paard afgekeurd: kosten voor koper of verkoper?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Javayo

paard afgekeurd: kosten voor koper of verkoper?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-05 14:51

Dit is gelukkig een puur hypotetische vraag:

Als ik, als koper, een paard wil laten keuren voordat ik over ga tot de aanschaf, wie moet dan de kosten voor de keuring betalen als het paard afgekeurd wordt?
En maakt het hierbij nog uit of de keuring alleen klinisch was of dat het paard ook op de foto's is gezet?

Naar mijn idee zijn de kosten voor mij (als koper) wanneer het paard wordt goedgekeurd; en zijn de kosten voor de verkopende partij wanneer het paard wordt afgekeurd. Klopt dit?

Caesar

Re: paard afgekeurd: kosten voor koper of verkoper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 14:57

Ja dit klopt, tenminste, dit is zelf in te vullen in een overeenkomst (mondeling dan wel schriftelijk). Normaal gesproken is het zo dat de koper kosten draagt bij goedkeuring en bij afkeuring voor de verkoper. Maar kan me best voorstellen dat de koper alle kosten gaat dragen. De koper wil tenslotte het paard gekeurd hebben. Als verkoper zou ik iig niet de totale kosten op me nemen, of het paard moet al eerder gekeurd zijn, want dan heb je de kosten al betaald.

maar nogmaals, een contract is op te stellen aan de hand van wensen kopen en verkoper.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 15:01

Ik denk niet dat het wat uitmaakt of het klinisch of rontgologisch is dat is denk ik afhankelijk van wat er afgesproken wordt, maar meestal is t zo: goedgekeurd, dan zijn kosten voor koper
afgekeurd,dan zijn kosten voor verkoper.

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 15:32

Ik denk dat je dit gewoon van te voren moet regelen met de oude eigenaar.

Toen ik Niek wilde kopen, waren de kostte voor mijn rekening. Ook al zou hij worden afgekeurd. Dit was met onderling overleg geregeld.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 16:02

als de verkoper netjes te werk wil gaan bied hij je dat van te voren aan.
heb je daar geen nadere afspraken over gemaakt en je laat je paard op eigen beweging keuren dan is het niet eerlijk om dan de kosten bij het afkeuren op de verkoper te willen verhalen. maar als de verkoper dan als nog netjes te werk wil gaan zou hij kunnen aanbieden om de kosten samen te delen.
maar ik zou altijd als je een paard wil kopen de afspraak maken ik wil hem laten keuren wordt hij afgekeurd zijn de kosten voor de verkoper wordt hij goedgekeurd zijn de kosten voor de koper.
wil de verkoper dat niet dan weet je eigenlijk al dat er in 90% van de gevallen iets met hetpaard is.

Hollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 19:12

ik weet niet ik vind dat hoe dan ook de koten bij de koper moeten zijn een eigenaar kan van te voren niet ruiken of zijn paard goed of afgekeurd word.
als jij een paard voor de sport zoekt wordt het diertje op een andere manier gekeurt dan wanneer jij er een voor recreatie zoekt.
bij sport zal die eerder woorden afgekeurd en bij een revreatie paardje krijg je snellen een groen licht.
ik zou mijn paard( ook niet als ik er 1 koop) nooit laten keuren op basis van buigproeven omdat als hij het verkeerd doet hij je paard juist kreupel kan maken en is het diertje onverkoop baar.
op de foto zou ik geen probleem vinden maar het is wel duurder.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 19:17

heeft niets met netjes regelen te maken maar gewoon met afspraken die je maakt.
Keuren mag kosten ten allertijde voor de koper.
Ken er zat die een sportpaard willen kopen laten keuren en bewust laten afkeuren, kosten zou dan de verkoper dragen die een onverkoopbaar heeft (onterecht) en dan van diezelfde aspirant koper een lager bod krijgt...

Idem voor proeftijd... paard is lief en braaf als ie weggaat en je krijgt een halfkreupele draak terug... en dan?

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 22:36

Ben het volledig met Alane eens............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 23:42

Het ligt er maar net aan wat de afspraken zijn die je vantevoren maakt. Maak er dus altijd (het liefst schriftelijk) een afspraak over!

shasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 01:23

Het is afhankelijk van de afspraak die gemaakt is.
**Je kan afspreken dat je een paard volledig (goed) gekeurd koopt. Dat word veel gedaan bij dure sportpaarden.
**Of je koop een paard die niet gekeurd is en dan zijn de kosten altijd voor jouw ookal word hij afgekeurd (of je moet daar een andere afspraak over hebben gemaakt)

Zelf laat ik de paarden voor verkoop nooit keuren vooral omdat de keuring maar kort update blijft.