hoeveel vingers tussen schoft en zadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

hoeveel vingers tussen schoft en zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-05 18:32

hoi hoeveel vingers moeten er nu tussen de schoft en het zadel kunnen zeg maar? ik kan er met mijn platte hand bijna helemaal in en rechtopstaande vingers zeg maar ongeveer 1,5, 2 vingers tussen. maar een meisje wat ik ken zegt dat ook een rechtopstaande hand er tussen moet kunnen...
ik ben van mening dat dat niet uitmaakt zolang de schoft het zadel maar niet raakt en r genoeg ruimte tussen zit, en ik heb net n nieuw zadel en daar kunnen dus plat mn hand in en rechtop 1 a 2 vingers, dit is tog gewoon goed of zit ik er naast en ohja het verschilt natuurlijk ook per dekje!
groetjes
Laatst bijgewerkt door Karin op 16-03-05 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt

Quidou

Re: hoeveel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 20:06

als je dit op een goeie manier wil bekijken zou ik zowiesow het dekje er even onder uithalen... Pling
volgens mij is het in de breedte 3/4 vingers...
hoogte weet ik niet echt als het de schoft iig maar niet raakt...

Countrygurl

Re: hoeveel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 21:19

Bij ons is een tijdje geleden de zadelmaker geweest en er moesten 3 vingers tussen het zadel en de schoft kunnen...

__Nathalie__

Re: hoeveel vingers tussen schoft en zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 23:35

ook al zit er genoeg ruimte tussen kan nog je zadel niet goed liggen, mijn paard had erg veel ruimte over maar het was bij de kussens voor aan te smal zou het gewoon door de zadelmaker na laten kijken

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 00:03

je hebt daarvoor 1 vinger en 1 hand nodig.
De hand om de telefoon vast te houden en de vinger om het nummer in te toetsen van een zadelmaker/zadelpasser.
En die kan je precies vertellen of je zadel past of niet. Haha!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 09:03

hahah dat is een goeie!
ik heb altijd geleerd dat je minimaal drie vingers naast elkaar rechtop tussen schoft en zadel moet kunnen hebben.

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 09:19

3 a 4 vingers heb ik ook altijd geleerd.
Dit omdat het zadel nog inzakt, en als er dan maar 2 vingers ofzo tussen kunnen dan kan je drukkingen krijgen.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 09:25

Was het maar zo simpel he, dat een zadel past als er een X aantal vingers tussen kunnen en je verder nergens naar hoeft te kijken....

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 09:41

mijn zadelmaker die zei dat er minimaal 4 vingers tusse moesten als je er niet op zat, zit je er op nog ff kijken hoeveel vingers er tussen passen(zadel zakt in als je erop zit) maar dit is slecht 1 klein deel van het kijken of het zadel wel past!
zadelmaker kijkt veel verder dan alleen maar naar hoeveel vingers er tussen passen

ik zou sowieso een zadelmaker laten komen, want je kan een hele hoop ellende krijgen als je zadel niet goed past

ook met een wel goed passend zadel kan het trouwens nog fout gaan, ken iemand met een op maat gemaakt zadel die met een anky pad+bont onderlegger ging rijden, tsja das wel errug dik zo onder t zadel zo'n pad+onderlegger, waardoor er dus toch een drukking is ontstaan!