Wat mee te nemen naar m´n eerste endurance westrijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mariekem

Wat mee te nemen naar m´n eerste endurance westrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-05 07:58

Hoi,

Ik heb zondag m´n eerste endurance wedstrijd van 35 km en ik weet niet zow goed wat ik dan allemaal mee moet nemen en of ik een groom nodig heb op elke plek dat dat mag en wat die dan bij zich moet hebben enzo? Moet je eigenlijk bijna de hele tijd draven of mag je ook wel gewoon stappen of red je het dan niet?

Groetjes marieke

__Suzanne__

Re: Wat mee te nemen naar m´n eerste endurance westrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 10:41

hallo Marieke,

Leuk dat je je eerste endurance wedstrijd gaat rijden! De meest handige tip is waarschijnlijk: doe wat je tijdens je training ook gedaan hebt, zowel qua tempo als qua spullen. Ga geen nieuwe spullen (denk bijvoorbeeld aan zadeldekjes) gebruiken, grote kans dat je paard daar last van krijgt.

Als je tijdens je training veel gedraafd hebt, kan je dat tijdens de wedstrijd ook doen. Als je geen idee hebt hoe hard je gaat, zou je kunnen beginnen met 10 minuten stap, gevolgd door 10 minuten draf, en dat afwisselen. Hou je paard in de gaten of hij/zij dit aankan en reken aan de hand van de kilometeraanduidingen (die stonden toen ik nog endurance reed om de 5 a 10 km) hoe hard je gaat (voor je eerste wedstrijd is het hooguit van belang of je binnen de tijd binnenkomt).

Een groom is heel fijn, vooral als het wat warmer is. Deze kan je dan helpen met het afkoelen van je paard onderweg, waardoor hij niet oververhit raakt en op de vetgate/hartslagcontrole zijn hartslag daalt. Vergeet zelf ook niet goed te drinken en af en toe te eten! Grooms zijn ook geweldig voor de mental support zeg maar!

Verzorg je paard lekker na de rit (borstelen of afsponsen afhankelijk van het weer) en zorg dat hij/zij voldoende water tot zijn/haar beschikking heeft, ook na de rit. (Het beste kan je drinkwater van huis meenemen, niet alle paarden drinken goed water van een andere plek, zit een ander smaakje aan Knipoog). Geef hem/haar lekker ruwvoer na de rit, ga de volgende dag lekker in het bos stappen om het melkzuur weer uit de spiern te krijgen.

Veel succes en plezier!

mariekem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-05 11:02

Thanx voor de tips!! ik heb er echt super veel zin in Haha!

NienkeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 12:12

mariekem schreef:
Ik heb zondag m´n eerste endurance wedstrijd van 35 km en ik weet niet zow goed wat ik dan allemaal mee moet nemen en of ik een groom nodig heb op elke plek dat dat mag en wat die dan bij zich moet hebben enzo? Moet je eigenlijk bijna de hele tijd draven of mag je ook wel gewoon stappen of red je het dan niet?

Is het niet een beetje laat om je dergelijke vragen te stellen? Als je niet weet hoe het er tijdens een wedstrijd aan toe gaat etc? Hoe weet je dan of je paard het wel aan kan?
Dit klinkt een beetje als: ik heb me ingeschreven voor een L proef, maar hoe moet ik eigenlijk wijken?

Misschien interpreteer ik het helemaal verkeerd, sorry dan Lachen

mariekem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-05 12:16

Hey,

Ik denk wel dat ie het kan hoor ik rij iedere dag en ga heel vaak de hele dag het bos in dus.... ik denk dat het moet lukken. Ik hoop het maar

NienkeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 12:25

mariekem schreef:
Hey,

Ik denk wel dat ie het kan hoor ik rij iedere dag en ga heel vaak de hele dag het bos in dus.... ik denk dat het moet lukken. Ik hoop het maar

Wat ik bedoel is, je vraagt je nu af of je bijvoorbeeld de hele tijd moet draven... Wat nou als dat idd zo was geweest? Je weet blijkbaar niet wat voor tempo je moet rijden, wat voor tempo je paard heeft en hoe je dus die 8-9 km/h moet rijden... De hele dag het bos in zegt niets. Het gaat om de snelheid, of je paard die aan kan. Ik probeer echt niet je plezier te bederven hoor, maar het is niet een gewoon lollig buitenritje dat je gaat maken!

Met 10 min. stap en 10 min. draf haal je het denk ik niet. Helemaal niet als je de staptijd bij de p/a, de p/a zelf en de staptijd bij de finish meerekent...

Om ook je andere vraag nog even te beantwoorden Lachen
Tuig etc
Water, voer, hooi oid, emmers, sponzen, dekens, ehbo dingen, paspoort, longe, borstels, reserve spullen, eten/drinken voor jezelf etc etc...

mariekem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-05 12:52

ik draaf ook gewoon echt super veel in het bos hoor en stukken galop en af en toe even een klein stukje draven echt niet zo dat de hele tijd stap ofzo ik weet wel dat ie een goede conditie moet hebbenen die heeft ie ook

NienkeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 12:57

mariekem schreef:
ik draaf ook gewoon echt super veel in het bos hoor en stukken galop en af en toe even een klein stukje draven echt niet zo dat de hele tijd stap ofzo ik weet wel dat ie een goede conditie moet hebbenen die heeft ie ook

Gelukkig maar Lachen geniet er van!