Moeilijk te vangen in de wei

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

merels

Moeilijk te vangen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-05 14:47

Mijn paard laat zich erg moeilijk vangen als hij eenmaal in de wei staat. Soms doe ik er uren over om hem weer te pakken te krijgen. Handje biks helpt niet, in een hoek drijven is moeilijk. Hij komt steeds weer weg. Ook op de wei zetten is lastig. Hij rukt het halstertouw al voor de wei los en gaat ervan door Hij trekt zo hard dat ik hem niet kan houden. Heeft iemand hier ervaring mee en een oplossing voor?
Groetjes merels

Esgaroth

Re: Moeilijk te vangen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 14:52

Gebruik de zoekfunctie maar, topics genoeg over!
Over het wegrennen naar de wei: doe het halstertouw over zijn neus, werkt bij de mijne erg goed. Als hij dan wegrent, trek je gewoon keihard aan het touw. Hij krijgt dan zo'n oplawaai op zijn neus dat ie zich een ongeluk schrikt. BIj mijn paard was dit 3 dagen nodig, toen was het over.

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 18:13

Ik denk dat je hem als je hem in de wei wil zetten gewoon een keer een hengstenketting om moet doen en dan een keer moet aangeven dat hij moet wachten. dan zou het wel niet meer doen denk ik.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 18:38

Als je pony je meetrekt als je hem in de wei wil zetten, dan moet je hem eens een flinke trap verkopen (klinkt misschien gmeen, maar het werkt wel) !! Boos! En voor uit de wei halen.. Tja.. ik heb meestal een zak brood bij me als ze niet willen komen, en dan gewoon ermee schudden, maar als dat niet werkt.. dan weet ik het ook niet!! Nou veel suc6! kuzz eva.

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 08:43

Zorg er voor dat je paard ook heel graag weer naar de stal gaat door altijd wat te eten in de voerbak te leggen. Vork Na een paar keer weet hij dat wel en gaat hij net zo graag naar de stal als dat hij naar de wei gaat.
Succes OK dan!

xxJacqyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 09:35

Mijn advies is inderdaad een hengstenketting omdoen als je je paard naar de wei toe brengt. Ik durf te wedden dat hij het zal laten om van je weg te rennen.

Aangezien je paard constant wegrent als je hem wil pakken, is het misschien slim om een aantal keer de wei in te gaan om hem iets lekkers te geven zonder dat je hem uit de wei haalt.

Constant als hij je de wei in ziet lopen, denk hij dat hij wat lekkers krijgt (en in het begin moet je hem dat ook geven). Op den duur zal hij niet meer voor je wegrennen.

Dit heeft in ieder geval wel bij mijn paard geholpen! Party!! Party!! Party!!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 09:44

Drama, een niet te vangen knol uit de wei!

Ik heb al van alles gedaan, instructeurs erop losgelaten.

Belangrijkste is dat je uit de wei leuker moet maken dan in de wei blijven!

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 09:52

Ik weet dat het niet te vangen op de wei 2 redenen kan hebben. Of weinig respect voor jou en jou niet zien als zijn baasje. Of hij weet dat het weggaan uit de wei niet leuk is. Ga dus inderdaad ook eens naar de wei zonder hem mee te nemen, gewoon om een snoepje te geven en een knuffel.
Andere optie is dus dat hij weinig respect nog voor je heeft als baasje. Probeer hieraan te werken met grondoefeningen.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 10:10

...een paard wat zich niet laat vangen heeft duidelijk poep aan je...misschien kan je je eens verdiepen in Parelli..daar hoef je geen hele cursus voor te volgen..maar misschien kan je een boek ofzo van iemand lenen..het gaat er meer om dat je je opsteld als een ander paard waar hij NIET de baas van is..komt een paard niet naar je toe, mag je er in principe niet achteraan blijven lopen..want dan zegt hij " Ik ben de baas!!...ik weet niet of die het in een bak ook doet..daar is dit het makkelijks te oefenen en anders op een kleine wei..(daar zit het probleem!

Je doet het volgende:
je laat hem los..gewoon ..niets aan de hand en je wil hem weer naar binnen..dan loop je naar hem toe..op het moment dat je denkt, hij gaat weglopen..jaag je hem weg!..hup opzouten!..en jaag hem echt maar weg...dan ga je en beetje meuten in de wei...probeer je het nog een keertje..denk je, "hij gaat weer weglopen"..hup weer wegjagen...want jij staat daar als een paard en jij bent dominanter en als paard zijnde wil jij hem helemaal niet in je buurt hebben....tot het moment komt dat ie zn koppie omdraait en denk.."he, ik kom toch maar eens kijken"..dan wil je hem nog steeds niet!...pas daarna..als ie komt pak je hem en ga je de wei uit.....

dit kan echt heel lang duren....neem je tijd...dit is een vrij beknopte beschrijving....er zijn vast mensen die dit beter weten uit te leggen..toevallig ga ik aankomend weekend naar Aalsmeer voor een parelli curcus..niet omdat ik zo gloriatypje bent..maar puur voor dit soort problemen...net zoals trailerladen ectr.

ander, ik weet niet of ik het er op mag zetten moet je eens de site kijken www.parelli.com..misschien wordt je er wat wijzer van...want je paard is gewoon dominant naar jou toe...en dat hoort toch andersom!

Ik hoop dat je er wat aan heb
Gr.

Redgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 10:41

Ik heb dat van de zomer ook wel een keer gehad met mijn paard. Ze kwam normaal al niet naar me toe maar als ik dan naar haar toe kwam lopen bleef ze meestal wel staan. Maar op sommige momenten deed ze dat ook niet.
Als ik dan nog iemand anders mee had dreven we haar dan in een hoek, maar als ik in mn eentje was ging dat erg lastig. En ik wilde het ook niet met eten doen omdat ikhaar dan nooit meer zonder eten zou kunnen vangen (dacht ik).
Daarom heb ik toen een keer toen ze wegrende toen ik eraankwam haar weggejaagd en net zolang door de wei opgejaagd totdat het mijn spelletje was en niet meer dat van haar. Want van haar was het niet de bedoeling dat ze helemaal moe ervan zou worden natuurlijk.
Uiteindelijk was ze dan flink moe en liep ik erop af en bleef ze wel netjes stil staan en de tijd erna heeft ze nooit meer zo weggerend.
Dus ik hoefde dit eigenlijk maar 1 keer te doen en toen wist ze het.

Misschien een idee?

Le0nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 10:42

Wat je ervaring noemt Lachen Mijn vorige verzorgpony liet zich ook nooit vangen, Ik heb tip Lachen ga oefenen! Zet je pony in een bakje (paddock) En jaag hem op, totdat hij echt naar jou luisterd, als hij ze hoofd wat lager doet en ze oortjes naar je toe draait heb je gewonnne, als hij je aankijkt moet je je schouders van hem afdraaien je draait je dus om en loopt weg van de pony, als het goed is komt je pony dan achter je aan. je pony krijgt meer respect en laat zich dan misschien ook sneller vangen, (als je in de wei staat» maak je klein. Je pony moet zich niet bedreigd voelen)

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 14:22

Antheman schreef:
Drama, een niet te vangen knol uit de wei!

Ik heb al van alles gedaan, instructeurs erop losgelaten.

Belangrijkste is dat je uit de wei leuker moet maken dan in de wei blijven!

Dat is bij ons het geval, wij hoeven nooit de paarden met een halster uit de wei te halen. Ze komen natuurlijk al naar ons toe, rara hoe kan dat. Wij hebben de stal tegen een wei aan staan, de achterdeur van de stal is op dat moment open en wij rammelen dan met het voer en dan komen ze. Dit is helaas niet bij iedereen het geval, maar voor ons is het natuurlijk heel makkelijk.

Als onze paarden in een andere wei staan, dan komen ze meestal in galop naar ons toe. Misschien is het wel een idee om ze, als het etenstijd, naar binnen te halen, na een tijdje hebben ze het spelletje wel door en komen ze als je ze roept. Het moet dus ook voor hen leuk zijn, als de wei worden uitgehaald.

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 14:53

Ik hou mijn hart ook alweer vast voor komende zomer. Toen ik mijn paard pas had ging het perfect (naseizoen), in het volgende voorjaar ging het ook prima. Ik kon gewoon de wei inlopen en haar pakken, als ik riep kwam ze bij me, halstertje om en mee helemaal geen probleem. Ze werd altijd binnengehaald om te eten, poetsen of werken. En toen ineens was het gebeurd. Als ik haar riep kwam ze wel, maar op het moment dat ik haar wilde pakken begon ze te dreigen, omdraaien weglopen. Opjagen had geen zin, wel geprobeerd want uiteindelijk kwam ze zelfs op mij af. Scheve mond
Op een gegeven moment hoorde ik via via dat ze gepest zou worden op stal, de sfeer was toch al niet fijn en toen ben ik dus accuut verhuisd met haar. Op de nieuwe stal wilde ze aan de ene kant wel aandacht en komen (ook van andere mensen dan ikzelf), maar op het moment dat je je hand echt uitstak om haar te aaien of te pakken begon ze weer te dreigen. Ik heb echt dagen gehad dat ik haar niet meer te pakken kreeg. Verdrietig Uiteindelijk heb ik eind augustus de weidegang afgekapt, dit was geen doen, ook niet voor mijn stalgenoten want ze was echt heel vervelend.
Nu ben ik alweer een tijd aan het oefenen in de paddock. Ik roep haar, ze komt bij me, ik maak het touw vast en dan krijgt ze een snoepje. Dat gaat super, waar ik loop gaat ze als een hondje achter me aan. Ik heb hoop dat het dit jaar beter gaat, dat ze weer meer vertrouwen heeft en als het niet wil...dan hoop ik dat ze een klein stukje afgezette wei kan krijgen, waar ze een ander niet tot last is.

Tsja en toen was dit een heel lang verhaal zonder tips. Of misschien toch: ga oefenen in de paddock, klein weitje. Beloon je paard altijd als ie bij je komt. Ik jaag mijn paard juist niet weg als ze niet komt, omdat ik haar het vertrouwen wil geven dat bij mij komen altijd goed is.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 15:06

Hoi, mooi dat het is gelukt. Maar het wegjagen zie je verkeerd. Het heeft niet direct met vertrouwen te maken, maar met respect. De tip kwam van iemand die parelli doet. Ikzelf doe Freestyle, maar het met elkaar te vergelijken. Door grondwerk leer je je paard aan dat jij de baas bent, maar vanuit de manier die ze in een kudde ook hebben. Met het wegjagen laat je dus juist zien dat je paard het niet in zijn hoofd hoeft te halen om jou te 'bedreigen'. Voor mensen met dit sort problemen kan ik alleen zeggen, laat iemand het eens voordoen. Bij mij op stal verklaarde veel mij ook voor gek bij bepaalde oefeningen die ik doe, maar als ik het ze voor doe en uitleg met hun eigen paarden, zien ze dat het werkt, op elk paard.

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 15:26

@ Phynix: ik vermoed dat mijn paard een paar hele vervelende ervaringen heeft gehad op de wei en dan in de trant van laten komen en wegjagen op wat voor manier dan ook. Het is een beetje een muts, maar ze heeft zeker weten wel respect voor mij (en andere mensen). Ze weet precies wie de baas is, maar het leek elke keer wel een soort paniek reactie. Heel braaf komen en op het moment dat je haar wilde pakken omschakelen in de verdedig en vluchtstand.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 15:30

Ja, maar het was nu ook opgelost, dus dat was al mooi. Maar zoals het er stond, lijkt het of jij en dus misschien andere mensen het 'wegjagen' op een verkeerde manier zien. Er zijn zeker ook zat andere oplossingen en redenen. Probeerde alleen aan te geven dat het 'wegjagen' niet een negatief beeld moet geven.

YentlKG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 16:59

ik heb dit in het begin toen ik mijn poyn kreeg ook een tijdje gehad, ik ging vaak op mijn hurken zitten, met mijn hand naar voren.. ze (mijn pony teminste) werd/worden vaak nieuwsgierig en komen steeds dichterbij, ik maakte me dan wat groter, gaf een 'braafklopje' en nam hem mee, als hij je zo mee trekt zal ik of een hengstenketting tog maar eens proberen of een touw over z`n neus doen, en als hij weg wilt gaan, eens een flinke ruk geven (klikt misschien beetje gemeen maar helpt!!) dan weet hij gelijk dat hij het niet meer mag doen, anders krijgt die weer een ruk, best simpel Knipoog Pling success !!
Groetjess

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 17:38

ik neem altijd eten mee als gino op de wei staat
alle paarden komen dan naar het voordeel wat af te sluiten is en dan komt ie wel mee...als ie dan eenmaal voor is hek dicht en heb hem zo.....
dan moet je alleen wel een hek hebben Tong uitsteken
met dat wegrennen.....gewoon longeerlijn gebruiken en dan over zijn hoofd heen...
als je hem dan niet houdt even laten gaan en dan goed het touw vasthouden. zeker weten dat ie dan stil staat
daarna terug lopen naar het begin van de wei en dan loslaten als hij stil blijft staan

Jennifer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 18:14

Die van mij doet precies hetzelfde. Hij doet het niet altijd. Vandaag kon ik hem ook weer niet krijgen, maar met een emmertje biks werkt het wel. Als hij dan komt, moet je hem helemaal de hemel in prijzen en hem wat biks geven.

Ook het los trekken kent die van mij heel goed Clown
Eergisteren liep die idioot nog los over het erf, hij zet zijn hele hals er tegenin en weg is hij. Als je een touw om je paard zijn neus doet, helpt het wel. Als die van mij het doet en ik krijg hem weer te pakken dan geef ik een harde ruk aan het halstertouw en een schop in zijn buik. Paarden moeten ook goed weten dat jij de baas bent, dan trekken ze zich ook minder vaak los (spreek uit ervaring Sigaar )

Sushilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 06:59

misschien klinkt het raar, maar ik ga meestal op de grond zitten. Waarschijnlijk geld dit niet voor jou paard, maar het paard waar ik toen op reed was zo bedorven dat hij helemaal geen vertrouwen in mensen had. Als je dan op de grond gaat zitten ben jij niet zo groot en voelt hij zich sterk in de schoenen staan zeg maar. De meeste komen bij mij dan wel naar mij toe, maar ik denk dat het ook aan de nieuwschierigheid van het paard ligt. Mijn 2 jarige hengst die had eerst ook dat hij de andere wei instoormde. Inderdaad touw over de neus heeft bij mij ook geholpen en nu doet hij het niet meer.

succes ermee!

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 10:39

Ja, het op de grond zitten wordt dus ook toegepast met Freestyle. Het werkt niet zo zeer als nieuwsgierigheid, maar dat jij 'onderdanig' aan hun bent op dat moment.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 11:18

ik doe altijd, of de pieter baalbergen methode, maardie moet je wel kunnen of, ga naast het paard lopen op een afstand dat het paard het toelaat, bij somige is dat 1 meter bij een ander is dat 10.Erg vervelend voor een paard, iemand die constant naast je loopt....

Ook ga ik regelmatig naar de paarden toe zonder wat van ze te verwachten zegmaar dus gewoon even knuffelen.

Wat misschien ook nog kan helpen, hielp erg goed bij de shet die bij mij gister ontsnapt was, is opjagen tot hij zich overgeeft, met mijjn oudje of fjord zal ik dit niet doen, helemaal niet als ze ook nog zouden moeten werken. Ben niet echt voor deze manier, maar al het andere werkte niet.

Ben zelf tegen lokken met voer, dat ik mijn pony kreeg kon je haar alleen vangen als je biks mee had... Erg lastig, nu gelukkig altijd te vangen