Voorkeur type staldeur

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tiggeriedoo

Voorkeur type staldeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-05 13:12

Momenteel staat mijn paard in een stal met aan de voorkant de ene kant half dicht, bovenkant tralies, en de andere kant is een halve deur die je naar buiten open kunt doen. Ze kan zo lekker naar buiten koekeloeren.

Nu ga ik vanmiddag kijken bij een andere stal. En die heeft een schuifsysteem. Dus onderkant is dicht, bovenkant traliewerk. En dan met een schuifsysteem dat de ene deur voorlangs de andere deur schuift. Dit is ideaal natuurlijk, maar nadeel is dat ze niet naar buiten kan met haar hoofd...

Heeft iemand hier ervaring mee. Ze is niet zo moeilijk en went volgens mij best snel aan veranderingen, maar toch. Bij de vorige eigenaar kon ze ook naar buiten koekeloeren. Echter konden ze daar bij slecht weer het hok helemaal dichtdoen (was echt een hok) en was het pikkedonker. Dat is nu niet en bij die andere stal ook niet het geval.

Ik kan me voorstellen dat sommige mensen denken...waar maakt ze zich druk om...maar toch kan ik me voorstellen dat het wel heeeeel anders is als je je koppie niet meer naar buiten kunt steken!

Jits

Re: Voorkeur type staldeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 13:41

Bij de vorige stal stond mijn paard ook in een stal met een deur bestaande uit onderkant hout en bovenkant tralies en kon hij niet met z'n hoofd naar "buiten"(was een binnenstal). Nu staat hij in een buitenstal met een luik. Hij kan dus lekker met z'n koppie naar buiten. Als ik op stal aankom staat hij ook altijd zo, dus volgens mij vindt ie het wel prettig. Maar ik zou er niet m'n beslissing om wel/niet te verhuizen van af laten hangen.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 14:46

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 14:55

Je hebt ook schuifdeuren met daarin een luik in het hekwerk zodat ze ook daar door hun hoofd kunnen steken.

En ze staan bij ons dus eigenlijk altijd open.

worden oa verkocht bij http://www.raco-hekwerken.nl

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 15:02

Mijn paard stond ook in een binnenstal met dat schuifsysteem; al had ze wel een luikje die open mocht in de warmere maanden van het jaar... daar had ze dus alleen iets aan in het vroege voorjaar en de late herfst, omdat ze daartussen dag en nacht op de wei stond.

Ik heb nooit het idee gehad dat ze moeite had met een stal zonder luik; terwijl ik haar eerder wel op een stal had staan waar ze een buitenbox had. Als je paard met voldoende regelmaat z'n box uit kan, dan is het prima te doen. Maar ik kan me wel voorstellen dat als je paard mag kiezen het liever een open deur/luik naar buiten heeft...

Maar ik zou toch ook naar de andere voor- en nadelen van de stal kijken; want mocht dit het enige minpuntje zijn, dan zou ik een verhuizing hier niet van af laten hangen.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 15:08

dorientjuh schreef:
Dit vind ik de perfecte stal(deur):

http://www.aktivstall.de/e/ref/txtBehnkE.html

Dan is daar ook niet zo het opgesloten gevoel, voor zowel paard als ruiter Knipoog

Ja, die zijn idd lekker open!

Aan ts:
Zitten er in die schuifdeuren geen luikjes dan? Meestal wel namelijk, dan kun je die nog open doen en kan ze ook lekker koekeloeren.
Wat mij overigens wel prettig lijkt als paard zijnde.

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 18:17

Als je op www.slichtenhorst.nl kijkt zie je foto's van stallen waarbij je paard van de grond hooi kan eten dat is wel fijn vind ik zelf want het is goed voor een paard om met zijn hoofd naar beneden te eten en met voeren is het ook heel makkelijk.

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 18:38

dorientjuh schreef:
Dit vind ik de perfecte stal(deur):

http://www.aktivstall.de/e/ref/txtBehnkE.html

Dan is daar ook niet zo het opgesloten gevoel, voor zowel paard als ruiter Knipoog

Dat vind ik nou echt heel mooi en lijkt me erg prettig voor het paard.

Vooral dat ze ook ieder voor zich naar buiten kunnen OK dan! (ideetje voor mensen in de Randstad? waar de paarden meestal niet voldoende buiten komen)

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 18:55

persoonlijk vind ik een stal waarbij ze met hun hoofd uit kunnen ideaal...
Echter Hesther staat in een box waar dit niet mogelijk is ... Dit is ook met reden gedaan omdat de gang tussen de stallen niet erg breed is en ze zo als hij open is kunnen gaan lopen klieren met de overburen ...
Aangezien de paarden die daar staan niet allemaal even sociaal zijn (meeste juist totaal niet)