K&K correctiebit, vriendelijk of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nikkigioa

K&K correctiebit, vriendelijk of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-05 23:42

Wat is jullie mening?

050206051012

Re: K&K correctiebit, vriendelijk of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 23:44

Nope Clown

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-05 23:56

waarom niet?

Ik dacht eerst altijd dat het best een scherpe inwerking op het gehemelte had maar nu hoor ik van meerdere kanten (intructrice, ruiterzaak) dat het juist vriendelijker is dan een gebroken bustrens omdat het
a)niet als een hefboom op het gehemelte in zou werken
b)meer tongvrijheid geeft

Nu ben ik benieuwd wat jullie mening/ervaring met dit bit is.

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 07:56

Niet vriendelijk.

Tongvrijheid houd in dat paard dus het bit niet meer even omhoog kan drukken met tong. Als hij even lucht wilt/moet als het moeilijk wordt
Dat boogje drukt bij veel druk in het gehemelte.
Dus dubbel.

Blijft natuurlijk wel.... de ruiter heeft het laaste woord. want zelfs het zachtste trensje kan in verkeerde hand een heell onvriendelijk bit worden.

Suel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 08:25

Ik heb zelf ook zo'n bit. Het is maar net hoe en waarvoor je het gebruikt.

Ik vind het wel degelijk een vriendelijker bit. Toen mijn paard last had van zijn tanden, was dat het enige bit waarop hij wilde lopen. Juist doordat een trensje voor hem als zeer onprettig werd ervaren.
Daar komt bij dat het K&K correctiebit naar de paardenmond is gevormd en dus een betere ligging heeft in de mond.

Juist een stang geeft gelijkmatige druk op de lagen, terwijl een enkelgebroken bot een notenkraker idee geeft. Bovendien prikt de het scharnierpunt bij een enkelgebroken bit in het gehemelte van het paard.

Het is gewoon maar net hoe je als ruiter rijdt. Het rijden met een stang en trens is ook niet onvriendelijk. Tenzij je er iemand van de hang en ruk brigade opzet, maar dan kan alles zeer onvriedelijk zijn...

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 08:40

Ik denk dat dat aan de ruiter zelf ligt..

Ik heb het bitje 2 keer gebruikt bij 2 verschillende paarden om 2 verschillende redenen..

De eerste was Jordy van Supertje.. Dat was omdat hij behoorlijk rennerig was en je af en toe wel is een goede rem nodig had.. Vooral op buitenritjes.. Hij had ook nog ik een laag hangend gehemelte, dus we konden niet veel qua bitjes.. (Nou ben ik daar ook niet echt een voorstander van) Bij hem werkte dit bitje heel fijn en hij liep er ook lekker ontspannen op..

De tweede keer was met mijn eigen paardje, Partout. Dit omdat hij zijn tong achter het bit gooide en dan had je niet zo heel veel meer te vertellen.. Bij hem werkte het niet zo lekker.. Hij ging er gewoon lekker ophangen en zijn tong ging alsnog naar achter.. Gestoord Een stangetje is voor Partout ook geen goed idee..

Ik heb het niet als onvriendelijk ervaren.. Als je er zelf maar op de juiste manier mee omgaat.. Knipoog

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 12:04

ik denk ook dat het aan de ruiter ligt. Ik heb het bit voor een quarter-horse gebruikt omdat ze dus het bit vast pakte en haar tong erover heen gooide. In het bos had ik dan soms niks meer te zeggen. Vooral als we dan gingen galopperen was ze onbestuurbaar en wilde ze steeds door de bosjes terug naar huis gaan Bloos. Ze is vroeger western gereden met een scherp bitje dus ik denk dat ze daarom zo hard in d'r mond is. Sinds ik t correctiebit heb kan ik eindelijk weer normaal rijden Haha! zit er teminste weer een rem en een stuur op.

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 12:13

ik heb van k&k dat bitje met een bol tussen stukje,dus dubbel gebroken.
deze moeten wel heel vriendelijk zijn,mijn paardje (die gevoelig is) loopt hier lekker op Lachen

ik kan bij ons op de oude stal wel herinneren dat ze een k&k correctiebit gebruikte,maar de meeste reden er geloof ik niet altijd mee (ja sommige wel)
maar ik heb zoiets,het heet toch niet voor niks een correctiebit?

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 12:16

mickeytje schreef:
ik heb van k&k dat bitje met een bol tussen stukje,dus dubbel gebroken.
deze moeten wel heel vriendelijk zijn,mijn paardje (die gevoelig is) loopt hier lekker op Lachen

ik kan bij ons op de oude stal wel herinneren dat ze een k&k correctiebit gebruikte,maar de meeste reden er geloof ik niet altijd mee (ja sommige wel)
maar ik heb zoiets,het heet toch niet voor niks een correctiebit?

Het is ook niet de bedoeling om er voor altijd mee te rijden.. Zodra je probleem verholpen is is het beter om weer zo snel mogelijk over te gaan op een "normaal" bitje.. Lachen