Niet chippen - maar hoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Niet chippen - maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 10:05

Ook ik ben inmiddels tegen het chip-gebeuren, maar
vraag me nu af hoe ik dit aan moet pakken met mijn pony's.

Ik heb twee ras & papierloze shetlanders die op dit moment
noch een paspoort, noch een chip hebben. Dat laatste wil ik zo
houden, maar dat paspoort moet er wel komen, ookal zijn we
nergens lid van, staan ze niet in de trailer en lopen ze geen
wedstrijden. Hebben jullie misschien tips voor hoe ik dit aan kan
pakken? Kan het aanvragen van een paspoort & DNA alletwee
via de dierenarts? Dat zou het makkelijkste zijn, aangezien we verder nergens lid van zijn. En hoe zijn het DNA en het paspoort aan elkaar gekoppeld?

Jantien

Re: Niet chippen - maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 10:55

Verplaatst van MD naar VMR

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 11:45

volgens mij moet je eerst je pony laten chippen en dan kun je een paspoort krijgen...verder heb ik er ook geen verstand van m'n paard had alles al toen ik d'r kocht.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 12:21

Als je er geen verstand van hebt, waarom antwoord je dan?

Voor zover ik heb uitgezocht, kun je wel eerst een paspoort aanvragen zonder daarbij direct een chip te krijgen. Dit moet namelijk ook als je een DNA registratie wil laten uitvoeren.

Je kunt een mail/brief sturen naar een stamboek (shetland misschien? Knipoog )of naar de KNHS met daarin het verzoek om de paspoorten. Hoe de procedure verder verloopt, ben ik nog niet achter.

Zorg wel dat je een bezwaarschrift indient bij het PVE dat je TEGEN het chippen bent, want anders kun je ook geen DNA test laten uitvoeren.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 12:34

Voor adressen en voorbeeldbrieven kijk je op www.inviso.nl/antichip

Als je niet weet hoe het zit, zeg dan niks: op deze manier komen al die onzinverhalen in de wereld, die klokken en klepels ook altijd.......

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 07:05

Mijn fjord heeft wel een paspoort maar geen chip, dat is dus zeker wel mogelijk. Ik heb het paspoort eigenlijk automatisch vanuit het stamboek gekregen als vervanging van het stamboek papier. Daarnaast wil ik nu nog een DNA registratie aanvragen, de chip durf ik niet aan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 07:31

Bij rasloze paarden/paarden zonder papier kun je het beste contact opnemen met de KNHS voor het paspoort. Maar zorg idd dat je eerst ontheffing aanvraagt voor het chippen bij het PVE. De brief van het PVE dat ze ontvankelijk zijn voor je bezwaren stuur je door naar het KNHS. Zij sturen je de documenten terug voor de DA of de paspoortconsulent die de haren moet afnemen voor de DNA test. Dat laat je doen, getekende documenten en haarmonsters stuur je vervolgens naar het van Haeringenlaboratorium. Tegelijkertijd zal het KNHS de paspoorten maken en je toesturen.

Van het van Haeringenlaboratorium krijg je na de bepaling van het DNA profiel vervolgens een DNA sticker en een brief toegestuurd. Het van Haeringenlaboratorium stuurt ook de info terug naar de KNHS dat je DNA hebt laten bepalen. De DNA sticker, brief van het van Haeringenlaboratorium en de sticker stuur je vervolgens terug naar het KNHS. Die plakken de sticker in de paspoorten, zetten er een krabbel bij, geven de informatie door aan het van Haeringenlab en sturen jou je paspoorten terug. En Voila, je paarden zijn niet meer illegaal, en je kunt lekker belasting gaan betalen als de overheid dat wil Haha!

nadine1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 11:54

nadine1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 11:55