, wel af en toe eens eentje (die van mij dus) die er dan overheen sprong v.a. beton en met een voet bleef haken (hij wil altijd ander gras dan de rest Clown ). Verder nooit echt problemen mee gehad, van die hekken.

Wel een keer met een gewoon houten hek, zou mn pony in het land zitten (hek is nog niet helemaal open) hij schiet er door heen, trekt mij mee en ik bleef blijkbaar met mn bovenarm haken aan zo'n vervelend ijzeren haakje Verdrietig En toen had ik n gat in mn arm, beetje jammer.

Maar ik neem aan dat elk hek ervoor gebouwd is en ook veilig genoeg is ed. Paardenvoeten komen toch niet zo heel snel ergens tussen dacht ik.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 10:33

Zet inderdaad je paard nooit vast aan een hek.
De vader van een kennis van ons is op deze manier verongelukt.

Hij had zijn paard aan het hek vastgebonden en liep zelf aan de andere kant van het hek. Zijn paard schrok van iets en begon te steigeren en tilde hierdoor het hek omhoog. Hij ging naar zijn paard toe om haar los te maken.

Op dat moment kwam paard met been vast in de poort en viel met (losse) poort en al bovenop hem. Hij heeft nog een paar uur geleefd en is in het ziekenhuis overleden.

Na dit verhaal (en ook na het zien van dit hek) ben ik er echt van overtuigd dat je nooit een paard aan een hek moet zetten.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 13:56

Jeetje, wat een ongelukken allemaal.
Ik heb wel gehad dat mijn oude verzorgpony in een weilandje stond met nog 1 ruin en met 2 merries met veulens, terwijl ik het hek open deed om haar eruit te halen, wouden die 2 veulens er ook uit stormen, mijn verzorgpony was er toen al half door.. Ik heb haar toen los moeten laten en voor die veulens moeten springen. In de hoop dat ik mijn verzorgpony eerder terug zou krijgen dan die veulens.
Ik heb toen een half uur achter haar aan moeten rennen. Opeens waren veeroosters niet meer eng, en liep ze daar "gewoon" overheen... Dikke stress dus. Uiteindelijk heeft niemand er wat aan overgehouden, behalve ikzelf, een halve hartverzakking..
Ik zou zeggen als je een draadje ervoor spant, doe dat dan zo ver dat je je pony er nog tussen kunt houden!

En verder kun je eigenlijk overal ongelukken mee krijgen. Zoals het spreekwoord luidt: Een ongeluk zit in een klein hoekje.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 14:36

De weilanden waar mijn paarden op stonden en staan worden allemaal afgesloten met zo'n hek en zijn rondom voorzien van schriklint. Mijn ervaring is dat er net zoveel ongelukken gebeuren met het schriklint als met die hekken.

Bij de ongelukken met de hekken zijn de paarden die erin vastgezeten hebben tot nu toe met de schrik vrij gekomen of konden na een behandeling van DA uit de buurt weer vrolijk verder huppelen. Door het lint zijn er twee in een kliniek terecht gekomen omdat het lint de boel aardig kapot gesneden had voordat het kapot ging. Bij mijn oude stal hadden ze twee soorten hekken een soort met onderin kleine tussenruimten en boven in twee grote ruimtes (schapenhekken) en hekken bestaande uit maar drie horizontale spijlen met hele grote tussenruimte. De laatste vond ik persoonlijk het prettigst, ze staan er zo in met hun been maar zijn er net snel zo weer uit.