goede castreur/va gezocht omg. Rotterdam

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pokoloco

goede castreur/va gezocht omg. Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-05 14:22

Wie heeft zijn paard in de buurt van Rotterdam laten castreren, op de wei (dus niet in de klinkiek)? Door wie?
Hoe is het bevallen, kreeg je de juiste informatie. Hoe ging de verdoving? Hoe snel was je paard weer op de been?

Kortom wie heeft er iets meer informatie voor mij?

PartoutZ

Re: goede castreur/va gezocht omg. Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 14:30

Ik heb een paar weken stage gelopen bij Frysk-Andaluz en ik heb het toen 2x mogen zien.. Daar werd het gedaan door een castreur en het lijkt mij fijner dan door een VA, omdat het paard bij een VA geheel onder narcose gaat en plat op de grond moet liggen..
De castreur legde alles uit en ik vond het heel netjes gaan..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 14:42

Ha, nou, dat heb ik een paar keer meegemaakt in die omgeving, mij niet meer gezien. Wij hebben de Fjord toen naar Utrecht gedaan, na alle gezeik wat de anderen hebben gehad. Die casteur was niet duur, nee, nee, de dierenarts daarna des te meer...........

pokoloco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-05 15:20

Bij mijn eigen VA kan ik kiezen tussen liggend of staand, op de wei of in de kliniek maar ik zou graag willen weten of deze arts goede referenties heeft of dat er misschien een castreur is in de omgeving van Rotterdam met goede referenties.

ReignStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 17:52

Persoonlijk zou ik nooit voor een castreur kiezen...
Als je even zoekt kan je nog een aantal topics hierover vinden, met name slechte ervaringen hiermee.

Dus aan een castreur kan ik je niet helpen. Wel ben ik benieuwd wie je veearts is, daar kan ik je misschien wel wat over vertellen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 20:49

pokoloco schreef:
Bij mijn eigen VA kan ik kiezen tussen liggend of staand, op de wei of in de kliniek maar ik zou graag willen weten of deze arts goede referenties heeft of dat er misschien een castreur is in de omgeving van Rotterdam met goede referenties.

Nou ga ik iets heel bots zeggen: Als je je het niet kunt permiteren om een kliniek-castratie te doen, waarom koop je dan een hengst?
Niemand kijkt ervan op dat de smid 75 euro vraagt, elke 8 weken weer. Niemand vind het een probleem om 100-300 euro per maand uit te geven aan het onderhoud van een paard. Als ie eens in het weekend ziek wordt vallen we ook niet flauw van een rekening van 100 euro.
Kortom, tel een uit wat je paard je per jaar kost en zet dat eens af tegen de eenmalige kosten van 350 euro voor een kliniek-castratie. Dan zijn dit echt peanuts hoor, niet de moeite waard om op te bezuinigen.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 20:54

Ik ga met Ikke mee,
ik vind dat er altijd maar luchtig over een castratie gedaan wordt.
Net alsof het te vergelijken is met een hoefsmidbeurt of tanden raspen....

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 21:00

De VA doet het ook gewoon in de wei. Waarom laat je je eigen VA het niet doen? Is die alleen goed genoeg voor de jaarlijkse inenting?
Een jonge hengst kan je gewoon door de DA in de wei laten doen. Oudere hengsten gaan bij voorkeur naar de kliniek. Een castreur is aan mij niet besteed.

ReignStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 21:14

ikke schreef:
pokoloco schreef:

Nou ga ik iets heel bots zeggen: Als je je het niet kunt permiteren om een kliniek-castratie te doen, waarom koop je dan een hengst?
Niemand kijkt ervan op dat de smid 75 euro vraagt, elke 8 weken weer. Niemand vind het een probleem om 100-300 euro per maand uit te geven aan het onderhoud van een paard. Als ie eens in het weekend ziek wordt vallen we ook niet flauw van een rekening van 100 euro.
Kortom, tel een uit wat je paard je per jaar kost en zet dat eens af tegen de eenmalige kosten van 350 euro voor een kliniek-castratie. Dan zijn dit echt peanuts hoor, niet de moeite waard om op te bezuinigen.

Euhm, het kan aan mij liggen maar ik zie nergens staan dat ze die kosten van castratie in de kliniek niet kan/wil betalen...

Overigens is 350 euro goedkoop voor een kliniek castratie, vriendin van mij heeft haar jaarling pas geleden laten castreren in de kliniek (Meursing) en was 500 euro kwijt. Hij heeft daar wel 5 dgn gestaan, dat zal ook uitmaken. Wel perfect trouwens, thuis niet meer hoeven afspuiten en nergens meer last van gehad!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 23:16

ImpresBreeze schreef:
Euhm, het kan aan mij liggen maar ik zie nergens staan dat ze die kosten van castratie in de kliniek niet kan/wil betalen...

Overigens is 350 euro goedkoop voor een kliniek castratie, vriendin van mij heeft haar jaarling pas geleden laten castreren in de kliniek (Meursing) en was 500 euro kwijt. Hij heeft daar wel 5 dgn gestaan, dat zal ook uitmaken. Wel perfect trouwens, thuis niet meer hoeven afspuiten en nergens meer last van gehad!

Beetje rondbellen kan nuttig zijn, ik was voor 325 klaar, heeft vier dagen op de kliniek gestaan.
Voor mij is castratie=kliniek. Ik heb, zie mijn eertse reactie, in het Rotterdamse een aantal castraties van dichtbij meegemaakt, lekker goedkoop door een castrateur, maar zij zijn wel drie weken zoet geweest met ontstekingen aan de koker. Wat dat aan dierenartsrekeningen heeft gekost, wil jij helemaal niet weten, maar veel meer dan de ruim 300 euri's die ik aan de kliniek heb betaald.
Ik wil dus alleen maar aangeven dat in het licht van wat een paard per jaar kost, het niet de moeite is om te bezuinigen op die castratie.

ReignStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 23:28

Ik ben ook absoluut geen voorstander van castreren door een castreur hoor!

Ik vond jouw reactie alleen overkomen alsof TS wel een hengst heeft en de castratie niet wil/kan betalen...
Komt ook niet over alsof(het staat er letterlijk) Clown

Vind ik onterecht...

Maar goed verder niet relevant voor dit topic, sorry was verder geen aanval op jou ofzo

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 23:56

ik heb dhr V/d Kamp (van de Deltakliniek in Maasland) wel eens een castratie zien doen.. nou ja... gezien dat hij alles afwaste, en een suffe ex-hengst... ik hoorde later dat men erg tevreden over hem was....

pokoloco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 09:47

Het gaat mij er helemaal niet om wat een castratie kost, ik heb er in mijn vraag ook helemaal niet over gesproken. Ik wil graag weten of mijn dierenarts (inderdaad, Meursing) goede referenties heeft of dat ik beter mijn paard kan laten helpen door een castreur, niet omdat die zo goedkoop is maar omdat die misschien meer ervaring zou hebben!

Dus waar de discussie over geld vandaan komt weet ik niet. Ik ben niet geïnteresseerd in wat het kost. Ik wil weten wie het beste is voor mijn paardje en wat ik daarvoor moet betalen maakt me niets uit want mijn paardje is mijn allerbeste vrend en daar wil ik het allerbeste voor!

pokoloco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 09:51

Jetta schreef:
De VA doet het ook gewoon in de wei. Waarom laat je je eigen VA het niet doen? Is die alleen goed genoeg voor de jaarlijkse inenting?

Sorry maar deze uitspraak slaat natuurlijk nergens op!!! Is het niet de normaalste zaak van de wereld dat ik eerst wil weten of mijn dierenarts goede referenties heeft?!

ReignStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 10:48

Vandaar mijn reactie al Pocoloco...
Als de kosten niet uitmaken zou ik hem in de kliniek laten castereren.
Bij Meursing gebeurd het iig op de kliniek netjes!

Jel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 11:17

Banjer schreef:
ik heb dhr V/d Kamp (van de Deltakliniek in Maasland) wel eens een castratie zien doen.. nou ja... gezien dat hij alles afwaste, en een suffe ex-hengst... ik hoorde later dat men erg tevreden over hem was....

Ik heb het vorig jaar oktober ook door de Delta laten doen. Niet in de kliniek maar in zijn eigen stal (minder stress en hij was nog jong waardoor er minder risico is). Het is heel goed en hygiënisch gedaan. Kosten waren ongeveer € 260,-.

pokoloco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 11:54

Bedankt! Deze verhalen wil ik graag horen. Hoe lang duurde het voordat jullie paard weer op de been was? Merkte je dat ie veel pijn had ondanks dat alles zonder complicaties verliep?

StalDiefdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 12:13

Ik heb circa 2 weken geleden Meursing mijn pony laten castreren op stal. Was stukken goedkoper dan Delta (beiden gebeld voor een prijsopgave) en prima verlopen. Met een 'sufmaker' en lokale verdoving is hij gewoon staand gecastreerd, potje antibiotica voor door het voer gehad en meneer heeft er tot nog toe geen seconde last van gehad.

Jel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 13:27

Hij was iets slomer/rustiger dan normaal. Na drie vier dagen is het dikker geworden (hadden ze ook gezegd) na 1,5 à 2 week was er bijna niks meer van te zien.
Een ander paard bij hem in de koppel is diezelfde dag staand gecastreerd (door Meursing) en die had echt bloeddruppels langs zijn benen lopen en was erg onrustig. Kan natuurlijk ook net aan het paard liggen maar ik was i.i.g. erg blij dat ik het door de Delta had laten doen ookal was die duurder.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 13:54

pokoloco schreef:
Dus waar de discussie over geld vandaan komt weet ik niet. Ik ben niet geïnteresseerd in wat het kost. Ik wil weten wie het beste is voor mijn paardje en wat ik daarvoor moet betalen maakt me niets uit want mijn paardje is mijn allerbeste vrend en daar wil ik het allerbeste voor!

Als geld geen rol speelt, ga dan gewoon naar de kliniek. Alle verhalen ten spijt is dat de beste garantie op geen problemen. Veel mensen onderschatten die ingreep behoorlijk. Het is een operatie, niet gewoon een sneetje wat even gehecht moet worden. In de kliniek gebeurt het onder gecondtioneerde omstandigheden, de hygiene is alleen daar optimaal en dat de beste omstandigheden om het probleemloos te laten verlopen.
Die opmerking over geld was ook niet persoonlijk op jou gericht, maar meer algemeen om een en ander in perspectief te plaatsen.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 14:33

Ik zie altijd het argument 'minder stress' voorbij komen bij die wei/stal castraties,
ik denk niet dat die mensen weten hoe het er in de kliniek aan toe gaat?
Voor 2 weken terug heb ik er nog eentje op een tafel zien gaan en dat ging toch echt veel minder gestressed als dat gewankel in de wei/stal waarbij ze uiteindelijk neerklappen. Ik heb geen spoortje stress gezien.
Daarbij, als je het in de kliniek laat doen heb je ervaren helpers, bij het castreren in de wei moet je vaak zelf voor helpers zorgen.
Wat een ellende...

Ik heb trouwens voordat ik mijn eigen hengst liet casteren aan mijn dierenarts gevraagd wat hij nou zelf met zijn eigen hengsten doet. Zonder twijfel zei hij gelijk dat ze naar Emmeloord gingen en daar heb ik de mijne dus ook heen gebracht Ja
Ik heb hem op maandag gebracht, op dinsdag is hij geholpen en op woensdag heb ik hem weer opgehaald. Het is een behoorlijk gevoelig paard en hij heeft er zowel lichamelijk en geestelijk niets aan overgehouden.

pokoloco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 15:09

Waarom nou iedere keer die discussie wei of kliniek? Deze discussie is meerdere malen hier al gevoerd en daar valt genoeg over terug te vinden. Ik wil alleen weten ongeacht waar de castratie plaats vindt wat jullie ervaringen zijn met de verschillende VA's of castreurs.

Ook in de klinkiek wordt een paard door een VA geopereerd waarvan ik wil weten of jullie daar goede of slechte ervaringen mee hebben.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 15:50

pokoloco schreef:
Het gaat mij er helemaal niet om wat een castratie kost, ik heb er in mijn vraag ook helemaal niet over gesproken. Ik wil graag weten of mijn dierenarts (inderdaad, Meursing) goede referenties heeft of dat ik beter mijn paard kan laten helpen door een castreur, niet omdat die zo goedkoop is maar omdat die misschien meer ervaring zou hebben!

Ik wil weten wie het beste is voor mijn paardje en wat ik daarvoor moet betalen maakt me niets uit want mijn paardje is mijn allerbeste vrend en daar wil ik het allerbeste voor!

Een castreur is geen DA. Dus als jij het beste wilt voor je paardje ga je naar iemand die er voor doorgeleerd heeft, en niet naar een castreur.

Voor iedere paardenarts is castratie een routine ingreep. Iedere paardenarts met een paar jaar praktijk ervaring heeft hier dan ook voldoende ervaring mee om het goed en vakkundig te doen.

pokoloco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 16:30

Citaat:
Een castreur is geen DA. Dus als jij het beste wilt voor je paardje ga je naar iemand die er voor doorgeleerd heeft, en niet naar een castreur.

Een castreur doet regelmatig castraties daarom verwacht ik ook dat hij/zij hier veel ervaring in heeft. Ervaring weegt voor mij op tegen opleiding. Daarom wil ik graag van jullie horen door wie je het hebt laten doen en hoe het is bevallen (referenties).

Citaat:
Voor iedere paardenarts is castratie een routine ingreep. Iedere paardenarts met een paar jaar praktijk ervaring heeft hier dan ook voldoende ervaring mee om het goed en vakkundig te doen.

Niet iedere routine ingreep wordt goed en vakkundig uitgevoerd daarom zou ik graag van jullie horen door wie je het hebt laten doen en hoe het is bevallen (referenties).

pokoloco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 16:40

Tjeempie mensen, ik wil geen (goed bedoelde) adviezen van jullie hoe ik mijn paardje moet laten castreren!

Ik begrijp dat jullie groot voorstander zijn van kliniekcastraties maar dit is geen antwoord op mijn vraag welke arts/castreur de castratie het pretttigst uitvoert naar jullie mening.

Ik vraag alleen door wie jullie het hebben laten doen en wat jullie ervaringen met hem/haar zijn. De meeste dierenartsen doen het op verschillende manieren dus daar kan ik nog in kiezen ik wil nu graag een keus maken door WIE ik het wil laten doen ongeacht of hij/zij castreur is of dierenarts!!!